Friday 23 July 2021

Kalifornian osavaltio vastaan Activision-Blizzard

Eli miksi seksismi on väärin ja laitonta




Activision-Blizzardin henkilöstopoliiikkaa ei voi sokerikuorruttaa, eikä oikeastaan mitenkään puolustella. Hyvin harvinaisena tapauksena Kalifornian osavaltio, California Department of Fair Employment and Housing (DEFH) haastoi 20.heinäkuuta 2021 firman oikeuteen. Kaksivuotinen tutkimus paljasti yrityksen naispuolisiin työntekijöihin kohdistuvaa, hyvin törkeää häirintää ja haaste esittää että seksuaalisen häirinnän takia yksi työntekijä teki itsemurhan. 


Tällä artikkelilla on vahva sisältövaroitus, koska lainaan alkuperäistä
haastetta vapaasti suomeksi kääntäen.



Kalifornian osavaltio syyttää Activision-Blizzardia:

1. Syrjinnästä sukupuoli-, palkka, tehtävän ylennyksen, palvelusuhteen käsittelyn ja päättämisen suhteen.
2. Seksuaalisen häirinnän hyväksymisestä osana työkulttuuria.
3. Epäonnistumisesta estämään häirintää, diskriminointia ja kostotoimia.



Johdanto


Seksuaalinen häirintä ja seksismi on masentavan yleistä suurien pelitalojen yhteydessä. Muut pelialan jätit kuten Ubisoft ja Riot Games ovat aikaisemmin käyneet läpi vastaavan häirintävyyhdin.

Ranton Podcast haastattelema freelancer Virtosu Cezar (Ubisoft; Hexworks) totesi saman minkä olen itse tunnistanut: Ylipäätään pelifirmojen sisäisistä asioista on vaikea puhua avoimesti, sillä kilpailu työpaikoista on kovaa ja leimautuminen pienissä piireissä ongelmahenkilöksi on helppoa. Pitää paikkansa myös suomessa.


Yleisesti voidaan todeta ihan sosiologian kannalta että legendat yrityksissä syntyvät hyvin nopeasti. Joku on hidas tai huono työntekijä. Myös järjellä täysin käsittämättömiä asioita tapahtuu, vanhempi esimerkki 1970-luvun suomesta kertoo (ei it-alan) firmasta jossa oli vain miespuolisia työntekijöitä, uudet työntekijät raiskattiin rituaalinomaisesti firman saunaillassa. Käsittämättömintä oli että vasta järjestyksessä viides henkilö vei tämän oikeuteen. Tätä normaalinpaa on tiettyjen työntekijöiden suosiminen, vaikka nämä käyttäytyisivät kollegoja kohtaan huonosti. Vaikka kenenkään ei pitäisi olla korvaamaton, esimiesten mieltymykset painottavat valintoja. Kollegat voivat olla myös yllättävän epäempaattisia ja aikuiset ihmiset voivat ottaa epärakentavan asenteen pieniä ja suuria ongelmia kohtaan, tällaisia tilanteita olen todistanut urallani seurakunnasta IT-alan firmaan.


Activision-Blizzardille annetun haasteen mukaan (3§) heidän työntekijöistään vain 20% on naisia ja firman johto on eksklusiivisesti miespuolinen ja valkoihoinen. Firman omien tietojen mukaan naiset johtoasemissa saavat vähemmän palkkaa ja etuja kuin vastaavissa tehtävissä työskentelevät miehet (2020 Claudine Naughton, CPO 655,000$ vs COO Danel Alegre 1,000,115$. Joskin on huomioitava että Naughtonin palkka 2019 oli 255,000$). Nämä palkkaerot toistuvat haasteen mukaan läpi firman. Naisia ylennetään hitaammin ja heidän työsuhteensa katkaistaan helpommin. (4§)


Seksuaalinen häirintä lähtee jo johtajatasolta - firman entinen johtaja Bobby Kotic hävisi 2010 oikeusjutun - hän oli häirinnyt yksityissuihkukoneensa lentoemäntää Cynthia Madvigiä. Eronnut johtaja sai kuitenkin lihavan eropaketin 154.6 miljoonaa dollaria. 



Kalifornian osavaltion haasteen jälkeen monet työntekijät ovat tulleet julki tukemaan syytöksiä:


“I was there from 2015 to 2016, and it was as bad as described in the documents then.”
Toteaa Cher Scarlett Yahoo Financen haastattelussa.


