Tuesday 23 October 2018

Bomber Crew

Ongelmanratkaisua ilmassa



Pommituslentäjän arki on olinpaikan hukkaamista kartalla, ammusvöiden vientiä ja taiteilua siivellä korjaamassa moottoria. Samalla ammutaan lentueen verran lutfwaffen torjuntahävittäjiä alas. Toisin kuin tosielämässä Bomber Crew on kasuaalimpi kuvaus sodasta - Simsiä pommikoneessa. Kohteet ovat tietysti pelkästään sotilaskohteita ja tehtäville lähetetään tietysti vain yksi pommikone.


Pelin tiedot

Pelin nimi: Bomber Crew Pelin julkaisija/kehittäjä: Curve Digital/Runner Duck (2017)
Alustat: PC (Steam), Mac OSX, Nintendo Switch, XBox, PS4 Pelin tyyppi: Strategia, Managerointi
Ikäraja: - (ESRB: 10+)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
5 Things Not To Do
Let’s play
Videoarvostelu: Bomber Crew on hauskuudessaankin raaka ja stressaava lentosotapeli



Mitä peliharrastaja ajattelee pelistä


Verrattuna vanhaan B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th-peliin Bomber Crew on huomattavasti vähemmän simulaatio ja enemmän sims lentokoneessa. Pelaaja päivittää ja varustaa miehistöään tehtävien välillä. Pelaaja ei pääse itse lentämään konetta vaan antaa käskyjä miehistölle maalaten kohteita. Esimerkiksi luftwaffen hävittäjiä ei miehistö osaa ampua ellei kohde ole maalattu. Eri miehistönjäsenillä on eri kykyjä, lentäjä voi säästää polttoainetta, radisti voi maalata lähellä olevat kohteet ja kartturi pitää tietysti koneen sijainnista lukua. Toisaalta hyvin korkealla on vaikeaa havaita maamerkkejä ja sijantia, mutta alemmilla korkeuksilla ollaan torjuntahävittäjien armoilla. Lisäksi miehistö tuppaa jäätymään ylhäällä ilman mummon kutomia lapasia. Pelissä on paljon pientä pelimekaniikkaa, yöhävittäjät vaanivat yöllä ja yrittävät yllättää alhaalta päin ampumalla. Historiaa on siis tutkittu ihan antaumuksella.


Pelaajan kone muistuttaa Lancaster-pommikonetta.

Yleensä tehtävän aikana kone ammutaankin täysin seulaksi ja pelaaja saa lähetellä jatkuvasti miehistönjäseniä korjaamaan hajoavia asioita. Monesti kotiin päästään niukin naukin, mutta joitakin joutuu yrittämään monta kertaa uudestaan ennen kuin ymmärtää oikean taktiikan. Välillä perässä pyörii nimetty ässä, joka vakuuttaa pasifistisia aikeitaan. Vaikka peliä on kuvailtu termillä ‘roguelike’, sanoisin että se ei pidä sisällään sattumanvaraista generaatiota sillä tavalla että tehtävät olisivat täysin uniikkeja. Erilaisia ne ovat, mutta hyvin samanlaisia ilman suuria yllätyksiä. Vähän kuin peli täyttäisi arcade-pelin ja simulaation välistä jonkin aikaisemmin tuntemattoman pelityypin.






Pelaaminen on tarpeeksi simppeliä ja haastavaa. Pidemmän päälle sen mikromanageroinnin luonne alkaa jurppia koska edes ampujat eivät osaa hakea paukkuja ilman eri käskyä. Konetta ja sen eri osia voi parannella pitkälti kunhan moottorit riittävät nostamaan kaiken ylimääräisen painon. Koneen ja miehistön menetyksen sattuessa nämä korvataan uusilla, joskin taidoiltaan heikommilla täydennyksillä. Koneen saamat päivitykset eivät nollaudu vaan palautuvat edelliseen tallennuspisteeseen. Silti, miehistönjäsenten uudelleenvarustaminen koettelee hieman hermoja. Toisaalta hahmoihin kiintyy, mutta sitten ne tuppaavat kuolemaan hyvin nopeasti - nimet päätyvät marmoritauluun. Tämä tietysti kuvastaa sitä että brittien Bomber Command kärsi 50% tappiot sodan aikana.


Suunta kotiinpäin, jos navigaattori on kartalla


Mitä kuvaohjelmaluokittelija ajattelisi tästä


Pelin grafiikka on kovin pyöreää ja sarjakuvamaista. Väkivalta on implikoitua ja sarjakuvamaista ilman verta. Ilmeisesti tämän takia amerikkalainen ikäraja on 10+. Samaan tapaan suomalaisen kriteeristön ikärajan 7 kohta täytyy selkeästi:

12) Epärealistista tai komediallista tai animaatio- tai slapstickkomediassa esitettyä yliampuvaa tai vähäistä väkivaltaa.


Tiukka taistelu menossa


Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta?


On oikeastaan ikuisuuskeskustelu mitä pelien pitäisi kertoa todellisista tapahtumista. Mielipiteitä löytyy puolin ja toisin. Toisaalta jos toisen maailmansodan tapahtumia käsitellään vakavammin voi PEGI antaa kovin korkeita ikärajoja. Bomber Crew nyt ainakin osoittaa ettei pommituslentäjillä ollut kovin helppoa. Pelissä todellisuuteen perustuvia tehtäviä on ainakin “Operation Chariot” ja “Operation Chastise” jossa käytettiin pyöriviä pommeja patoja vastaan. Maksulliset lisäosat laajentavat peliä vastustajilla lisää, joten ne ovat suositeltuja pelin tosifaneille.


Operation Chastise




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mitkä elementit pelissä ovat hauskoja ja mitkä turhauttavat?
  • Mitä oikeasti tapahtui operaatioissa Chariot ja Chastise?
  • Minkälaista ilmasota on oikeasti?

No comments:

Post a Comment