Saturday 19 September 2015

Pulsar -The Lost Colony

Firefly-simulaattori



Artemis Spaceship Bridge Simulator on peli jossa pelaaja pelasi yhtä avaruusaluksen komentosillan työasemaa aluksen toimiessa vähän kuin Star Trekissä. Kickstarter-ryhmärahoituksella kehitetty Pulsar on Artemiksen samaan tapaan avaruusaluksen ympärillä pyörivä peli, mutta tällä kertaa simuloinnin kohteena on pelihahmo, joka tarjoaa mahdollisuudet loittoryhmäseikkailuihin planeetoilla tai ylipäätään tulta vastaan taistelun omassa aluksessa. Peli on tällä hetkellä kehityksen alla ja beta-vaiheessa ja siihen tullaan julkaisemaan Oculus Rift-tuki.



Pelin tiedot


Pelin nimi: Pulsar -The Lost Colony (beta 1.2 ja 2) Pelin julkaisija/kehittäjä: Leafy Games, 2015
Alustat: PC, Mac, Linux Pelin tyyppi: 5 pelaajan yhteistyö-nettipeli
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami (35) sekä 4 opiskelijaa (37-21v)
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=pVUI2FKydA8 Beta-traileri
https://www.youtube.com/watch?v=KRXGElXvPTg beta 2
https://www.youtube.com/watch?v=Eh9GIoogh_k Cornelia station
https://www.youtube.com/watch?v=8ir5D0zYabo&feature=youtu.be&t=9 Devlog #59


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Pelaaminen on yhteistyötä yhteisen päämäärän hyväksi. Avaruusaluksessa voi jokainen painella nappeja, mutta roolit viitoittavat sitä mitä pitäisi tehdä kapteenin ollessa kapelimestari jonka mukaan koko homma kaatuu tai nousee. Peli on hyvin sosiaalinen ja tämän takia ongelmaksi nettipelissä koituikin se että jos joku puhuu englantia ja toinen vain venäjää. Netin yli pelattaessa peli vaatisi ehdottomasti Teamspeak-keskustelukanavan ja kielitaidon. Nyt esimerkiksi pilottien ja tykkimiesten yhteistyö vaatii kommunikaatiota etteivät laukaukset mene harakoille. Konemestari taas on yleensä ‘montussa’ säätelemässä virranjakelua ja kuten Artemiksessa, hän joutuu kuuntelemaan paljon toiveita ja seuraamaan tilanteen kehittymistä.



Komentosilta, tykkitorni ja konemestarin työasema.


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Miehistön simulointi tuo pelillisen ulottuvuuden mukaan aluksen simulaatioon - seikkailemalla ympäri universumia miehistön jäsenet saavat kokemusta ja voivat investoida sitä eri taitoihin. Pelihahmon simulointi tarkoittaa sitä että peli käsittelee niitä tapoja miten miehistönjäsenet voivat olla interaktiossa aluksen järjestelmien ja muiden hahmojen kanssa. Teknisesti ovelalla kikkailuilla kehittäjät ovat saaneet aikaiseksi aluksen jossa pelihahmot seisovat tukevasti sen liikkuessa ja ulkopuolelta tulevan valon heittäessä varjoja sisään!





Vaikka peli on vielä kehityksessä alkaa sisältö olla kohdillaan esim. tehtäviä voi poimia avaruusasemalta keskustelemalla henkilöiden kanssa siellä ja konemestari voi huomata joutuvansa sammuttamaan tulipalon käsisammuttimella. Aluksessa on useita osia, niitä voi päivittää ja pelaajille on luotu tarpeeksi nappeja jota painella. Itse pidin erityisesti elektronisen sodankäynnin tuomista peliin virusten muodossa - vastapuoli voi myös sotkea pelaajien alusta viruksilla ja valtaajilla, joten pelaajat joutuvat välillä mutkikkaisiin tilanteisiin. Vaikeusaste kasvaa jatkuvasti ja galaksi on aina sattumanvaraisesti luotu.

Peli on vahvasti kehityksen alla versioiden tullessa julkaisuun hyvällä tahdilla ja peli kerää jatkuvasti lisää sisältöä - esimerkiksi Cornelia-asema nollasektorissa on pelin fanien suunnittelema kokonaisuus ja moninpeliä muiden pelaajien ohjaamien alusten kanssa suunnitellaan myös.




Cornelia-asemalla voi puhua ja saada tehtäviä.


Pelin eettinen sanoma?


