Ron Gilbertin paluu!
Seikkailupeleistä puhuttaessa, Lucasartsin entiset työntekijät ovat liki legendan asemassa. Thimbleweed park on Kickstarter-ryhmärahoituksen kautta julkaistu Ron Gilbertin ja Gary Winnickin seikkailupeli. Pelin tarkoituksena on olla henkinen jatko Maniac Mansion ja Monkey Island-peleille, käyttöliittymän ja grafiikan kunnioittaessa 80-luvun seikkailupelejä. Peli on saatavilla ilmaiseksi Epic Gamesin kautta maaliskuun 7. päivään mennessä.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Thimbleweed Park Pelin julkaisija/kehittäjä: Terrible ToyboxAlustat: PC, MacOS, Xbox One, PS4, Nintendo Switch, Linux, Android, iOS Pelin tyyppi: Point&Click seikkailupeli
Ikäraja(t): PEGI 12
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri (PS4)Ron Gilbert: "From Maniac Mansion to Thimbleweed Park" | Talks at Google
Thimbleweed Park Walkthrough
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Vanhojen konkarien kannalta peli on ripaus seikkailupeli-taivasta. Peli etenee välillä hyvin epälineaarisesti, tarjoten viisi samaan aikaan pelattavaa hahmoa ja kaksi hyvin erilaista pelimuotoa: kasuaali ja vaikea. Nämä pelimuodot etenevät molemmat hyvin eri tavalla. “Hard mode” on hyvin Lucasartsimainen kokemus minipelejä ja obskuureja tehtäviä. Kasuaali peli oikoo mutkia, esimerkiksi testamentin lukuun tarvittavaa piirasta ei tarvitse tehdä vaan se on erään hahmon inventaariossa jo heti alussa. Tämä ei silti tarkoita kädestä pidettyä pelejä vaan ongelmakohtia kyllä tulee eteen. Onneksi pelissä on kattava vinkkitoiminto - apupuhelimeen voi soittaa mistä tahansa pelin puhelimesta
Peli alkaa hyvin klassisesti. On vuosi 1987 - saksalainen turisti murhataan ja kaksi FBI-agenttia lähetetään tutkimaan tapausta. Agentit Rey ja Reyes muodostavat hauskan parivaljakon, toisen ollessa kyyninen ja toisen naivi sekä siloposkinen. Tutkimustensa aikana joukkoon liittyy mm. loukkauksiin erikoistunut Ransom-klowni ja nörttityttö Dolores. Thimbleweed on outo paikkakunta ja tarina käy oudommaksi jokaisella askeleella. Paikkakuntaa ylläpitänyt PillowTronics™-tyynytehdas on tuhoutunut oudossa palossa vuosia aikaisemmin, Doloreksen isä Franklin kadonnut ja Chuck-keksijäsetä kuollut. Lisäksi kaikki asukkaat vaikuttavat enemmän tai vähemmän… oudoilta.
Neljäs seinä ei näytä olevan minkäänlainen este: Joka paikasta tursuaa Lucasarts-maista huumoria ja pelimekaniikkaa. Esimerkiksi yksi tapa ratkaista asiat on se että yksi hahmo katsoo numeron puhelinluettelosta ja toinen käyttää puhelinta täysin toisessa päässä kylää. Jotkin pelin ongelmista vaativat kahden hahmon yhteistyötä. Ongelmanratkaisutehtävät eivät ole aivan yhtä käsittämätöntä kuin silloin joskus - dialogi on esimerkillistä sillä se vihjaa suoraan missä vastaus on. Lisäksi pelihahmot tekevät itselleen muistilappuja asioista mitä pitäisi selvittää. Tämä ei auta aina ongelmanratkaisussa, mutta pitää pelaajan tietoisena suurten tavoitteiden etenemisestä.
Tietokonepelit ovat vahvasti mukana juonessa. Esimerkiksi yksi konflikti pelissä syntyy kun Dolores haluaa pelisuunnittelijaksi. 80-luvun moraalipaniikkiin viitataan kuittailulla tietokonepelien olevan ‘murha-simulaattoreita’ jne… Pelin optioista löytyy mahdollisuus ‘typeriin vitseihin’ - nämä kannattaa kääntää päälle ihan retroilun kannalta.
Kuva: Onneksi pelin asetuksista voi säätää 'oikeasti tärkeitä asioita'
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Thimbleweed Park sisältää slapstick komediaa ja epäkypsää dialogia hyvin esikuvilleen uskollisesti. PEGI ikärajaltaan peli on 12 vihjailevan kielenkäytön ja kiroilun takia. Pelin tyyli on kuitenkin selkeästi parodia, komedian koskettaessa niitä jotka ymmärtävät seikkailupelien historiaa.
Suomessa slapstick luokitellaan pääsääntöisesti 7-ikärajaan. Kielenkäyttöä ei luokitella, ellei se ole todella graafista. Seksi-luokitus aktivoituisi ikärajalla 12 vain suorista ja selkeistä seksiviitteistä. Eli, tavallaan pelin dialogi nyt ei riittäisi tällaiseen.
Seikkailupelit ovat pelaamisen historiaa ja hiirivetoiset ‘point&click’-pelit olivat suosittuja 80-90-luvuilla. Näistä peleistä puhutaan vieläkin ja monet teini-ikäiset tuntevat pelit ainakin niiden historiallisen arvon takia. Se että nuoret tuntevat pelejä ennen syntymäänsä, voi laskea osaksi pelisivistystä, joka on kulttuurin tuntemuksen tapaan osa kulttuurin tarinoita. Pelikasvatukseen voi liittyä se että tutustutaan erilaisiin peleihin yhdessä perheen kanssa.
Commonsensemedia.org artikkeli antaisi pelin suositusikärajaksi 14 kiroilun ja päihteisiin suuntautuvien viittausten takia. Toisaalta peli parodioi kaikkea ja kaikkia, ollen vahvasti itseironinen.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
Seikkailupelit ovat pelaamisen historiaa ja hiirivetoiset ‘point&click’-pelit olivat suosittuja 80-90-luvuilla. Näistä peleistä puhutaan vieläkin ja monet teini-ikäiset tuntevat pelit ainakin niiden historiallisen arvon takia. Se että nuoret tuntevat pelejä ennen syntymäänsä, voi laskea osaksi pelisivistystä, joka on kulttuurin tuntemuksen tapaan osa kulttuurin tarinoita. Pelikasvatukseen voi liittyä se että tutustutaan erilaisiin peleihin yhdessä perheen kanssa.
Commonsensemedia.org artikkeli antaisi pelin suositusikärajaksi 14 kiroilun ja päihteisiin suuntautuvien viittausten takia. Toisaalta peli parodioi kaikkea ja kaikkia, ollen vahvasti itseironinen.
No comments:
Post a Comment