Saturday 6 June 2015

NaissanceE

Kaniininkolo!


NaissancE ilmestyi viime vuonna ilman sen suurempaa kohua. Surrealistisen seikkailupelin tunnelmaa kehuttiin, joten päätin ottaa tämän pelin testattavaksi jollain aikataululla (eli kun Witcher 3 alkaa ottamaan päähän..) Päähenkilö pakenee alussa jotain ja tipahtaa alas outoon tieteislabyrinttiin. Rakennelmien tarkoitus, paikka ja pelin juoni - kaikki kysymysmerkkejä. Tavoite - mennä eteenpäin tekonolabyrintissä.





Pelin tiedot  


Pelin nimi: NaissancE  Pelin julkaisija/kehittäjä: Limasse Five (2014)
Alustat: PC  Pelin tyyppi: seikkailu, tasohyppely, indie, taidepeli
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami Sihvo (35)
Videokuvaa 
https://www.youtube.com/watch?v=MN5zri5TmPU traileri


Mitä pelissä oikeasti tehdään? 


Peli on seikkailua surrealistisessa ympäristössä sekä tasohyppelyä. Pelissä on jatkuva pieni jännitys mutta pelin surrealistiset ympäristöt ovat ällistyttäviä enemmän kuin pelottavia. Peli ei myöskään pidä paljon kädestä kiinni - seikkailu, uusien paikkojen löytäminen ja koko paikan arvotuksen selvittäminen ovat tärkeimmät pelaajan mielenkiinnon kohteet.


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


NaissancE on viileä kylpy isojen AAA-pelien pelaajille. Surrealistisessa labyrintissä seikkailu on tasohyppelyä ja kevyttä ongelmanratkontaa, mutta peli ei kerro suoraan miksi koko paikka on olemassa ja mikä pelin ‘tarkoitus’ on? Kokenut pelaaja on voinut tottua tarinan pakkosyöttöön ja joutuu siksi etsimään itseään hetken jos toisekin NaissancEssa. Hyvä että välillä näin pääsee pelaamaan.







Pelin eettinen sanoma?

Päähenkilö on selkeästi nainen, alussa hän pakenee jotain johonkin, jostain syystä?
Kysymyksiä on tukuttain ja pelin kuvaustapa on semi-realistinen. Kaikilla paikoilla tuntuisi olevan jonkin tarkoitus, vaikkakaan tätä ei kerrota pelaajalle.

Edetessään pelaaja kehittelee omia teorioitaan siitä mikä pelin kuvaama paikka on?
Eli: juurikin tämä on sitä mitä toivoisin peleiltä. Peli itsessään kertoo tarinaa ympäristöllä eikä ylimääräisillä cutsceneillä tai väkinäisillä vuorosanoilla.


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Täytyy myöntää että tasohyppely ei ole ikinä ollut minun omin juttuni, XBox 360 ohjain tuntui myös hieman turhan liukkaalta pelin ohjaamiseen. Näppäimisöllä ja hiirellä kuitenkin pärjäsi. Peli on eräällä tavalla tutkimus siitä kuinka pitkälle pelaaja on valmis menemään saadakseen vastauksia tai käsittääkseen jotain ympäristöstään. Silti uudet tasot tuovat vain lisäkysymyksiä enemmän kuin vastaavat niihin, ja tämä on ehkä pelin suurin innovaatio.


Jännitystä aiheuttavat elementit? 


Varsinaisesti jännitystä aiheuttaa suuri tuntematon, jota koko NaissancE:n kaupunkimainen rakennelma edustaa. Vaikka  ympäristö on elossa (ja välillä kovin tappava), ei ihmisiä näy ja käsinkosketeltava yksinäisyys on selkeästi yksi uhkatekijä.


Ladattava lisäsisältö?


 Ei ole.


Pelin ikäraja?


Universaalien pelkojen (yksinäisyys, tuntematon jne…) takia suomalainen ikärajajärjestelmä antaisi pelille luultavasti  ikärajaksi 7. Peli menee niin vahvasti PEGI:n kriteeristön  puutteellisen ahdistus-kategorian ulkopuolelle että se ei pystyisi peliä arvioimaan?

Kelle peli sitten soveltuu? Varmasti kaiken ikäsille, mutta ehkä pelin aiheuttama "ylimääräinen pohdinta" on sen verran tärkeässä osassa, joten parhaiten pelistä saavat varmasti ne irti jotka ovat murrosiän ohittaneet.




 Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


  •  Mikä tämä paikka on?
  •  Mikä tämä paikka voisi olla?
  •  Mikä on sinun teoriasi siitä mikä pelin juoni on?


No comments:

Post a Comment