Friday 27 September 2019

Bluemaxima’s Flashpoint

Flash-pelien museo



Adoben ilmoitettua lopettavansa Flash-multimedia-alustan tukemisen 2020 loppuun mennessä, huomio kiinnittyi valtavaan määrään mediasisältöä jota tälle selaimen lisäpalikalle oli kehitetty. Suurin osa ihmisistä on varmasti käyttänyt jotain Flash-laajennusta selaimella - ostamalla VR:n lippuja tai pelaamalla jotain peliä. Bluemaximan Flashpoint on meneillään oleva museointiprojekti, jolla pyritään pelastamaan flash- ja muunlaista sisältöä myöhemmin pelattavaan ja katsottavaan muotoon. Tällä hetkellä projekti on pelastanut jo 28000 peliä myöhemmin pelattavaksi.

Pelin nimi: Bluemaxima’s Flashpoint Pelin julkaisija/kehittäjä: Bluemaxima
Alustat: PC (Windows 7+), Linux Tyyppi: Emulaattori
Kuvat&linkit:
Traileri
Video BlueMaxima's Flashpoint: A Flash Game Preservation Project & Museum
Gamasutran artikkeli

Projektin kotisivu: http://bluemaxima.org/flashpoint/

Flashpoint tukee pelejä ja animaatioita jotka on tuotettu Adobe Flash, Adobe Shockwave, HTML5, Java Applets, Unity Web Player, Microsoft's Silverlight, 3DVIA Player, 3D Groove GX, PopCap Plugin, ActiveX, and Authorware Web Player-muodossa.

Uusin versio on 6.3 ja se ei ole siinä mielessä ainutkertainen että Newgrounds, Ruffles... eli vastaavia projekteja on olemassa. BlueMaximan versio pyrkii kuitenkin tekemään omaa työtään ja museoimaan mahdollisimman paljon koko netin Flash-tarjonnasta.

Yhteistyötä on tehty suomalaisen Kahvibreak-sovelluksen kanssa joka mahdollistaa Java 2 Micro Edition mobiili-pelien pelaamisen myöhemmin. Java kun on samalla tavalla harmaalla alueella että lisäpalikkana se saattaa joutua harmaalle alueelle ja sen kevytversioita on käytetty vanhemmissa älypuhelimissa, jotka ovat luonnollisesti myös vanhentuneet käsiin.



Kuva: Flash-pelien listaa


Flashpointista on tällä hetkellä ladattavissa kolme versiota: Core, jossa on muutama Flash-sovellus mukana, Infinity joka on 200 megatavua ja sisältää jo valmiiksi pienen kokoelman Flash-pelejä sekä Ultimate-versio joka on 158+ gigatavua purettuna (!) Pelejä voi onneksi ladata listan kautta, joten kaikkea ei tarvitse olla koneella. Projektissa on yli 78 kehittäjää, pääosin kuratoimassa sisältöä. Palvelimet ylikuormittuivat viime yönä uuden version julkaisun myötä, mutta ongelmat ratkeavat ainakin jos kaikki eivät samaan aikaan lataa koko kirjastoa - tai ikoneita kaikkiin peleihin.




Kuva: Suosikit toimivat hyvin


Flashpoint mahdollistaa Flash-emulaation saumattomasti ja pelastaa suuren palan pelien historiaa. Aikoinaan monet pelinkehittäjät aloittivat flash-peleillä ennen siirtymistä uudemmille alustoille. Sisällön tuottaminen oli sen verran helppoa että valtava määrä materiaalia on luotu tälle kohta vanhenevalle standardille. Esimerkiksi NewGrounds, jonka animaatiot vievän 260 gigatavua ladattuna Flashpoint Ultimateen.




Kuva: Extreme-merkintä ei kuitenkaan piilota Madness Combat-tyyppistä materiaalia.


Pelit ja animaatiot pyörivät tällä hetkellä hyvin ja Flashpoint antaa mahdollisuuden kuratoida sisältöä. Lapsille sopimaton sisältö väkivallan ja seksin osalta on oletusarvoisesti kytketty pois päältä. Tämä tarkoittaa 16+ materiaalia noin karkeasti ottaen. Tietysti materiaalia on niin valtavasti että kaikkea ei ole mitenkään ole voitu luokitella sopimattomaksi. Käyttäjä voi editointitilassa merkitä pelit ja animaatiot tällä merkillä jos perheessä on junioreita.




Flashpoint toimii luomalla Web-palvelimen. Monet peleistä toimivat pelkästään suoraan käynnistettynä, mutta jokut pelit vaativat dedikoidun web-palvelimen hallinnoimaan peliä. Ainakin perusasetuksilla Flashpointin pitäminen päällä esti normaalin selailun. 99% peleistä pitäisi toimia tietyin varauksin - luonnollisesti pelit jotka toimivat omalta palvelimeltaan käsin eivät pyöri ja tämä on ongelma johon sovelluksen kehittäjät tulevat keskittymään.




Pelejä voi ehdottaa ja tarjota projektin discord-kanavalla. Kuratojia otetaan myös mukaan etsimään pelejä ja muuta materiaalia. Kyseessä on tietysti hyvin harmaata toimintaa tekijänoikeuksien kannalta, mutta oman pelinsä saa todella helposti pois listoilta - ainoastaan muutama tekijä onkin kieltänyt flash-peliensä kuratoinnin tähän mennessä. Lisäksi kaupallisessa myynnissä olevia pelejä ei tallenneta, mutta niiden esittelyversiota kuitenkin. Koko kuratointiprosessi on edelleen käsityötä ja pelastettavaa on paljon.

No comments:

Post a Comment