Friday 28 February 2020

The Longing

Odottavan aika on pitkä



Vuorenkuningas päättää ottaa 400 päivän torkut ja jättää palvelijansa vahtimaan vuorenalaista valtakuntaa. Kuulemma ulos ei saa mennä. Tästä lähtee liikkeille äärimmäisen hidastempoinen seikkailupeli, joka käsittelee yksinäisyyttä ja aikaa. Pelin takana on Stuttgartilainen Studio Seuf joka on tuottanut aikaisemmin Lucky Tower F2P-pelejä. The Longing ilmestyy 5.3.2020.

Pelin tiedot


Pelin nimi: :The Longing: Pelin julkaisija/kehittäjä:
Application Systems Heidelberg/Studio Seufz
Alustat: PC, Mac, Linux Pelin tyyppi: Seikkailu/Taidepeli, Indie, Idle
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri, Debyytti
Official Game Trailer #2 (Varoitus! Kesto 4 tuntia.)


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Aika on hyvin subjektiivinen asia. Se on myös tärkein mekaniikka kuluen jopa silloin kun peli ei ole päällä. Aika ei myöskään kulu 1:1 vaan eräässä mystisessä paikassa se jopa pysähtyy. Piirtämällä kauniita kuvia seinälle ja tekemällä omasta asunnosta kodikkaamman aika myös etenee nopeammin, tai jopa hyppii jos kyse on hyvästä kirjasta.




Vuorenkuninkaan valtakunnan tutkiminen on hidasta kävelyä ja esineiden poimimista jotta aika kuluisi nopeammin. Esimerkiksi hiilestä saa aikaiseksi tulen, hakku pitäisi löytää jostain ja ystävälliset kasvot jotta kotiluolassa olisi mukavampaa. Varjo kommentoi aina välillä ajatuksiaan luolastosta ja kirjoittaa jopa päiväkirjaa, josta voi seurata mitä on vielä tekemättä. Kirjat ovat oikeita kirjoituksia Project Gutenbergistä ja niiden mukaan ottaminen on tietyllä tavalla myös kannanotto.





Mikään ei tapahdu nopeasti, alussa joutuu jopa odottamaan oven avautumista muutama minuutti. Sammal kasvaa parissa viikossa, kuopan täyttyminen vedestä ottaa kuukauden. Aika kuluu myös pelin ulkopuolella ja pelaaja voi odottaa viikon verran jotta tippukivi romahtaa reikään, mutta pelimekaniikka ohjaa tekemään sen mitä pystyy ajan nopeuttamiseksi. Silti, mitään ei voi kiirehtiä - hämähäkki tekee verkon omalla tahdillaan ja sammal kasvaa. Ensimmäinen ovi auvautuu kahdessa minuutissa ja koristekristalleja pitää hakata irti kymmenen minuuttia.




The Longing on hyvin pysäyttävä kokemus, sillä se uskaltaa käsitellä tylsyyttä ja ajan kulumista antimodernilla tavalla. Mobiilipelien on vakuutettava pelaajansa kahdessa minuutissa, mutta The Longing ei suostu tähän. Peli on taideteos joka pyrkii puhuttelemaan pelaajaa kertoen uniikilla kokemuksella yksinäisyydestä ja kaipauksesta. Kirjaa kannattaa siis lukea pelin ohella tai tehdä jotain muuta hyödyllistä.




Peli on ehdolla Independent Game Festival 2020-kisassa ja voittanut jo palkintoja, mm. A Maze kisan Long Feature-palkinnon sekä saanut erikoismaininnan Animated Games Award Germany 2019


Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Pelin sisältää lieviä jännittäviä teemoja, mutta yleisesti ottaen esimerkiksi suomalainen ikäraja ei laukeaisi surun ja yksinäisyyden kuvauksesta.  Musiikki on synkkää ambientia, mutta peli on hyvin hidastempoinen eikä sinällään sovi yhteenkään ikärajamääritelmään.




Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Taidepelit ovat vähän oma lukunsa. Näissä pelimekaniikat ovat toissijaisessa asemassa ja ne pyrkivät välittämään tietyn kokemuksen. The Longing kertoo kun mihinkään ei ole kiire, koska on vain aikaa. Liikaa aikaa.


Alavuoren kuningas on saksalainen legenda Frederk Barbarossasta joka hukkui kolmannen ristiretken aikana. Legendan mukaan hän nukkuu Kyffhäuserin mäkien alla. Pelin grafiikka on saanut innoituksensa oikeista Kyffhäuserin luolista. Lisäksi tekijät mainitsevat pelin innoittajaksi taidepelejä kuten Dear Esther, klikkauspelin kuten Clicker Heroes ja jopa Muumit (!)

Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Yksinäisyys taitaa olla hyvinkin totta joillekin ihmisille.
  • Mitkä asiat vaikuttavat kokemukseen ajasta? Milloinka 'aika lentää siivillä'?

No comments:

Post a Comment