Friday 5 April 2019

Elder Scrolls Blades - Early Access

Loot-Boxien CHIM
 



Imperiumin hävittyä sodan haltijoiden Dominiolle keisarin salainen kaarti on jahdattuna. Pelin alussa päähenkilö pakenee Thalmoreita kotikyläänsä joka sijaitsee jossain Cyrodilin, Skyrimin ja High Rockin välimaastossa. Paikalla havaitaan että Bloodfall Queen-nimellä kutsuttu örkkijohtaja on polttanut kaupungin maan tasalle. Tästä alkaa armoton luolastojen komppaus ja resurssien haalinta omien varusteiden sekä kylän palauttamiseksi uuteen kukoistukseen.

Lisäys 2. Joulukuuta 2019. Bethesda on ilmoittanut että poistaa 1.5 päivityksessä suurimman jarrun pelistä eli kirstujen ajastimet. Tämä oli suurin kritiikki jo Early Access-pelistä lähtien. Muitakin suuria uudistuksia tulee, PvP ja saaliin osalta. Kts. Tiedonanto aiheesta.






Pelin tiedot



Pelin nimi: Elder Scrolls Blades - Early Access Pelin julkaisija/kehittäjä: Bethesda
Alustat: Android, iOS, Windows (?) Pelin tyyppi: Toimintaroolipeli
Ikäraja(t): PEGI 16 (Google Play)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Elder Scrolls Blades REVIEW - A Worthy Game Plagued By Paywalls


Mitä peliharrastaja ajattelee tästä


Viimeaikaisten huonojen AAA-pelijulkaisujen jälkeen Blades on sikäli piristävä tuote, että se ei yritä mitään uutta - vain ainoastaan tehdä mobiilipeli hyvin. Peli on vielä kehityksen alla ja siihen on tulossa muita ominaisuuksia. Taistelu muistuttaa hieman Infinity Blade-peliä, joskin se pohjautuu kosketuksiin mielummin kuin pyykäisyihin. Tasonnousu muistuttaa Skyrimiä ja taitopisteet laitetaan modernisti taitopuuhun. Pelissä on muutama erilainen pelimuoto, ensinnäkin sivutehtäviä voi tehdä niin paljon kuin lystää, juoni etenee päätehtävillä. Abyss on loppumaton labyrintti mikä vain vaikeutuu tasolta toiselle.





Luolastot ovat komeita, selkeästi generoituja mutta vaikeusasteeltaan sopivia. Pelaaja näkee pelihahmon tasoon ja varustukseen suhteutetun tehtävän vaikeusasteen ennen sen aloittamista. Kuolemisesta ei myöskään rangaista vaan henkiinherätyskäärö antaisi jatkaa tilanteesta jossa kuoli (Mietin vaan, kukakohan sen käärön lukee jos henkilö itse on menehtynyt?).Luolastoissa on salaisuuksia, esimerksi vipuja jotka avaavat salakäytävän tai lukittuja ovia, joten pelaajan kannattaa olla tarkkana. Salaisuuksia löytyy kuitenkin vain tärkeistä luolastoista, eli joka nurkan nuohoaminen ei ole aina pakollista. Ympärinsä katselu palkitaan kuitenkin ylimääräisellä saaliilla.




Kylän rakentaminen nivoutuu hyvin juoneen, sillä seppä rakennetaan ensimmäisenä koska kauppaa tarvitsee käydä ja kaikki varusteet kuluvat käytössä. Seppä ei kuitenkaan osaa tehdä teräsaseita ennen kuin vasta toiselle tasolle päivitettynä, ja tämä vaatii resursseja sekä kaupungin päivittämisen toiselle tasolle. Tämä tarkoittaa asuintaloja jotka vaativat tukkia, kiveä ja kultaa - lukija varmaan ymmärtää tällä kuvauksella miten perinteistä kaavaa noudatetaan. Kylän päivittäminen vaatii resursseja jota kerätään tehtävistä ja näistä löydetyistä arkuista.





Kyllä, Blades on niin perinteisesti rakennettu mobiilipeli, että pelaaja joutuu odottamaan löytämiensä arkkujen avautumista, tai maksaa pelivaluuttana timantteja. Perusarkuissa menee kaksikymmentä sekuntia, hopea-arkuissa kolme tuntia ja kultaisissa kuusi. Seppä takoo uutta miekkaa tietysti myös jonkin aikaa. Hätäisimmät voivat siis vähentää odottelua tuntuvasti timanteilla, joita saa tietysti oikeaa rahaa käyttämällä.

