Friday 8 March 2019

Anthem

Tietokonepelien Bob Dylan


Muinaisina aikona Shaperit loivat maailman käyttäen Anthem-voimaa. Nämä luojat katosivat kuitenkin pian jättäen jälkeensä työkalujaan - tuntemattomia voimia sisältäviä artifakteja.
Anthem-energia aiheuttaa planeetalla jatkuvaa uuden luomista, jättimäisiä petoja ja maailmaa muokkaavia ilmiöitä. Ihmiskunta on eristäytynyt Fort Tarsis-kaupungin sisälle. Villiin maailmaan matkaavia kutsutaan vapaaritareiksi. Pelin alku kertoo kuinka nämä seikkailijat yrittivät sulkea koko maailmaa uhkaavan Heart of Rage-anomalian. Operaatio meni kuitenkin kamalalla tavalla pieleen ja Freelancerit hajaantuvat eri ilmansuuntiin. Kaksi vuotta myöhemmin ryöväreiden ja dominionin pahisten kolkutellessa Tarsiksen portteja päähenkilö alkaa keräämään liittoumaa vapaaritarien kunnian palauttamiseksi.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Anthem Pelin julkaisija/kehittäjä: Bioware
Alustat: PC, XBox One, PS4 Pelin tyyppi: kolmannen persoonan räiskintä, toimintaroolipeli, jaettu pelimaailma.
Ikäraja(t): PEGI 16 (Väkivalta, mikromaksut),  ESRB: Teen
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Launch trailer
Anthem Review "Buy, Wait for Sale, Rent, Never Touch?”
Anthem Angry Review


Lisäys 21.11.2019
Bioware on ilmeisesti palauttanut pelin tuotantoon, eli puolivalmiina julkaistu peli tulee jossain vaiheessa julkaisuun Anthem 2.0 / Anthem Next nimellä. 



Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Anthem herättää takaumia heti alussa, toisaalta pomppiminen rakettirepulla muistuttaa Mass Effect: Andromedan vastaavaa mutta pelin avoimen maailman tutkiminen on taas Destinyä. Peli on ytimeltään ‘ammu ja keräile’ hyvin pitkälti kuten Destiny, pelaaja pyrkii keräämään kokemusta, parempaa romua ja kehittämään Javelin-ulkorankaharniskastaan parempaa. Pääjuonen ulkopuoliset tehtävät suoritetaan muiden pelaajien kanssa yhdessä, neljän Freelancerin suorittaessa tehtävän porukalla.



Peli on selkeästi ottanut vaikutteita Destinyn eeppisestä asetelmasta. Tapahtumapaikkana on outo, keinotekoinen planeetta, jossa pelaaja on tehtäviä suorittava sankari. Tavoitteena on auttaa ihmisiä ja samalla kerätä vaikutusvaltaa omalle faktiolle. Anthemin tapahtumapaikka muistuttaakin jonkinlaista Dysonin kehää tai keinotekoista maailmaa, mutta siihen miten ihmiset ovat tänne päätyneet ei mainita sanallakaan.



Täytyy myöntää että lentopukuja lukuuottamatta peli muistuttaa Destinyä aika paljon, kyseessä ei ole kuitenkaan halpa kopio sillä Biowarella on kokemusta neljän pelaajan moninpelistä Mass Effect-pelien moninpelin kautta. Vapaa seikkailu ympärinsä ei ole myöskään ainoa pelimuoto, vaan tehtäviin pääsee hyppäämään suoraan mukaan. Vapaassa pelityylissä voi lennellä ympärinsä tutkien paikkoja, keräten materiaalia ja tehden tehtäviä. Itse pidän vapaasta tutkimisesta, etenkin kun Anthemin visuaalinen ilme on varsin mahtava.




Pelaaja on pelin tarinassa pääosassa, ilman että oman pelinsä sankaruutta tarvitsee kyseenalaistaa, muiden pelaajien liittyessä mukaan tehtävissä tai vapaassa pelityylissä. Keskustelua ja dialogia on runsaasti ja pelaaja voi valita keskusteluvaihtoehdoissa kahden vaihtoehdon väliltä. Valitetavasti valinnoilla on vain vähäistä merkitystä, pelaajan päätösten vaikuttaessa juoneen vain parissa kohdassa 15-tunnin mittaista pääjuonta. Tämä on ollut firman fanien suuri pettymys, sillä henkilöhahmot ja kerronta on ollut aikaisemmin Biowaren paras piirre. Muutama sivuhenkilö on oikeasti kiinnostava, mutta sivuhenkilöiden animaation jähmeys on edelleen silminnähtävää.




