Friday 13 March 2020

Life is Strange 2

Susiveljesten pakoretki


Seattlessa asuvan 16-vuotiaan Sean Diazin bilesuunnitelmat menevät pieleen kun jotain yliluonnollista tapahtuu kotipiirissä. Koska tapahtumasta voidaan syyttää veljeksiä Sean ja Daniel-veli lähtevät virkavaltaa pakoon, suunnaten kohti isän kotiseutua Meksikossa. Näistä lähtökohdista lähtee liikkeille viiden episodin mittainen, point&click-seikkailu joka keskustelee hyvin vakavista asioista veljesten pakoretken aikana.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Life is Strange 2 Pelin julkaisija/kehittäjä: Square Enix/ Dontnod Entertainment (2018-2019)
Alustat: Windows, PS4, XBox One, MacOs, Linux Pelin tyyppi: Seikkailu, Episodimainen
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Julkaisutraileri

Pelin nimi: The Awesome Adventures of Captain Spirit Pelin julkaisija/kehittäjä: Square Enix/ Dontnod Entertainment (2018)
Alustat: Windows, PS4, XBox One Pelin tyyppi: Demo
Ikäraja(t): PEGI 16
Julkaisutraileri



Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Episodimaisia seikkailupelejä julkaistaan edelleen. Edelline Life is Strange yhdisti tyttöjen ystävyyttä ja aikamatkailua. Joillekin pelaajille 18-vuotiaan tytön pelaaminen oli kuitenkin vaikeasti samaistuttava kohde. Yliluonnollista teinidraamaa tarjoaa toinen viiden episodin sarja, joka keskittyy Diazin veljesten ympärille.




Seikkailu keskittyy siis kahden veljeksen Seanin ja Danielin väleihin. Sosiaalinen viesti ja vakavien asioiden käsittely oli läsnä jo edellisessä osassa ja nyt monin verroin tärkeämpänä. Valinnat eivät myöskään vaihtele sen välillä haluaako pelata ikävää isoveljeä, vaan huomattavasti vakavampien aiheiden parissa. Moraalisesti peli käsittelee veljeyttä ja siitä miten veri on vettä sakeampaa, hyvin koskettavasti.





Kuten edellisessä pelissä tarinan valinnat siirtyvät seuraaviin osiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että valintoja seurataan ja välillä annetaan rauhassa valita kahden tai kolmen vaihtoehdon väliltä. . Valinnat ovat huomattavavasti monimutkaisempia kuin että onko isoveli virtsapää vai ei, ja niihin ei ole välttämättä yksiselitteisesti oikeaa vastausta. Yleensä pelaajalle tarjotaan kaksi binääriä vaihtoehtoa, joiden vaikutukset voi aavistaa. Kumminkin huonompi. Kuten edellisessä pelissä episodin päätteeksi näytetään tilastoja kuinka moni pelaajista valitsi vaihtoehdot. Muutamat valinnat ovat sellaisia että ‘enpä tajunnut että tuon voi tehdä’, osaa näistä taas tarjotaan vain jos edellisessä osissa on tehnyt johdonmukaisesti tietynlaisia valintoja



Taide oli yksi tärkeä elementti edellisessä Life Is Strange-tarinassa, joten Sean osaa myös taitella. Hän voi piirrellä matkan varrelta erilaisia kuvia paikoista jossa veljekset ovat käyneet. Tämä ominaisuus jää kuitenkin hieman kuriositeettiarvoiseksi, joskin matkakirjasta on hauska myöhemmin seurata tapahtumien etenemistä.




Poliittisesti peli puhuttelee varmasti amerikkalaista pelaajaa eniten. Viitteitä on Trumpin politiikkaan runsaasti, sivuhenkilö jopa toteaa että “Rakennamme muurin sinunlaistesi takia” ja loppupuolella pistetään viereisiin selleihin käymään dialogia punaniskoja ja rajan yli tulleita imigrantteja. Politiikka vahvistuu pelien edetessä, kantaa otetaan niin amerikkalaiseen uskonnonelämään kuin myöskin fobiaan joka suuntautuu sekä homoseksuaaleja että latinoja vastaan. Pelaaja voi valita myös Seanin seksuaalisen suuntautumisen. 




Pelin kaikki viisi osaa vaikuttavat vahvasti tarinaan, esimerkiksi Daniel voi kieltäytyä tekemästä tärkeitä asioita jos isoveli tehnyt tiettyjä valintoja edellisissä osissa. Edelliseen peliin viitataan jossain mäiihin, esimerkiksi Arcadia nähdään heti alkujaksossa. The Awesome Adventures of Captain Spirit on ilmaiseksi ladattava lyhyt seikkailupeli joka kertoo 9-vuotiaasta Chris Eriksenistä. Poika elää alkoholisoituneen isänsä kanssa ja osoittaa supersankarileikeillä omaavansa Lassia&Leeviäkin paremman mielikuvituksen. Jos pelitallennus löytyy Life is Strange 2 Episodi 2 muutamia yksityiskohtia tästä lyhytpelistä.