“I would get told I was ‘too direct’ with my manner of speaking, while male coworkers were never similarly chastised. I was called emotional, unreasonable, and unprofessional.”
 Blizzardilla 2013-2020 palvellut työntekijä Jennifer Klasing twitter-tilillään  (twitter.com/CallMeQuestifer)


Haaste toteaa pitkähköllä lakitekstillä että Blizzard-Activision on vastuussa työntekijöidensä toiminnasta ja siviili- sekä työlain täyttämisestä työpaikalla. Seuraavassa suoria lainauksia haastetekstistä, käännökset omia.  Alkuperäinen teksti on saatavilla: https://aboutblaw.com/YJw


Kuva: Activision-Blizzardin Työntekijöiden ulosmarssi 28.7.2021, lähde: Wall Street Journal





Syrjintä sukupuoli-, palkka, tehtävän ylennyksen, palvelusuhteen käsittelyn ja päättämisen suhteen.


Esimerkkinä naispuolinen työntekijä oli saanut alemman paikan, huonomman palkan ja hakenut ylennystä koska hän joutui tekemään töitä jotka eivät kuuluneet työnkuvaan. Hänet oli viimein ylennetty kolmen vuoden kuluttua, vastaavasti hänen jälkeensä aloittanut miespuolinen kollega oli ylennetty vuoden kuluessa. Miespuolinen kollega sai lisäksi vastuutehtäviä jotka paransivat hänen ylenemismahdollisuuksiaan. (35§)


Toisessa tapauksessa työntekijä sai huonomman paikan ja palkan, sekä ohitettiin ylennyksissä vaikka hänen työnsä oli laadukasta ja hänellä oli lähes kaksi kertaa enemmän markkinointikampanjoita johdettavana kuin miespuolisella kollegalla. Miespuolinen kollega kutsuttiin myös kuukausittain tai viikoittain keskustelemaan kaksin varapääjohtajan kanssa. (36§)


Muut naispuoliset työntekijät kokivat samanlaista kohtelua, heidät asetettiin alempiarvoisiin tehtäviin, heille ei maksettu samaa palkkaa samasta työstä ja heidät ohitettiin ylennyksissä. Miespuolisilla työntekijöillä oli vähemmän kokemusta ja pätevyyttä, mutta he olivat ystäviä yksikön johtajan kanssa. Eräässä tapauksessa vastaylennetty työnjohtaja delegoi tehtävänsä naispuoliselle alaiselleen, pelatakseen Call of Dutyä työaikana. Muut työnjohtajat eivät suostuneet puhumaan naisten kanssa, kysyen tietoa mielummin miespuolisilta kollegoilta. (37§)


Firma diskriminoi naistyöntekijöitä myös lastenhankinnan kannalta. Pelin kehitystiimissä toimiva naistyöntekijä oli hoitanut jotain managerin velvollisuuksia, mutta kun hän kysyi lisää palkkaa ja ylennystä, hänelle sanottiin että häntä ei voi ylentää paikkaan ‘koska hän voi tulla raskaaksi ja olla liikaa äiti tämän jälkeen’. Yleisesti naispuolisten työntekijöiden raskausaikana heitä kohdeltiin huonommin, lääkärin suosituksia ei huomioitu työolosuhteissa ja heille annettiin negatiivisia henkilöstöarvioita äitiysvapaan aikana. Naispuolisia työntekijöitä kritisoitiin kun he joutuivat lähtemään aikaisemmin hakeakseen lapset päivähoidosta, vaikka miespuoliset työntekijät pelasivat videopelejä työaikana. Lisäksi imettäviä työntekijöitä häädettiin imetyshuoneista jotta niitä voitaisiin käyttää kokouksiin. (39§)


Värilliset naiset otettiin helpommin häirinnän kohteeksi. Afrikanamerkkalainen työntekijä totesi että hänellä kesti kaksi vuotta ennen kuin hänet vakinaistettiin, vaikka hänen jälkeensä tulleet miehet vakinaistettiin nopeammin. Hänen työntänsä myös kytättiin siten että miespuoliset kollegat voivat pelata pelejä työaikana, mutta esimies soitti ja tarkistaa jos hän piti tauon. Samalla tavalla afroamerikkalaisen IT-työntekijän pyytäessä vapaata töistä, hänen piti kirjoittaa sivu selostus miten hän aikoo käyttää tämän ajan, vaikka kenenkään miespuolisen työntekijän ei tarvinnut kirjoittaa raporttia vapaistaan. Hänen työskentelyasentoaan kritisoitiin vaikka miespuoliset työntekijät retkottivat kokouksissa ilman huomatusta esimieheltä. Hän sai myös kritiikkiä avun pyytämisestä, vaikka muut saivat pyytää apua ilman kritiikkiä. Nämä kokemukset saivat hänet jättämään työn. (40§)


