Sunday 5 September 2021

Tacoma

Gone Home - In Space



Aliurakointi on vuonna 2088 vallalla. Päähenkilö aliurakoitsija Amy saapuu autiolle avaruusasemalle tehtävänään ladata aseman tekoäly ODIN ja tuoda se yritykselle korjattavaksi.
Kultainen kysymys onkin: mitä on tapahtunut ja miksi? Apunaan Amylla on AR-järjestelmä, jolla hän voi käydä läpi menneitä tapahtumia. Pelin kehittänyt Fullbright tunnetaan Gone Home-seikkailupelistä. 




Pelin tiedot


Pelin nimi: Tacoma Pelin julkaisija/kehittäjä: Fullbright
Alustat: PC Pelin tyyppi: Seikkailu, kävelysimulaattori, tirkistely
Ikäraja(t): PEGI 16 (kielenkäyttö)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:




Fullbrightin pelejä on hyväntuulisesti kritisoitu siitä että juoni selviää muiden ihmisten tavaroita tutkimlala. Gone Homessa kyseessä oli oma koti, Tacomassa taas tirkistely on täysin uudella tasolla - AR nauhoitteista seurataan Tacoman miehistön viimeistä 72 tuntia ja päästään tutkimaan pikaviestintää, kirjeitä, sähköpostia keskustelua ja henkilökohtaisten mobiililaitteiden työpöydän sisältöä.




Tapahtumien seuraaminen on yllättävän mielenkiintoista ja koko tarinan keräämiseen menee aikaa. Käytännössä puhutaan kävelysimulaattorista ja narraation seuraamisesta. Tarina ei nimittäin haaroitu, joten pelaaja kilpailee itsensä kanssa arvoituksen ymmärtämisestä. Peli ei myöskään ole kovinkaan pitkä.





Ja sitten se loppu? Kuten joissain elokuvissa, tämä peli on yksi niitä tarinoita jotka perustuvat loppuun ja riippuen pelaajasta varsinaista loppua voi pitää ovelana tai arvattavana. Pelin loppuun ei myöskään pääse vaikuttamaan, mikä on ehkä ikävin piirre tällaisessa pelissä, Gone Home oli traaginen tarina joka ratsasti ysäri-nostalgialla. Tacoma on draama joka ei ihan pääse oikeuksiinsa sivuhenkilöden kautta. Tacoma on ehkä hieman liikaa utopiaa ja fantasiaa siitä että avaruusmiehistö edustaisi kaikenlaisia ihmisiä tasaveroisesti. Lisäksi se että pelaaja ei voi tehdä valintaa lopussa saattaa myös olla pettymys.





Ikärajat ja sisältö


Pelin ikäraja on PEGI 16, koska se sisältää jonkin verran kielenkäyttöä.

Aiheesta huolimatta, tai pikemminkin käsittelytavan takia pelissä ei suomalaisittain ole oikeastaan yhtään ikärajaa nostavaa piirrettä, eli ikäraja olisi enemmänkin S - sallittu kaikille tasolla. Ääninäyttely lähentää pelaajaa tapahtumiin, mutta AR-näkymän karkeat virtuaalihahmot taas etäännyttävät katsojaa tapahtumaketjusta.

  
Pelin pelottavin kohta löytyy lääkintätilan kaapista.



Pelikasvatuksen kannalta



Pelikasvatuksen kannalta mielenkiintoinen kysymys on missä tilanteissa henkilökohtaisten keskusteluiden, tavaroiden ja kirjeiden läpikäynti olisi perusteltua. Ottamalla askeleen taaksepäin ja miettimällä mitä itseasiassa pelissä tehdään, voi saada hyviä keskusteluja aikaiseksi myös oman jälkikasvun kanssa. Osalle tosin peli voi olla hieman tylsä.

 












No comments:

Post a Comment