Pelin tehtävät ovat usein sattumanvaraisesti generoituja ja itseään toistavia, esimerkiksi Mass Effect-moninpelin tyyppistä tehtäväpisteiden valtausta tehdään jatkuvasti. Pelissä on vähän mekaanista palkintoa vapaan tutkimisen tai Strongholdien raidaamisen suhteen. Puutteet ovat sääli, koska ydinpeli on itsessään hyvin mukavaa pelattavaa peliohjaimella tai hiirellä. Destiny tuli mukavasti mieleen pelin peluusta, joskin toisin kuin Destinyssä pelaaja voi leijua jonkin aikaa taistelukentän yläpuolella. Eri ulkorankahaarniskat muuttavat radikaalisti myös pelityyliä, esimerkiksi Interceptor-ulkorankahaarniskan tuodessa Warframe-tyyppistä nopeutta ja lähitaistelua peliin. Mass Effect Andromedasta on myös lainattu combo-efektit eli ryhmä voi tuottaa isoja vahinkomääriä käyttämällä samaan aikaan erityisominaisuuksiaan vastustajiin.



Peli on tehty Frostbyte 3-moottorilla ja siinä on edelleen bugeja, joskin julkaisua edeltävään versioon verrattuna näitä on korjattu paljon. Myöskin aseiden balansointia saisi tapahtua enemmän, näiden tarjoamat bonukset kun eivät ole kovinkaan mielikuvituksekkaita. Totaalisesti uusi ominaisuus saisi olla se että aseita voisi vaihtaa tehtävän aikana - valintojen lukitseminen toimi ehkä Mass Effect-pelien moninpelissä, mutta ei enää avoimen maailman räiskintäpelissä. Pelin juoni ole ollut yhtä syvällinen kuin Biowarelta on aikaisemmin odotettu, pelin tehtävien itsensä toistavuus on lievä pettymys ja loppupeliä ei ole mietitty ihan loppuun asti. En lähtisi itkemään asiaa kuten monet tubettajat ovat tehneet. Elementit hyvään peliin ovat olemassa, mutta julkaisijan tuntien lisäaika ei olisi tullut kysymykseen.





Joku voi tässä vaiheessa rääkäistä että “peliä on tehty kuusi vuotta” - todennäköisesti tämä ei pidä paikkaansa vaan pelissä on merkkejä siitä että sitä on tehty yhden vision mukaan ja sitten tuotanto on aloitettu alusta uudelleen. Näistä ei ole tarkkoja tietoja, mutta itseäni kiinnostaisi kuulla mikä projektinhallinnassa on mättänyt? ‘Refaktorointi’ on koodin kirjoittamista uudelleen ja optimointia projektin loppuvaiheessa. Jos pelinkehittäjällä ei ole aikaa kirjoittaa koodia uudestaan, tämä tarkoittaa huonosti optimoitua peliä ja pitkiä latausruutuja. Itselläni ei ollut ongelmia pitkien lataustaukojen kanssa mutta joillain tämä on ollut selkeä ongelma. Peliä on verrattu Division 2-peliin ja jälkimmäinen on huomattavasti paremmin hiottu jo beta-versiossaan. 




Bioware on julkaissut 90 päivän aikataulun pelin laadun parantamiseen ja on sitoutunut tähän. Outlaw Outrage, There Be Giants ja Shaper Surge ovat ensimmäisiä päivityksiä peliin helmikuussa 2019. Maaliskuussa julkaistaan Elysian Stronghold Catches, josta ei osata sanoa mitä tämä tulee sisältämään. Legendary Missions voi myös mahdollisesti jatkaa juonellista sisältöä. Huhtikuussa tuleva sisältö on huomattavasti laajempaa, Mastery System luultavasti parantaa tekemisen loppumista loppupelissä. Lisäyksiä tulee olemaan lisää tehtäviä tavaroita ja stronghold-raidi. Killat ovat myös tulossa huhtikuussa kuten myös “Cataclysm”, joskin vielä emme tiedä tarkoittaako tämä uutta maailmaa uhkaavaa anomaliaa? 