Valitukset HR-vastaaville reiluista työmahdollisuuksista lankesivat kuuroille korville ja johtivat tyhjiin lupauksiin tutkia asiaa. Vaikka asiasta oli tehty tutkimus 2015-2017 ja 2018 vastaaja Activision-Blizzard ei tehnyt asialle mitään korjatakseen palkkaerot. (42§) Naispuoliset työntekijät jättivät usein yrityksen. Esimerkkinä kerrotaan se että näille tarjottiin vähemmän palkkaa kuin edellisessä työssä, luvaten luontoisetujen tai ylennyksen korvaavan erotuksen. Näillä lupauksilla ei ollut pohjaa ja miespuolisten työntekijöiden ylentäminen naisten ohi pakotti heidät jättämään firman. (43§)


Seksuaalinen häirintä


Naispuoliset työntekijät vahvistivat lähes universaalisti että työskenteleminen Activision-Blizzardilla oli kuin työskentelyä lukion veljeskunnan kerhohuoneella (engl. ‘frat house’). Miespuoliset työntekijät bilettivät ja häiritsivät naispuolisia työntekijöitä seksuaalisesti ilman sanktioita. Esimerkkinä kerrotaan että jonkinlaisena rituaalina miespuoliset työntekijät toteuttavat “cube crawl” missä nämä konttaava naisten toimistokuutioiden ali ja näiden on siedettävä tälläistä häirintää juopuneilta miehiltä. Miespuoliset työntekijät tulivat ylpeästi töihin krapulaisena. Samalla tavalla miespuoliset työntekijät saaattoivat pelata videopelejä työaikana, kehuskella seksuaalisilla saavutuksillaan, puhua avoimesti naisten ruumista ja kertoa julkisesti raiskausvitsejä. (46§)


Tämän kulttuurin seuraukena naiset joutuivat sietämään seksuaalista kommentointia, lähentelyä, kourimista, ei-toivottua koskettelua ja muita seksuaalisen häirinnän piirteitä. Eräs työntekijä kertoi että tuntematon miespuolinen työntekijä saattoi lähestyä hänen työpistettään ja kommentoida hänen rintojaan. World of Warcraft-tiimin naispuoliset työntekijät kokivat epätoivottua lähentelyä, alentavia kommentteja raiskauksesta ja muuta alentavaa kohtelua. Esimiehet tiesivät tästä ja jopa kannattivat sitä, esimies kehoittaen avoimesti miespuolista alaista hankkimaan prostituoidun parantamaan hänen huonon tuulensa. (46§)


Kuva: Afrasiabin viestintää Blizzconin aikana. Kuva: Kotaku


Firma ei puuttunut vanhempien työntekijöiden tekemään seksuaaliseen häirintään, Alex Afrasiabi, entinen World of Warcraftin pääsuunittelija sai avoimesti häiritä ilman sanottavampia seurauksia. Blizz Conin aikana hän lähenteli naispuolisia työntekijöitä kertoen haluavansa mennä heidän kanssaan naimisiin, yritti suudella ja kietoa kätensä heidän ympärilleen. Tämä tapahtui muiden miespuolisten työntekijöiden, myös esimiesten nähden joiden piti puuttua ja erottaa hänet naispuolisista työntekijöistä.
 

Kuva: Afrasiabi poseeraamassa muiden johtavien työntekijöiden kanssa Cosby Suitessa. Lähde: Kotaku


Afrasiabin toimistoa nimitettiin ‘Crosby Suite [sic]’ nimellä, väitetyn raiskaaja Bill Cosbyn mukaan. Hän kutsui naisia alentavilla nimillä firman tapahtumissa. Hänen käytöksensä oli Blizzard Entertainmentin johtajien tiedossa, jotka eivät puuttuneet siihen, muuten kuin J. Allen Brack ja hänkin suusanallisesti. Afrashiabi jatkoi lähentelyään johon kuului naispuolisen työntekijän käteen tarttuminen ja hänen kutsumisensa hotellihuoneeseen sekä toisen naisen kourinta. (47§)