Captain Spirit: Chrisin isällä on alkoholiongelma.



Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Pelissä on väkivaltaa alaikäisiä ja aikuisia kohtaan. Suomalaisittain voidaan sanoa että moni kohtauksista on hyvin vahvasti etäännytetty. Päähenkilöt ovat teknisesti ottaen lapsia ja tämä kannattaa ottaa huomioon. Pelin kuvaus on hyvin toteutettu ja se vetoaa vahvasti tunteisiin. Esimerkiksi Chrisin isän kanssa voi puhua vakavasti mies miehelle, jos saa ensiksi pojan avautumaan perheen tilanteesta. Peliä voisi luonnehtia vakavaksi ja surulliseksi tarinaksi, mutta yliluonnollisista elementeistä huolimatta peli ei ole fantasiaa vaan kertoo jokapäiväisistä ongelmista ihmisten välillä.
Ja tämä on hieno piirre.


PEGI toteaa sisällöstä:


“This rating has been given due to depictions of violence towards vulnerable and defenceless human-like characters, glamorization of the use of illegal drugs, and use of sexual expletives”.

Väkivaltaa alaikäisiä kohtaan tapahtuu, molemmat veljeksistä kärsivät pahoin matkalla kohti Eldoraadoa. Toisaalta on pelaajan valittavissa pakottaako Sean Danielin moraalisesti arveluttaviin valintoihin, mutta pakomatkalla tapahtuu kaikenlaista joten tässä mielessä PEGI:n ‘väkivalta viattomia kohtaan’ toteutuu tarinan kontekstin kannalta selkeästi.




Suomen ikärajan kannalta pilven polttaminen ei nosta ikärajaa yli 12, joskin 12 on alin ikäraja päihdekriteereille.

“37. Huumeiden viitteellistä tai vähäistä käyttöä tai alaikäisten korostettua ja ihannoivaa tai ongelmatonta alkoholin käyttöä.”
Seksistä ei myöskään myös voida sanoa muuta kuin että kohtaus on realistisen nolo.





Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta



Life Is Strange 2 on niitä pelejä/pelisarjoja jotka saisivat aikaan vakavia keskusteluita perheessä.
PEGI 18-ikärajaa ei ole kuitenkaan leikillä annettu, vaikka ilmeisesti on jossain perheessä näin kohdeltu. Ensimmäinen Life Is Strange on päätynyt tyttöjen peliksi, ei yleisesti mutta tietyissä tapauksissa vanhemmat ovat antaneet kyseistä peliä lasten pelata. Vaikka tytöt kehittyvätkin henkisesti ja fyysisesti tietyssä iässä poikia nopeammin, ei se tarkoita sitä että tyttöjen mediankäyttötaidot kehittyvät ilman vanhemman tukea. Aivan liian aikuisten pelien luovuttaminen lasten käyttöön ei ole suomen lain tai järkevän mediakasvatuksen mukaista.


Vanhemmat, tehkää kuten Esteban pelissä. Puhukaa lapsillenne.

Itse pidän Life Is Strange 2-pelin aiheita sellaisina jotka ovat selkeästi kysymyksenasettelultaan aikuisia. Esimerkiki Sean on oikeutetusti vihainen Karenille, joka jätti perheensä Danienlin syntymän jälkeen. Miten tällaista vanhemman ja lapsen välisen luottamuksen rikkomista pitäisi käsitellä? Ymmärrän että Life Is Strange 2- sisältää paljon hedelmällisiä keskusteluaiheita, mutta näiden aiheiden käsittely vaatii aikuista mieltä. Eli vaikka pelissä on hedelmällisiä aiheita, ei se silti sovi vaikeutensa ansiosta kotien mediakasvatuksen.

Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Kuka oli mielestäsi onnettomuudesta vastuussa?
  • Miksi isä sanoo yhdysvaltojen kulttuuria pelottavaksi?
  • Kuka on amerikkalainen ja kuka ei? Entäs jos vanhempi on saapunut laittomana siirtolaisena?
  • Miksi Karen jätti perheensä? Pystyykö Sean sinun mielestäsi antamaan tätä anteeksi?
  • Miettikääpä yhdessä seuraavaa kuvaa, mistä tämä kertoo? (Lähde: Washington Post)



No comments:

Post a Comment