Friday, 25 September 2020

Half Life 2 roolipelinä

HL2RP -Miten kurjuudesta saa roolipeliä



Garrys Mod eli GMod oli hiekkalaatikko-lisäosa Valven Source-moottoriin, joka julkaistiin 2004 ja itsenäisenä pelinä 2006 Facepunch studiosin nimellä sekä Windows, Mac OS ja Linux. Ennen tätä Half Life 2 ja Sourcen muokkaaminen oli vaikeaa ja modi toi Lua-ohjelmointikielen mukaan, jolla oli huomattavasti helpompaa käyttää pelimoottorin toimintoja. Pelaaja pystyi helposti vapaasti muokkaamaan peliä lennossa ja tekemään mitä mielikuvituksellisempia rakennelmia, joka miellytti teini-ikäistä nuorisoa


HL2RP oli osa roolipeliaaltoa Garrys Modissa. Koska GM itsessään oli päätöntä kokeilua, oli roolipelaaminen taas vakavampi yritys käyttää luovia ominaisuuksia, joskin osa oli roolipelipalvelimista oli huonosti johdettuja tai sisälsi huonoa roolipelaamista ilman tietoa perusteista. Erilaisia modeja oli saatavilla eri teemoilla fantasiasta nykyaikaan kuten HelixRoleplay, Catherine. Näistä esimerkiksi DarkRP oli pelkästään kieli poskessa roolipelaamista kaikilla mahdollisilla urbaaneilla mafiakliseillä, tehden parodiaa GTA-peleistä.




PAC saattoi käyttää aivan ylipitkiin Desc-teksteihin. Kuvien lähde: Whisperity


HL2RP luoja Conna joka tunnetaan myös kurozael nimimerkkinä. Hän koodasi modin Clockwork-palvelimelle 2009. Cloud Sixteen tarjosi modeja maksusta ja HL2RP löysi paikkansa tästä modipalvelusta. Käytännössä pelaajien ei tarvinnut ostaa modia, vaan pelkästään palvelimen ylläpitäjä, joskin ainakin takavuosina modia piraattikopioitiin ahkerasti.  Source-moottorissa pelimuoto ja kartta ovat kaksi eri asiaa, joten jotkut pelaajat tekivät vain karttoja jota pystyttiin käyttämään pelaamiseen. Ylipäätään avoimen lähdekoodin jakamisen lisäksi yhteisössä oli yleistä varastaa koodia toisista projekteista omalle palvelimelle. Tietysti uniikki koodi ja kehitys olivat myös näiden palvelimien kilpailuetu, esimerkiksi haastateltu ylläpitäjä kertoi koodanneensa Vortagauntit pelattavaksi roduksi ennen kuin se oli virallinen ominaisuus modissa.


Modissa oli simppeli inventaariosysteemi

HL2RP on sijoitettu Half Life 2-pelistä tuttuun universumiin. Combine on vallannut maapallon ‘Seitsemän tunnin sodassa’ ja pelaajat ovat pääasiassa sorron alla kituuttavia tavallisia kansalaisia ja poliiseja. Pelattavia osapuolia on useita työläisten unionista kapinallisiin ja poliisiin. Eli kyseessä on dystopinen maailma joka perustuu kansalaisten sortamiselle.



100% autenttinen kuvaus roolipelaamisesta HL2RP


Syy miksi HL2RP ei hajonnut alkutekijöihin oli se että draama pelaajien välillä tapahtui peliympäristössä. Trolleja ei juurikaan ollut, tai he jäivät kiinni viisi minuuttia aloittamisen jälkeen. Ehkä dystopisen asetelman takia kukaan ei voinut väittää olevansa kovin mahtava, tai edes omistavansa asetta. Tarkemmat säännöt riippuivat palvelimesta, esimerkiksi yksi poliisi per 5 kansalaista. Kun peli pyöri vallan, vallan puutteen ja poliisiväkivallan ympärillä ei voimapelaaminen ollut siinä määrin ongelma. Tietysti pelaajien piti tehdä yhteistyötä.




HL2RP pyrki tukemaan roolipelaamista pienillä ominaisuuksilla, kuten kuvausteksteillä ja sillä että jos omaa nimeä ei ollut paljastanut muille pelaajille, näkyi chatissä vain ‘tuntematon puhuja’.
Peliominaisuudet tukivat roolipelaamista, mutta vaativat yhteistyötä. Esimerkiksi jos kapinallisille uskollinen kansalainen onnistui varastamaan polisiiradion hän pystyi käyttämään sitä, mutta siinä oli tuhat kanavaa. Koska esine ei säilyttänyt tietojaan kun uusi pelaaja otti sen käyttöön, piti varkaalle kuiskata millä kanavalla radio oli.



Tässä esimerkissä nähdään roolipelaaminen metapelitasolla, sillä tarina on pelaajien välillä. Roolipelietiketin vastaista toimintaa olisi poliisien vaihtaa kanavaa ennen kuin roolipelissä selviää että radio on varastettu. Se pelaaja jolta radio vietiin ei saisi paljastaa tätä asiaa muille ennen kuin se luonnollisesti selviäisi. Vaikka nämä käyttäytymissäännöt ovat samat niin kynä&paperi, live- tai nettiroolipelissä, oli myös niitä ihmisiä jotka ehkä iän tai typeryyden takia eivät allekirjoittaneet näitä sääntöjä. HL2RP ympäristössä näitä jotka käyttivät pelin ominaisuuksia hyväkseen kutsuttiin ‘minge’-termillä (mingebag). Kyllä, pelaajilla oli osumapisteet, mutta esimerkiksi roolipelissä piti ampua ohi ellei ollut luvallista tappaa toinen hahmo.


Moderni HL2RP pelimuoto


Käytännössä HL2RP-palvelimilla on tiukka käyttäytymiskulttuuri. Esimerkiksi Zerardin vanha HL2RP Guide Steamin foorumeilla selittää hyvin tärkeimpiä tekijöitä pelissä ja ajan tasalla oleva hl2rp.fandom.com sisältää paljon hyviä vinkkejä. Yksi tärkeimmistä käsitteistä roolipelityylissä on nk. ‘pelko-roolipeli’. Koska suurin osa pelaajista on tavallisia kansalaisia on heidän pidettävä mielessä miten brutaali alistava järjestelmä vaikuttaa heidän hahmojensa mielentilaan. Esimerkiksi Civil Protectionin pidättämäksi joutuminen on pelottava tilanne, sillä mitä tahansa voi tapahtua. Pelaaja ei saisi rikkoa roolia tai toimia epäloogisesti. Kun olet naama seinää vasten, onko se hauskaa roolipelaamista? Roolipelaajien kokemus näkyy taidoissa eläytyä tilanteisiin ja tehdä tarinaa vaatimattomistakin näkökulmista.




Kuulostaako hauskalta? Eipä juuri. Mitä sitten kansalainen voi tehdä? Eräs asunto päätti yhdessä alkaa kokata huumeita asunnossaan, ja vaikka pelissä ei ole paljon ominaisuuksia jotka tukevat tätä on tarinankerronnan tasolla hyvinkin mahdollista tehdä Breaking Bad-tyylistä tarinankaarta. Kaikki riippuu mielikuvituksesta ja pelaajien kyvystä tehdä tarinaa minimaalisista lähtökohdista.



HL2RP on iästään huolimatta vieläkin jossain määrin suosittu. Pelien muokkaaminen eli modaaminen on vieläkin suosittua, esimerkiksi Conan Exiles-peliin löytyy melkoinen joukko roolipelipalvelimia ja aktiivisesti kehitettäviä modeja.





No comments:

Post a Comment