Kuva: Cosby suiten varustusta, lähde: Kotaku


Traaginen esimerkki häirinnästä oli naispuolisen työntekijän itsemurha työmatkalla. Hänellä oli suhde miespuolisen työnjohtajan kanssa, poliisi sai tapausta tutkiessaan selville että mies oli tuonnut mukaansa työmatkalle anustapin ja liukastinvoidetta. Toinen työntekijä todisti että kuollut oli kärsiny seksuaalisesta häirinnästä töissä ennen kuolemaansa. Juhlissa ennen tätä miespuoliset työntekijät olivat näytelleet julkisesti kuvaa hänen vaginastaan (48§)



Epäonnistuminen estämään häirintää, diskriminointia ja kostotoimia


Ongelmat häirinnän ja diskriminoinnin suhteen olivat johdon tiedossa. Entisen Chief Technology Officer nähtiin kuorivan humaltuneita naispuolisia työntekijöitä yrityksen tapahtumissa ja hän teki palkkauspäätöksiä hakijoiden ulkonäön perusteella. Eräs työntekijä valitti pääjohtaja J. Allen Brackille aikaisin 2019 että työntekijät lähtivät seksismin ja häirinnän takia. Tämä työntekijä totesi että etenkin Battle.net tiimin naiset joutuivat alentavien kommenttien kohteeksi ja työskentely-ympäristö kuin  ‘Frat House’. Naiset jotka eivät olleet suuria pelaajia tai ydinpelaajia eivätkä pitäneet juhlinnasta kohdeltiin ulkopuolisina. (49§)


Naispuoliset työntekijät olivat valittaneet yrityksen henkilöstohallinnalle syrjinnästä palkan ja tehtävien suhteen, vähättelystä tai heidän saavutustensa minimininnista, sekä miesten ylentämisestä ilman tehtävän vaatimaa senioriteettiä. Samalla tavalla seksuaalisesta häirinnästä, kourinnasta, treffipyynnöistä ja muista häirinnän muodoista. Muutosta ei kuitenkaan tapahtunut ja yrityksen oma sisäinen tutkinta totesi suuren luottamuksen puutteen ja HR aliarvostuksen. Monet työntekijät myös totesivat että heidän valituksiaan ei pidetty luottamuksellisina. (50§)



Loppupäätelmät


Haasteen sisältö on melkoisen karua luettavaa, järkyttäväksi sen tekee erityisesti toiminnan järjestelmällisyys. Sisällöstä paistaa läpi klassisia työntekijään kohdistuvan syrjinnän muotoja kuten työmahdollisuuksiin puuttuminen, aliarvostus ja epäreilu työn jakaminen. Suomessa puhuttaisiin hyvä veli-verkostosta, mutta termi ‘frathouse’ on ehkä amerikkalaiselle ymmärrettävämpi ja kuvaavampi, sillä kyse on lopuksikin hyvin epäaikuisesta toiminnasta.


Kaikki työntekijät eivät ole myöskään joutuneet kokemaan häirintää, koska se on ovelasti piilossa ja rakenteellista. Ongelmat lähtevät Activision-Blizzardin kohdalla selkeästi firman johdosta, jonka esimerkkiä myös alemmat työntekijät seuraavat. Tässä nähdään esimerkin vaikutus, esimies asettaa esimerkin mikä on toivottavaa käytöstä. Toksisen maskuliinisuuden normalisointi ei toimi enää nykypäivänä, ja ongelmat yrityksen kulttuurissa heijastuvat varmasti myös tuotteiden, eli pelien laatuun.


Yrityskulttuuri ei myöskään näytä olevan kovinkaan vahva, esimerkiksi on hälyttävää jos krapulassa töihin tulo on hyväksyttävää. Ammattilaisuuteen moinen ei kuulu. Ehkä ongelmana on myös se että ylenemisperusteet ovat väärät, jos parasta henkilöä ei oteta tehtävään, eikä tältä odoteta johtamiskykyä, koko korttitalo on vaarassa romahtaa lapsellisiin päätöksiin.


Yritysten kulttuuriin voi vaikuttaa, mutta kyseessä on todella kivinen reitti, ongelmien ollessa näin syvällä yrityksen DNA:ssa olen vähän skeptinen voiko niihin vaikuttaa järkevässä ajassa. Lähtökohtaisesti itse annoin palautteen irtisanomalla oman WoW tilauksen. Ja syyksi pistin työntekijöiden häirinnän.













1 comment:

  1. Joskohan taas sitten odotellaan mitä siellä oikeudessa todetaan... Syytön kunnes toisin todistetaan on kuitenkin myös tuolla ameriikan ihmeellisessä maassa.
    Syyttäähän voi kuka ja ketä ja mistä tahansa.

    ReplyDelete