Kuka pelkää pikseli-Cthulhua?
Välillä vastaan tulee herkullisia indie-pelejä. World of Horror on Shiokawan kaupunkiin sijoittuva Lovecraftille ja retropeleille flirttaileva kauhuseikkailu. Sen graafinen tyyli on hyvin omintakeinen MS-Paint grafiikalla ja 1-bittisellä paletilla ja Juni-Ito vaikutteilla. Pelillisesti kyseessä on resurssienhallinta, oman mielenterveyden ja kunnon tippuessa hurjaa vauhtia alaspäin. Päähenkilö on löytänyt kuolleen kaverinsa päiväkirjan josta selviää maailmaa uhkaavan tuhon, suurten muinaisten tullessa takaisin.
Pelin tiedot
Alustat: Windows (Nintendo Switch ja PS4 suunnitteilla) Pelin tyyppi: Seikkailu/Roguelike, kauhu
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
Early Access-traileri
Pelin graafinen tyyli on tarkoituksen "1-bitin" retro ja valju, asetuksista voi ruudun säätää vaikka verenpunaiseksi jos näin haluaa. Grafiikka on tehty MS Paintilla, ja sen tyyli tukee pelin sijoittumista kasarille. Valitettavasti myös UI on tehty paintilla ja se on välillä vaikeaselkoinen ja retromaisen kömpelö.
Lovecraftimäinen kosminen kauhu selittyy sillä että suuri muinainen on tulossa takaisin ja tätä simuloidaan doom-arvolla joka nousee jatkuvasti. Tuomio aiheuttaa erilaisia mystisiä ilmiötä sekä tiettyjen kaupunginosien muuttumista turvattomaksi. Lopullisena tavoitteena pelissä on selvittää neljä mysteeriä ja löytää avaimet majakkaan, jossa käydään lopullinen taistelu suurta muinaista kutsuvien kanssa. Tämä koostuu kevyestä ongelmanratkaisusta sekä taistelusta kultistia vastaan.
Peli on vuoropohjainen ja hyvin roguemainen. Tässä yhteydessä tarkoitetaan sitä että koulua tutkiessa arvotaan erilaisten kohtausten joukosta tilanteita kunnes pelaaja löytää pyhän kynttilän ja liidun. Tämän jälkeen voidaan piirtää pentagrammi ja taistella saksikättä vastaan. Pelaaja joutuu tekemään valintoja, joskin hyvin usein se on valinta terveyden tai mielenterveyden menettämisen välillä, monesti kolmas vaihtoehto vaatisi liittolaisen tai jonkin esineen. Liittolaiset voivat liittyä juoneen ja nämä antavat erilaisia etuja ja bonuksia. Kiroukset taas haittaavat peliä ja tällaisen saaminen pelin alussa on todella inhaa.
Peli on vielä kehityksessä ja sen tulevassa julkaisussa on lupailtu myös Nintendo Switch-versiota. Jos vahvasti randomisoitu peli sekä kevyt managerointi kiinnostaa niin suosittelen peliä.Etenkin sen karmiva chiptune-soundtrack ansaitsee kunniamaininnan. Demo löytyy itch.io kautta.
Ikärajat ja sisältö
Noin periaatteessa peli käsittele tiukkoja kauhuaiheita, kuolleita, ruumiita, lonkeroita, outoja portaaleja ja kaikkea karmivaa tulee vastaan, mutta mustavalkoinen 1-bittinen pikselityyli etäännyttää aiheesta todella vahvasti. Kuka ottaisi MS Paint-taiteen vakavissaan? Jumpscare kohtauksia havaitsin oikeastaan vain kaksi koko pelissä, joten se pyrkii olemaan enemmän karmiva kuin pelästyttävä. Painajaisbensa-testissä pelistä löytyy noin 16 piirrettä esimerkkilistasta, eli melkein Amnesian verran, joskin tässä yhteydessä on todettava että pelkkä määrä ei takaa vaikuttavuutta ja graafisesti puhutaan mustavalkoisesta pikselitaiteesta.
PEGI todennäköisesti rokottaisi implikaatioiden pohjalta ikärajan 16, perusteena väkivalta. Kyseisen järjestelmän kauhu-kriteeristö päättyy 12, joten perusteita pitää hakea hieman väärän koivun takaa. Suomalaisittain kauhuelokuvat päätyvät usein 12-ikärajaan, sillä kyseinen kriteeristö mahdollistaa ‘melko voimakkaan’ ahdistuvuuden, joka ei ole kuvaohjelmassa hallitsevaa.
Pelikasvatuksen kannalta
Puhuttaessa kauhusta kasvattajien kannattaa miettiä mikä on heidän oma suhtautumisensa jännitykseen ja kauhuun. Mitkä ovat omat asenteet ja miten ne vaikuttavat kauhupelien arviointiin?
Minkä ikäinen lapsi ja nuori voivat saada mediatrauman minkälaisesta sisällöstä? Missä määrin kauhukirjallisuus antaa katarsis kokemuksen esimerkiksi murrosikäiselle nuorelle? Missä määrin esi-teinien pelaama Five Nights of Freddy vie yöunia?
Jotkut kiinnostuvat mm. H.P. Lovecraftin tuotannosta teini-iässä ja voi olla tapa käsitellä kauhua joka on murrosikä ja aikuiseksi kasvaminen. Kosminen kauhu perustuu spekulatiiviseen realismiin ja sen viesti on että toivoa ei ole ja modernismi on epäonnistunut ottamaan metafysiikan huomioon. Yhteiskunnan epäonnistumisia luetellessa niin koronaviruksen kun pienempien asioiden suhteen, voivat Lovecraftiläiset ajatukset herättää kaikua. Vanhemmat jotka ovat valaistuneita voivat nämä perusteesit ymmärtäessään käydä hyvinkin syvällistä keskustelua jälkikasvunsa kanssa.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Mikä on kosminen kauhu?
- Miksi kauhupelejä pelataan?
- Mihin japanilaisiin urbaaneihin legendoihin sekä manga-sarjakuviin pelissä viitataan?
No comments:
Post a Comment