Saturday 16 March 2019

Tech Support Error Unknown

Ison veljen helpdesk



Kaikki ovat joskus soittaneet asiakastukeen joten aihe lienee ainakin osittain tuttu kaikille: Vasta aloittaneella Quasar- kännykkäfirman asiakasneuvojana pääset vastaamaan kännykänkäyttäjien moninaisiin ongelmiin. Kuten kastuneisiin kännyköihin ja ihmisille jotka ovat unohtaneet salasanan. Pian leviää huhu että Quasar kerää laittomasti tietoja asiakkaistaan ja Indigo-nimimerkin takaa kirjoittava hakkeri-aktivisti uhkaa paljastaa näiden toimet. Asiakasneuvoja joutuu tasapainoilemaan suuren ylikansallisen firman tavoitteiden ja totuuden välissä.

Pelin kehittäjä Dragon Slumber on kanadalainen Indie-kehittäjä joka on aikaisemmin julkaissut Arelite Core ja Astral Traveller- pelit PC alustalle.


Pelin tiedot


Pelin nimi:Tech Support Error Unknown Pelin julkaisija/kehittäjä: Iceberg Interactive / Dragon Slumber
Alustat: PC (Steam) Pelin tyyppi: Simulaatio
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Release Date Trailer


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Selkeästi yhtenä suurena innoituksen läheenä on ollut Papers, Please. Tech Support pohtii kysymystä, mitä jos asiakaspalvelu ei olisikaan asikkaan puolella? Tällainen käsityshän tulee helposti asiakasneuvonnan kanssa puhuessa. Välillä pelin tarjoamat ongelmat kuulostavat hyvin tutulta, kansan koko kirjon kirjoittaessa helpdeskille ongelmistaan. Pelintekijä on jopa insertoinut itsensä loppupuolelle peliä tekemään pitkäkestoisen asiakaspuhelun.



Osansa satiirista saavat puhelinmyyjät, intialainen halpatyövoima ja muut monikansalliset firmat. Kuten Papers, Please-pelissä määräykset muuttuvat ja takuun ulkopuolisen kännykän huoltoon ottanut asiakaspalvelija saa pyyhkeitä. Pelaaminen on siis ongelmanratkaisua asiakkaiden ollessa vaihtelevalla tasolla avuliaita ja turhautessa turhaan jankkaamiseen. Firman määräykset vaikuttavat ja asiakaspalvelija pyrkii pitämään ne jatkuvasti mielessä. Lopulta häneltä aletaan vaatimaan jopa virusturvan myyntiä tukipuhelimeen soittaville. Tämä on tietysti parodiaa, mutta mutta kuvaa sitä miten arkaluontoisiin yksityiskohtiin asiakaspalvelijat pääsevät.



Peli etenee täysin sähköpostin, chatin ja oman Spectrum OS-käyttöjärjestelmän hoivaamisen kautta. Lopulta asiakasnumeron tietämällä pelaaja voi ottaa suoran yhteyden kännykkään. Peli saakin miettimään kuinka paperinohut yksityisyys lopulta on. Turhaan toisen kännykkään murtautunut asiakaspalvelija saa vain haukut… Hyvin epäilyttävää. Lopulta tarjotaan myös mahdollisuus kiristää ihmisiä asiakastiedoilla!



Tech Support on mielenkiintoinen, dialogiin perustuva peli, mutta ei aivan pääse samalle tasolle Papers, Please- pelin rajamuodollisuuksien kanssa. Esimerkiksi pelin sukulaiset ottavat yhteyttä tukipuhelimen kautta pelin alussa ja sairaalle äidille pitäisi lähettää rahaa. Pelaaja ei investoidu peliin tunteen tasolla aivan niin paljon kuin voisi toivoa, esimerkiksi jos äiti kuolee ei pelaaja saa edes kuvaa hautajaisista. Oman tietokoneen päivittäminen on toki hyvä tavoite, mutta kiltin korporaattityöläisen pelaaminen on pidemmän päälle melko monotonista, joten pelaajan kannattaa pelata kieli poskessa ja leikkiä kaksoisagenttia poliisille ja Indigolle. Pelissä on useita vaihtoehtoisia loppuja joten tärkeimmät vaihtoehdot ovat olemassa.




Juoni lähtee nopeasti liikkeelle, mutta hidastuu sitten koko pelin kestäessä kuukauden päivät. Kovin monessa kohtaa pelaajan ei tarvitse myöskään puhua kahteen ikkunaan samaan aikaan, mikä on vähän sääli, joten kiireen ja paineen tuntua pelissä ei ole samaan tapaan kuin Papers, Please. Toki, tämä saattaa olla osalle pelaajista pelkästään plussaa. Pienestä tarinankerronnallisesta hitaudesta huolimatta Tech Support Error Unknown on hyvä peli, joka haastaa lievän satiirin kautta pohtimaan sitä kuinka ohut yksityisyys nykyään on?




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Pelin alussa kysytään haluaako pelaaja kiroilua peliin? Tämä on oikein kiitettävä optio, joskin teksti ei sinänsä laukaise suomalaisia ikärajoja. PEGI-järjestelmä voi antaa implikaatioiden
perusteella ikärajamerkintöjä. Tässä tapauksessa ikärajaa ei ole määritelty joskin kiroilun takia suositusikäraja saattaisi olla ESRB: Teen-tasoa.



Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Jos Helpdesk-arki ei ole tuttu Tech Support Error Unknown on mitä mielekiintoisin peli nykyaikaisen etätyön arjesta. Se käsittelee ihmisten yksityisyyttä tavalla josta voisi saada mielenkiintoisia keskusteluita esimerkiksi oman jälkikasvun kanssa. Peleihin kun kannattaa tutustua yhdessä perheen kanssa.




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mihinkä tietoihin asiakaspalvelijat oikeasti pääsevät käsiksi?
  • Asiakastietoja kerätään, mutta mihin niitä oikeasti käytetään?
  • Mitä tietoja sinä säilytät älypuhelimessasi? Onko siitä osa arkaluonteista?
  • Lähettäisitkö rahaa sairaille vanhemmillesi?

No comments:

Post a Comment