Tuesday 21 September 2021

Horace

Horatio, taivaassa ja maass' on paljon,
Jot' ei sun järkioppis uneksikaan


Vanha mies hankkii robotin opettaakseen tälle elämästä. Elämän tarkoitusta pohtiessa päädytään siihen että miljoona roskaa pitäisi kerätä. Toisin kuitenkin käy ja kohtalon oikusta robotti herää raunioituneessa talossa, mitä on tapahtunut ja missä perhe on? Horace on lyhyehkö narratoitu tarina sydäntä lämmittävästä robotin seikkailusta, jonka sekä hymyilyttää että itkettyä.
Peli on ehdottomasti yksi kokeilemisen arvoisista indie-peleistä.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Horace Pelin julkaisija/kehittäjä: 505 Games / Sean Scaplehorn, Paul Helman
Alustat: Windows, Nintendo Switch Pelin tyyppi: Tasohyppely, indie, metroidvania
Ikäraja(t): PEGI 12 ? (ESRB: Teen)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Julkaisutraileri




Vaikutelmat pelistä


Vaikka Horace jäi 2019 hieman Disco Elysiumin jalkoihin, se sai silti hyvin mainetta yhtenä vuoden parhaimmista peleistä. Ensinnäkin se herättää nostalgiaa 8 ja 16-bittisellä ulkoasullaan ja vahvalla tarinankerronnallaan. Tasot ovat vaihtelevia ja peli pyrkii avustamaan pelaajaa, monin pienin tavoin, esimerkiksi jos pelaaja kuolee turhan monta kertaa hän löytää suojapallukan. Tasohyppely on ihan kohtuullisen haastavaa, ja osa pelaajista voi turhautua siihen että pelaaja joutuu palaamaan takaisin avatakseen jonkin paikan.





Peli on pääasiallisesti tasohyppelyä ja väistelyä pomotappeluineen. Enteneminen muistuttaa metroid-pelejä ja Super Mario Galaxyn etenemistä juuri sillä tavalla että pelialue on avoin, ja paikkoja voi avata tehtäviä suorittamalla. Tietysti pomohirviöitä ja puzzle-tehtäviä unohtamatta. Minipelejä löytyy myös koko joukko pelin matkalta. Robotti löytää uusia esineitä jotka antavat tälle uusia kykyjä, joilla pääsee taas keräämään roskia uusista paikoista. Myöhemmässä vaiheessa robottia voi myös päivittää uusilla kyvyillä. Hyvin ystävällisesti uusia kykyjä pääsee myös harjoittelemaan välittömästi harjoitustasossa.



Horace on myös henkilökohtainen ja dramaattinen tarina robotin kasvusta ja tärkeimmistä ihmissuhteista. Välillä kuvaus menee hyvin psykedeeliseksi. Pelin narratio on emotionaalisesti vahvaa ja pitää pelin mielenkiitoisena. Lopulta se on surullinen tarina menetyksestä ja elämän tarkoituksesta, eli käsittele elämän peruskysymyksiä. Huumoria unohtamatta. Horacen elämäntehtävä on kerätä miljoona roskaa, ja hän haluaa selvittää mitä isäntäperheelle on tapahtunut.




Yleensä unohdan mainita äänisuunnittelusta. Se on loistava. Horace kertoo elämäntarinaansa synteettisellä äänellä, ihmetellen tapahtumia jotka paisuvat pienen koti-robottipojan elämästä valtavaksi. Grafiikka pienine animaatioineen myös yllättävän ilmaisevaa, ja näiden piirteiden takia suosittelen peliä.


Ikärajat ja sisältö


Vahvasti 8 ja 16-bittisellä pikseligrafiikalla etäännytettyä sisältöä. ESRB suositusikäraja on Teen (12) huumeviittausten, tupakan, fantasiaväkivallan ja vähäisen veren takia. Amerikassa ylipäätään painotetaan muita asioita väkivallan sijasta.

Suomalaisessa ikärajajärjestelmässä surun käsittely ei nosta ikärajaa, tätä tarkennettiin pari vuotta sitten. Ellei kyseessä ole ahdistava tilanne, on surun ja menetyksen käsittely hyvin normaalia. Tältä kannalta Horace ei saisi 12 ikärajaa surun puolesta. Elämänkatsomukselliset kysymykset ovatkin sitten hieman eri asia ja 12 on tältä kannalta ihan hyvä suositusikäraja.




PEGI 12 ikärajaa en voinut vahvistaa mutta Switch-sivuilla se on joten sillä mennään. Perustelut ovat lievä kielenkäyttö.


Pelikasvatuksen kannalta


Sopiiko peli lapsille? Kuulemma teinit olivat itkeneet pelin surullisimmissa kohdissa.
Horace on hyvä esimerkki siitä miksi pelejä kannattaa pelata yhdessä. Aikuinen voi antaa aikuisen käsityksen siitä mitä elämässä voi tapahtua. Robotti nimittäin kyselee pelissä paljon mutta vastaukset jäävät pelaajien harteille - Horatiohan on Hamletissa ulkopuolinen tarkkailija asioille. Kyllähän näitä asioita kannattaa miettiä jälkikasvun kanssa. Vinkkinä vanhemmille Family Video Game database vaikuttaa ihan pätevältä sivustolta ja sieltä voi tutkailla pelin arviota.






Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mitä tunteita tarina herättää, miksi?
  • Mitä maailmassa on tapahtunut?
  • Mikä on pelin viesti, mitä se kertoo esimerkiksi perheestä?
  • Mihin populaarikulttuurin ilmiöihin pelissä viitataan?

No comments:

Post a Comment