Friday, 11 September 2020

Sykkeen e-sport pelityöpaja

 Esport osana työllisyyspalveluita



Työttömistä e-urheilijoita? Ei kovin kaukana todellisuudesta. Tampereen Työvalmennussäätiö Sykkeellä alkoi Elokuussa 2020 työpaja, joka keskittyy tavoittelliseen kilpapelaamiseen. Tässä artikkelissa kerron vähän työstäni ja siitä minkälaisia mahdollisuuksia toiminnan kautta on kehittää omia kilpapelitaitoja, ehkä tulevaisuudessa e-urheiluopinnot tai seurajäsenyys mielessä.



Tampereelle on kehittynyt viime vuosina kilpapelaamisen keskittymä. Seurat kuten NMKY panosti kilpapelaamiseen ja Tampereen kaupungin nuorisotoimi hankki pelifarmille e-urheiluluokallisen pelikoneita. Osaavan ohjauksen kera näiden tiimit myös pärjäsivät Lantrek 2020-tapahtumassa. Pelifarmi esports kokoontuu monitoimitalo 13 ja on suunnattu 13-20 vuotiaille nuorille.

Opiskelumahdollisuudet tampereella ovat hyvän Ahlman Esport-linjan antaessa mahdollisuuden opiskella e-urheilijaksi. Esport-linja on toisen asteen opintoja ja se edellyttää riittävää ranking-tasoa peleissä ja 18 vuoden ikää. 



Varalan opisto taas tarjoaa E-urheilun ohjaajakoulutusta. Ensimmäinen toteutus alkoi tammikussa 2020 ja sen laajuus on 45 osaamispistettä. Ohjaajakoulutuksesta valmistuneet osaavat valmentaa perustasolla suosituinpia e-urhielulajeja, ohjata nuoria kohti terveellisiä elämäntapoja ja elämänhallinta sekä vuorovaikutustaitoja. 

Tampereella vaikuttaa myös useita esport-seuroja, esimerkiksi NMKY on yksi vahvasti elektroniseen urheiluun laajentanut paikallinen toimija:




Tampereen ekosysteemissä oli kuitekin vielä tämän vuoden puolella aukkoja. Mitä tulisi tarjota esimerkiksi niille jotka eivät ole päässeet vielä opiskelemaan tai ovat harrrastaneet e-urheilua mutta tippuneet siitä pois? Vastauksena oli Tampereen kaupungin työvalmennussäätiö Syke, joka järjestää kuntouttavaa työtoimintaa.  E-Sport työpajaan on panostettu reilusti, tavoitteena kehittää Syke osaksi tampereen esport-ekosysteemiä.  

Työpajatoiminta on tarkoitettu Tamperelaisille työttömille ja työpajan ikäraja on noin 18-30. Käytännössä oikeiden valmennettavien löytyminen riippuu puskaradiosta, sillä Tampereen työllisyyspalveluiden OMA-valmentajien ei voi olettaa olevan aina tietoisia kaikista uusista palveluista.  E-urheilu onkin vielä osin tuntematon ala urheilua. 

Sykkeellä onkin viikoittainen tutustumisaika tiistaisin klo 13.00, jolloin työllisyyspalveluien asiakkaat voivat tulla tutustumaan työpajatoimintaan. Sykkeen toimitilat sijaitsevat Nekalassa Tredun takana ajokinkatu 6a-osoitteessa.





Sykkeen työpajajaksot tehdään kolmen kuukauden erissä, maksimiajan ollessa 12 kuukautta. Toimintaa ohjaa laki ja määräykset mitä kuntouttavasta työtoiminnasta on annettu. Jakso mahdollistaa harjoittelun ja valmistautumisen esimerkiksi opintoihin, työajan ollessa vähintään kolme päivää viikossa ja neljä tuntia päiviässä. Palvelu sisältää myös valmentautujalle kuntouttavan työtoiminnan ajalta yhden päivittäisen aterian, päiväkohtaisen kulukorvauksen 9 euroa tai toimintarahan sekä osallistumisesta aiheutuvat matkakustannukset, käytännössä tämä tarkoittaa bussikorttia, joka sekin on melkoinen etu. Korona-epidemian takia nykyiset kuntouttavan työtoiminnan päätökset tehdään hybridi-ratkaisuina, jolloin työpajoihin voi osallistua myös etänä.




Olemme lähteneet siitä että panostamme joukkuetoimintaan FPS- että MOBA-peleillä, Counter-Strike: Global Offensive toteutus alkoi 31.8 ja Dota 2 ryhmä alkaa 14.10. Molemmista peleistä löytyy reilusti meta-tietoa ja menestyneitä suomalaispelaajia. Esport vaatii uutta verta, pelaajien primetimen ollessa huomattavasti pesäpalloilijan uraa lyhyempiä. Ihmisen reaktiot alkavat hidastua 25-30 vuotiaana sen verran, että ammattia kannattaa kaavailla esimerkiksi valmennus ja tukitehtäviästä. Esimerkiksi 30.8. Aamulehden mukaan esport- sisällöntuottajista on tällä hetkellä suurin pula.


No, miltä esport peliapajan alkuvaihe näyttää? Snaoisin että itseäni motivoi valtavasti olla kehittämässä uutta palvelua, joka voi olla hyvin merkityksellinen monelle työnhakijalle. Ensiarvoisen tärkeää olisi että löydämme oikeat valmennettavat palvelulle heti toiminnan alussa. Eniten toiminnasta saavat henkilöt jotka ovat motivoituneita kehittämään itseään e-urheilussa ja jatkamaan tästä opintoihin tai seurapelaajaksi. Toisaalta jos rahkeet eivät riitä, niin sekin on terve havainto.


No comments:

Post a Comment