Sunday 10 November 2019

Elder Scrolls Online - Dragonhold DLC

Lohikäärmetorvet



Pienimuotoisen töhöilyn jälkeen lohikäärmeet päästettiin vahingossa vapaaksi niiden vankilasta. Edellisessä lisäosassa näitä vastaan taisteltiin eeppisessä taistossa joka ulottui kuuhun asti. Nyt liskoja on vapaana myös etelässä Knahatenin kuumeen tuhoamalla Pelletinen alueella. Näitä vastaan ollaan perustamassa uudelleen lohikäärmekaartia ja vanhat tuttavat näyttävät olevan sitä mieltä että päähenkilö on juuri oikea tähän tarkoitukseen. Dragonhold on uusin laajennus Elder Scrolls Online-roolipeliin.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Elder Scrolls Online - Dragonhold DLC Pelin julkaisija/kehittäjä: Zenimax
Alustat: PC, PS4, XBox Pelin tyyppi: MMORPG
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Elokuvallinen traileri


Esitten lisäosaa youtubessa.

Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Dragonhold jatkaa Elder Scrolls-fanien hemmottelua tarjoamalla lisää Khajitien alueita. Nämä kissahumanoidit ovat pelisarjan roduista rakastetuimpia ja lisäosat avaavat näiden kulttuuria. Lisäksi lohikäärmeet ovat edelleenkin riesana, haluten polttaa koko maailma. Ilmaisessa aloitusseikkailussa seikkaillaan paljolti Indiana Jones-hengessä lohikäärmekaartin vanhoissa tukikohdissa ja leikitään uudella lelulla- lohikäärmekaartin heittokoukkuhärvelillä.


Viimeinen ristiretki?

Senchalin alue on silminnähden Knahatenin kuumeen pahoin runtelema ja tämä paikka avautuu pelaajalle tehtävien kautta. Itse jäin alussa miettimään sitä kuinka paljon uusia ideoita uusi lisäosa voi tuoda peliin? Edellisten lisäosien tykitystä on vähän vaikea voittaa, Morrowind, Clockwork City ja Summerset ovat edelleenkin uskomattoman laadukkaita lisäosia ja suurta hupia. Murkmire oli hieman irrallinen ja lyhyt tästä kokonaisuudesta. Dragonhold lähtee liikkeelle hiljaisemmin ‘ok meidän täytyy hoidella nämä loput lohikäärmeet’, mutta palaa edellisen lisäosan eeppiseen teemaan. Tarina jäi kesken edellisen DLC:n lopussa, ja tähän palaaminen tuntui hyvältä. Loppua kohti olin myönteisesti yllättynyt tasosuunnittelusta. Dialogia on lohikäärmekaartin jäsenten kanssa melkoisesti, ja tämä saattaa olla sellainen asia joka saattaa häiritä joitain pelaajia.


Senchalin satamaa

Dragonhold on vahva yksinpeli-lisäosa - luolastoja ja asutuksia on huomattavasti vähemmän kuin edellisessä lisaossa ja valinta saa lisäosan tuntumaan pienemmältä heti alussa. Pelialueen luolastojen ja pomojen määrä on verrattavissa Murkmireen, ilman ryhmille suunniteltua luolastoa. Ennen kuin näppäimistön heittää seinään, kannattaa muistaa että Eteläinen Elseweyr ilmestyi nopeasti pohjoisen jälkeen, ja Zenimaxilla on ilmeisesti tapana julkaista lisäosat kolmen sarjoina. Kesä ja ihmisten kesälomat - ehkä on fiksua olettaa että ison lisäosan jälkeen seuraa hieman suppeampi lisäosa? Vaikka alueella olevia lohikäärmeitä pistetään hengiltä muiden pelaajien kanssa, näkyy selkeästi että juoni on ollut keskiössä. Ajatus: ehkä seuraava lisäosa esittelee lisää ryhmille suunniteltua sisältöä?


Sai Sahan, Tamrielin Chuck Norris.

Sai Sahan on perustamassa uudelleen lohikäärmekaartia, joka joutui epäsuosioon Reman III kuoleman jälkeen ja viimeisen kaartilaisen kohtalo selvisi Imperial City-lisäossa. Pelaaja pääsee suorittamaan kaartille sekä paikalliselle legioonalle. Koska ollaan kissojen mailla lisäosa kuvaa khajitien uskomuksia, esimerkiksi pelaaja pääsee osallistumaan khajit-versioon manaajasta. 




Lohikäärmeiden välisiä suhteita elaboroidaan pääjuonen aikana ja mielenkiintoisena yksityiskohtana Elder Scrolls: Redguard-pelin lohikäärme tavataan myös. Sen kummemmin yllätystä pilaamatta juoni on erittäin hyvin eeppinen ja mielenkiintoinen. 


Lohikäärmeitä pyörii paljon lisäosassa, Skyrim-fanien iloksi.

Yksi asia oli pettymys - nk.m Checkovin asetta, eli heittokoukkuhärveliä ei käytetä läheskään tarpeeksi ja lopputaistelussa sen käyttö on vähäistä. Härpätintä olisi voinut käyttää eeppiseen taisteluun lentäviä olentoja vastaan mutta myös lopputaistelussa sillä on vähäistä merkitystä. Ongelmaratkaisuun käytetään kuution työntelyä ja värivalojen sytyttelyä.


Ongelmanratkaisu ei ole kovinkaan vaikeaa

Sitten ikävimpiin asioihin, ongelmat laukaisussa eivät ole mitenkään uusi ongelmia, mutta jatkuva valitus EU-megaserverin riittämättömästä kapasiteetista ja ESO:n kasvanut suosio ovat saaneet aikaan sen että uusimman lisäyksen jälkeen yhteydet takkuilivat todella ikävästi. Zenimax pidensi Witches Festivalin marraskuun 11. päivään asti. Vaikkei mistään Funcomin kaltaisesta sähläyksestä voidakaan puhua, ovat ongelmat keskittyneet jatkuvasti EU:n serverklusteriin ja liittyvät pelaajien suureen määrään.

Hups!

Pilvipalveluiden skaalattavuus on edelleenkin vähän kinkkinen käsite. Microsoft voi tarjota Azure-palvelusta skaalattavuutta koska sillä on ylimääräistä kapasiteettia mitä vuokrata. Ilmeisesti Zenimax kuitenkin ylläpitää omaa palvelinkeskustaan, jonka laajentaminen voi olla vaikeaa ilman suuria investointeja (riippuen siitä kuinka halvalla ja päin mäntyä se on tehty).

Lähde: Wandering Chronicler, Reddit

Yleensä koodin uudelleenkirjoittaimsta on vaikea markkinoida firmalle pelin julkaisun jälkeen. Tällä kertaa sitä on vaadittu niin monta vuotta että jotain tapahtui. Zenimax on aloittanut 2019 viimeisellä neljänneksellä projektin pelin muistinhallinnan ja ryhmätyökalun parantamiseksi. Tämä tarkoittaa pelin koodin osittaista uudelleenkirjoittamista ja optimointia, mikä ei ole mikään helppo juttu. Ja kun tämä tehdään massiiviselle pelille, menee tietysti jotain samalla rikki. Työtä tehdään siis sekä asiakasohjelman että palvelimen koodin puolella, joten kun tämä tuskainen taival on takana, voi suorituskyky olla huomattavasti parempi.





No comments:

Post a Comment