Peli kertoo kaaokseen laskeutuvasta galaksista. Piraattien lisäksi vastustajina on ‘Infection’ eli tyhjiössä leviävä avaruustauti tai pikemminkin elämänmuoto, joka valtaa hitaasti mutta varmasti koko galaksin. Tämä tarkoittaa sitä että pidemmän päälle peli on hävitty, ellei kadonnutta siirtokuntaa tai jotain vastaavaa löydetä? Pelin juoni on vielä kehitteillä, mutta jo nykyisessä versiossa galaksin kaaos-arvon kohotessa pelaajat joutuvat tekemään töitä pitääkseen oman aluksensa riittävästi varusteltuna.

Paljon ei pelin juonesta osata tässä vaiheessa sanoa, mutta ensimmäisten tehtävien pohjalta näyttäisi siltä että pelin tarkoitus on sankarillista partiopoikaseikkailua avaruudessa. Tosin, vaikka trikoot ovat päällä ongelmat hoidetaan ampumalla. Käytännössä myönteisin piirre on tiiviin yhteistyön vaatiminen miehistöltä, ja oma käsitykseni on se että näitä pelejä ei ole ikinä liikaa.

Seikkailua ja todellista kauhua.


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Testasin peliä Tampereen Ammattikorkeakoulun ohjelmistotuotannon ja pelituotannon opiskelijoiden kanssa ja pelin herättämät tunteet olivat myönteisiä. Pulsar herätti kiinnostusta FTL/Artemis-tyyppisellä moninpelillä aiheella. Arvostelijat totesivat että pelin ydinmekaniikka toimii hyvin ja vaikka peli on vielä vaiheessa on eri rooleissa riittävästi erilaisia pieniä hienouksia jotka antavat haastetta kuten aseiden ja aluksen päivitysten virittelymahdollisuus? Lisää sisältöä toivottiin esimerkiksi planeetoille (kaikki vastaan tulleet planeetat olivat luolastoja), mutta beta 2 antoi vahvan kuvan siitä mitä tuleva versio sisältäisi, esimerkiksi mustan aukon lähelle hyppääminen oli hyvin jännittävä kokemus, josta kuitenkin selvittiin miehistön nopean toiminnan ansiosta! Kommentit olivat että peli oli ‘hullunhauska’ ja sopisi juuri LAN-tapahtumiin kavereiden kanssa pelattavaksi.

Kuriositeettina ryhmän konemestari pelasi urhoolisesti kannettavalla ja langattoman verkon kautta - hän tipahteli välillä pelistä, mutta pystyi kytkeytymään takaisin pelin käyttämään Photon-pilvipalveluun kohtuullisessa ajassa ilma ylimääräisiä komplikaatioita. 





Taitoja, rooleja asetuksia sekä kaupankäyntiä..

Jännitystä aiheuttavat elementit?


Avaruustautia vastaan taistelu on pelottavaa ja pelaajat ovat tätä kosmista uhkaa vastaan yleisesti ottaen täysin hampaattomia. Yleensä peli harmittaa jos joku pelaajista sooloilee omiaan eikä toteuta yhteistä strategiaa.
















Planeetalla tapahtuvat kohtaamiset ovat melko sattumanvaraisia.

Ladattava lisäsisältö?


Peli on ostettavissa Steamista ja tällä hetkellä beta-versiossa.

Pelin ikäraja?


Tahattomia pelästyksiä voi tulla esimerkiksi luolastoja kolutessa (hämähäkkejä!), mutta pelin ulkoasu on sarjakuvamaisen harmiton joten pelin ikäraja olisi hyvin alhainen. Se soveltuu parhaiten kuitenkin sosiaalisille henkilöille, jotka pitävät eniten yhteistoiminnasta kuin oman kilven kiiloittamisesta. Plus peli olisi melko mainio nuorison ja vanhempien yhteiseksi peliksi, koska huolimatta pelottavasta aiheesta pelin alusten toiminta on lopulta yksinkertaista. 
















Hämähäkkejä!



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
  • Kuka on kapteeni?
  • Mistä löytää tehtäviä?
  • Milloinka kannattaa juosta karkuun?
  • Mitä tämä nappi tekee?
  • Miten teen xxx asian pelissä? (Esim. pohdimme koepelissä pitkään miten ohjelmat ladattaisiin kunnes vasta lopussa keksimme että konehuoneessa pitäisi polttoainesauvoja käyttää aluksen ELSO-virusten lataamiseen!)

No comments:

Post a Comment