Aivan niin karmeaa tämä ei ole kuin miltä se kuulostaa, koska luolastoista, arkuista tehtävien palkkiona saa myös timantteja. Mutta- osa pelin viehätyksestä piiloutuu ansaintalogiikan taakse. Eli välillä päädyn kasaan arkkuja, joista hopea-arkku vie 3 tuntia tunnin avata  36 12 timanttia. Pelajien palautetta palautetta onneksi kuunnellaan ja uusimmassa päivityksessä on mm. laskettu tarvittavien timanttien määrää ja aikarajoja.





Peliajan rajaamista en pidä pahana, sillä niskaa tulee aika pahasti roikotettua peliä pelatessa (vaihtoehtoisesti Chromecastillä näyttökuva koneeseen). Silti, timantteja tippuu alun jälkeen kitsaasti ja tämä on osittain syynä miksi myöhemmillä tasoilla pelaaminen on hitaampaa, eikä aivan yhtä hauskaa. Itse sain kylän toiselle tasolle aika nopeasti, mutta nähtävästi pieni este tuli vähän myöhemmin kuparin kanssa:

Kupari on vihreän tason materiaali, eli sitä tulee harvoin puuarkuista ja joskus hopea-arkuista. Vaikka mobiilipeleissä tämä voi tapahtua, tuntuu Fallout Shelter-menestys selkeästi olevan tämän päätöksen takana.




Samsung Galaxy S8 toimii hyvin. Vielä Early Access-vaiheessa oleva peli tahmasi joissain kohdissa, mutta pääosin perus-hyvä pelikännykkä jaksaa sitä pyörittää. Itkut siitä että peli ei toimi vanhoilla kannattaa lopettaa, uusien pelien kun ei voi odottaa tekevän itselleen karhunpalvelusta ja näyttämällä viimevuoden peliltä. Vaikka kyse on mobiilipelistä hahmomalleissa ei ole säästelty yksityiskohtia, vaikka ruumiinmuodot ovat melko samanlaisia. Windows-versiosta ei tässä vaiheessa voida sanoa paljon, muuta kuin että tämä saattaisi olla ihan kiva VR-pelinä.






Mitä kuvaohjelmaluokittelija ajattelisi tästä


16-ikäraja on annettu ‘voimakkaan väkivallan’ perusteella. Googlen käyttämä PEGI-ikäraja antaa pelin julkaisijoiden itsensä määrittää ikäraja kysymyslomakkeen perusteella. Se on melko laaja, koska Google Play-pelit markkinoidaan koko maailmaan.




Onko väkivalta niin kovaa? No, suomalaisittain voidaan taas vähän pohtia. Vastustajat näyttävät ihmisiltä ja kaatuvat realistisesti maahan, mutta verta ei ole sitten yhtään missään. Varsinkin kun omasta kuolemasta ei tule minkäänlaista palautetta, voidaan pohtia olisiko pelille ollut sopivampi 12 kuin 16? Tai sitten Bethesda oli vain iloinen koska Skyrim sai PEGI 18 ja tämän jälkeen Elder Scrolls Online aloitti 16 ikärajalla mutta korotettiin 18 ikärajaan ehkä hieman typerin perustein.


Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta?

Mobiilipelit ovat niin yleisiä, että ei pitäisi olla mikään ihme jos oma lapsi haluaa käyttää mikromaksuihin rahaa. Loot Box-mekaniikasta olen kirjoittanut aikaisemmin, joten siitä ei tarvinne enempää puhua. Pelituotteet pyrkivät luomaan tarpeen ja täyttämään sen, joten kiusauksia kyllä riitää.








Pelin aikana voi pohtia, että:

  • Mistä näitä bandiitteja oikein tulee?
  • Miten peli eroaa edellisistä Elder Scrolls-peleistä?
  • Mihin kylä sijoittuu Tamrielin kartalla?
  • Olisiko arkkumekaniikan voinut toteuttaa jotenkin vähemmän ärsyttävästi?




No comments:

Post a Comment