Tuesday 8 September 2015

Teachergaming LLC - kohti tasa-arvoisempaa luokkaa







Ammattikorkeakoulussa hyvänä puolena ovat vahvat yhteydet firmoihin:
Santeri Koivisto ja Aleksi Postari kävivät 3.9.15 kertomassa TeacherGaming LLC:n nousukiidosta Tampereen ammattikorkeakoulun ohjelmistotuotannon opiskelijoille. Ansioluetteloon kuuluvat Minecraftin ja Kerbal Space Program-pelien opetusversiot. Pelien lisäksi firma tarjoaa ComputerCraft-ohjelmamuokkauksen jota on markkinoitu ohjelmoinnin opetukseen Minecraftilla. Aikaisemmin Minecraftistä opetuksessa on blogattu mm. PTK:n peliraati.fi-palvelussa.





TeacherGaming LLC:n toimitusjohtaja Santeri kertoi että Minecraftin käyttö opetuksessa lähti opiskelijaprojektista. Paikalliselta ammattikorkeakoululta pyydettiin Minecraft-modaaja mukaan projektiin, ja Aleksi päätyi tätä kautta mukaan. Minecraftin kehittäjän kanssa sovittiin siitä että TeacherGaming LLC olisi suomen edustaja - tästä tehtiin kokeilumielessä kolmen sivun sopimus ja kun yhtiö laajeni amerikkaan seuraava sopimus olikin jo kolmetoista sivua.

Santeri toteaa että alkuvaiheiden sopimukset olivat ‘aikamoista rävellystä’, mutta työ opetti tekijäänsä ja esimerkiksi tulojen myötä opittiin mitä olivat tekijänoikeusmaksut eli royaltit? Opiskelijaprojektia pidettiin kuitenkin luonteeltaan riskittömältä, ja Minecraftin EDU sai nopeasti niin suuren suosion että tekijät saattoivat maksaa itselleen jopa pientä palkkaa opiskeluaikana. Yrittämistä opiskeluaikana Santeri suosittelee pienen riskin takia - vähintään siitä oppii paljon.




Tavoitteena Santerilla on tasa-arvoinen luokka. Suomalaiset nuoret käyttävät paljon mediaa, mutta tuottavat sinne omaa sisältöä vähemmän kuin Argentiinalaiset. Uutisia jaetaan, mutta jossain vaiheessa suomen koulujärjestelmä onnistuu vain passivoimaan. Esimerkiksi 150 suomalaisesta koulusta, johon Minecraftiä alussa myytiin, ei mikään ollut valmis ottamaan sitä. Santeri vertaa tilannetta amerikkaan jossa on tiukemmat opetussuunnitelmat, mutta opettajat kokeilevat silti helpommin uusia asioita joten Minecraft EDU on siellä löytänyt hyvää maaperää. Suomessa luokallisen minecraft-lisenssejä hinnalla saisi luokallisen oppikirjoja, jota opettajat arvostavat ilmeisesti enemmän.

Asiakkaana firmalla on 40 maata tarkoittaa myös sitä että oppimateriaalia ei voida tehdä erikseen joka maalle, vaan Minecraftin kehityksessä pääosassa ovat työkalut jolla opettaja voi toteuttaa oppitunnin haluamakseen ja muutamia tärkeitä ominaisuuksia kuten mahdollisuus pysäyttää peli halutessaan. Kiusaamisen estävää koodia on pyydetty, mutta tämä on firman vision vastainen, koska opettajan vastuulla on oppitunnin vetäminen ja ongelmien selvittäminen lasten välillä. Erityisesti Minecraftin kohdalla lapset itse ovat luokassa asiantuntijoista, joten firma näkee luovat ja vapaat opetukselliset pelit luokan tasa-arvoa parantavina. Esimerkkinä Santeri mainitsee "Quiz-block" elementit jotka poistettiin kun eräs opettaja oli tehnyt luolaston, josta pääsi pois vain vastaamalla kysymyksiin oikein.




Teachergaming on käyttänyt tähän mennessä projekteissa Javaa, C-Sharpia ja Python-kieltä. Buildit on tehty Apache Ant ja Gradlella kun versionhallinnassa on ollut käytössä SVN, HG ja GIT.
Minecraftin modaaminen on käytännössä ollut koodin hakkerointia. Firma sai lähdekoodin Mojangilta, mutta käytännössä päätyi käyttämään fanien kehittämää Forge API-pakettia.

Minecraftin muokkaus on edelleen melkoista hakkerointia - konekielestä pitää kääntää selväkieliseksi koodiksi ja tämän jälkeen kääntää takaisin konekieleksi. Jokaisen päivityksen myötä osa fanien koodista hajoaa, joten yhteisö on tärkeä osa minecraftin modikulttuuria. Tällä hetkellä Forge kilpailee MCP:n, eli Mod Coder Packin kanssa, ja tästä on seurannut draamaa sekä huonot välit kahden kehittäjätiimin välillä. Kaikki tämä heijastuu myös tulevaisuudessa minecraftin modauksen tuen määrään.

Avaruussimulaatio Kerbal Space Program on taas alunperin tehty tukemaan ohjelmamuokkauksia ja pohjana sillä on ollut Unity-pelinkehitysalusta sekä kielentä C-Sharp. Erilaisia modeja paljon aiheesta toiseen, joten KSP EDU on tuonut peliin mukaan vain raportoinnin ja lentotietojen kuten massan, painovoiman ja kiihtyvyyden nauhoituksen myöhempää analysointia varten.




TeacherGaming on toiminut työajattomana työyhteisönä, tämä ei ole ollut kuitenkaan ongelma vaan aika on täyttynyt uusista projekteista, maanantai aamupalan ja keskiviikkopalaverin kootessa työntekijät yhteen. Firmalla on myös paljon muuta toimintaa kuten ryhmäytyspäiviä. Tavoitteena on innostava työskentelyilmapiiri, jossa firman johtaja on jokaisessa asiassa mukana ja kantaa vastuun jokaisesta projektista. Santeri kuvaakin itseään ‘pahimmaksi höyrypääksi’, eli uusia ideoita sinkoilee paljon, joten yritys on edelleen nk. ‘elämäntapayritys’.


No comments:

Post a Comment