Siitä huolimatta mitä aikaisemmin on sanottu - nykyisen pelin päälle on mahdollista lisäosilla tuottaa tietokonepelien ‘Bob Dylan’. Peli ei ole vielä siinä vaiheessa että suosittelisin sitä mutta kuusi kuukautta myöhemmin asiat voivat olla hyvin eri tavalla. Anthem jää sen verran vähän kalkkiviivoilta että ongelmat narratiivissä ja pelisisällössä voidaan korjata, kuten monet muut pelit ovat tehneet. Esimerkiksi Destiny ei ollut julkaisunsa jälkeen kovinkaan kummoinen,
päivitysten ja pelisuunnittelun kautta Destinystä tuli hyvin suosittu peli.  

Peliteollisuuden kannalta on huolestuttavaa että julkaisijat ovat antaneet itselleen luvan julkaista pelit puolivalmiina. Kritiikki tavasta julkaista pelit puolivalmiina on asiallista. Electronic Arts pyrkii julkaisemaan kasan hittipelejä joka vuosi ja tämä ei tunnu olevan pidemmän päälle kestävä ratkaisu.  Peli tulisi julkaista kun siinä on tarpeeksi sisältöä tyydyttämään pelaajien tarpeet, esimerkiksi loot-mekaniikan pitäisi toimia ensimmäisestä julkaisuversiosta lähtien.



Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Anthemin ikäraja on ystävällisesti PEGI 16. Väkivalta on tuikkusäteitä ja valopalloja, eikä verellä mässäillä. Amerikkalaisen ESRB suositusikäraja on Teen, eli 12. Perusteet ovat fantasiakonteksti ja se että rapakon toisella puolella toiminta ja väkivalta on osin hyväksyttyä (mm. Americas Army-pelit ovat olleet Teen-luokituksella). 



Biowaren päätös tehdä PEGI 16 sisältöä on hyvä, koska tietyissä peleissä kuten Bungien Destiny- ja Halo-peleissä ikäraja on pitäytynyt tällä tasolla, kun taas toiset räiskintäpelejä tuottavat firmat päätyivät siihen että monet pelisarjan peleistä olivat 18. Biowaren aikaisemmat pelit saivat 18 teemojensa takia, mutta Mass Effect Andromedasta lähtien ikäraja on ollut 16. 



Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


PEGI 16 pelien harrastaminen yhdessä teinien kanssa on tietysti asia mitä vanhempien kannattaa harkita. Tässä suhteessa Anthem on fiksusti fantasiakontekstissa tapahtuvaa toimintaa, ilman tarvetta esitellä väkivaltaa avoimesti tai raaistetusti. Toiminta on tarpeeksi nopeaa, ollakseen kiinnostavaa myös nuorille.


Anthemissa on mahdollista hankkia visuaalisia päivityksiä käyttämällä oikeaa rahaa tai pelaamalla. Ulkorankahaarniskoja pelaaja avaa tasoja nousemalla, joten kuka tahansa voi lopulta pelata kaikilla neljällä javelinilla. Tyyli ei myöskään vaikuta haarniskojen tehoon, vaan ne ovat ainoastaan visuaalista nautintoa ja muista erottumista varten. Tosin, vaihtoehtoja on tällä hetkellä rajallinen määrä ja oikein hienoja osia ei ole vielä edes kaupassa.



Samalla tavalla aseiden rakentamiseen ei tarvitse ostaa tarvikkeita pelirahalla, sillä niitä voi löytää avoimesta maailmasta. Anthem tuottaa pelirahaa pelaamisen kautta ihan kohtuulliseen tahtiin, eli mikromaksut ovat todellakin vain vaihtoehto eivät pakon sanelema tarve. Lisäksi kannattaa muistaa että Origin-pelikauppa ja yhteisöpalvelun kautta voi peliä kokeilla kymmenen tuntia ennen kuin mitään ostopäätöstä tarvitsee tehdä.



Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Kannattaako peliä hankkia?
  • Mikä on sinulle pelissä tärkeintä? Muuttuvat tehtävät vai jokin muu?
  • Ketkä ovat persoonallisimpia sivuhenkilöitä?
  • Mikä Anthemin maailma itseasiassa on?

No comments:

Post a Comment