Half-Life moninpelinä
Black Mesan salaisessa tukikohdassa tapahtuu pienimuotoinen tutkimusonnettomuus ja outoon säteeseen tungettu radioaktiivinen materiaali toisesta maailmasta saa maapallon ja Xenin ulottuvuudet yhdistymään. Tutkija Gordon Freeman joutuu taistelemaan tiensä kompleksin läpi Xeniin ja lopettamaan invaasion.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Sven Co-Op Pelin julkaisija/kehittäjä: Sven Co-op team (2016)
Alustat: PC (Steam) Pelin tyyppi: moninpeli, retro
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami & Flyppen ja MC Söde.
Kuvat&linkit:
Traileri
Half-Life vs Sven Co-op
Sven Co-Op on Valven luvalla uudelleenmuokattu ja moninpelillä täydennetty Half-Life 1, joten sitä tuskin tarvitsee esitellä kovin tarkkaan. Pelin alkuperäistä yksinpelikampanjaa voi pelata jopa kahdenkymmenen kaverin kanssa moninpelinä.
Half-Life vs Sven Co-op
Kaasuryhmä sekoilu löytyy videosarjana Peli-Ramin youtubesta
Sven Co-Op on Valven luvalla uudelleenmuokattu ja moninpelillä täydennetty Half-Life 1, joten sitä tuskin tarvitsee esitellä kovin tarkkaan. Pelin alkuperäistä yksinpelikampanjaa voi pelata jopa kahdenkymmenen kaverin kanssa moninpelinä.
Lisäksi erilaisia moninpeliin suunnattuja selviytymistehtäviä ja valmiita karttoja on melkoinen kasa. Sven Co-op on saatavilla SDK, jolla omia karttoja voi luoda kaikilla herkuilla. Toisin kuin Half-Life SDK Sven Co-op on lisännyt paljon blueshift-tavaraa mukaan. Pelaaja voi valita hahmonsa 3d-mallin vapaasti tiedemiehistä ja sotilaista, lisäksi deathmatch hahmoja on myös sekä viidakkokannibaalia, zombiet ja anime-tyttöjä kirsikkana kakussa. Tietysti voihan sitä olla myös robotti.
Pelin moottorina toimii Svengine, eli hyvin raskaasti muokattu Valven Goldscr . Tätä moottoria käytettiin Half-Life pohjoisissa peleissä kuten Day of Defeat. Uudempaa Source-versiota ei ole pyynnöistä huolimatta tehty, mutta Sven Co-op toimi aika hyvin Windows 10 alustalla. Ainakin latauspisteitä on huomattavasti vähemmän ja object boosting exploitti ei enää toimi.
Tasot on muokatttu moninpeliä varten. Kuoleminen ei ole loppu, mutta pelaaja joutuu odottamaan että joku ryhmästä pääsee etappipisteelle joka herättää kaikki henkiin. Pelaaja voi huijata reviveme-konsolikomennolla, ja täytyy myöntää että osa tasohyppelytehtävistä oli yhtä karseita kuin muistin, eli oksat pois.
Valitettavasti kaikki ei ihan toimi, liikkuvat metrot ja junat lagittavat huolella ja junassa hyppääminen voi tappaa kerrasta, joten reviveme-koodin käyttöä ei tarvitse hävetä. Helpotuksena pelaajilla on mukanaan lääkepaketti jolla saa kaverit takaisin 100% kuntoon. Tämä ei tietenkään toimi jos pelaaja tippuu radioaktiiviseen jätteeseen tai koko taso on ansoitettu ja räjähtää.
Lopuksi voisin sanoa että Half-Life on kestänyt hyvin aikaa Sven Co-op muodossa ja Source-moottoria ei kaipaa ainakaan tähän hätään. Pelaaminen kavereiden kanssa on melkoista sekoilua, mutta hauskaa sellaista. Tasohyppelyä oli hieman liikaa nykyajan pelaajan makuun.
Ikärajat ja sisältö
PEGI ikäraja on annettu 2003 ja se on PEGI 16. Half-Lifen väkivallasta on puhuttu pitkään. Haulikolla päähän tai räjähdys tai iso laser hajottaa zombiet ja ihmiset palasiksi. Grafiikka on vanhentunutta ja efektit yliampuvia. Suomalaisittain voitaisiin jo alkaa puhumaan siitä että väkivallan seuraukset eivät ole yksityiskohtaisia, ja sekä yliampuvuus ja vanhentunut esitystapa pitäisi 20 vuoden jälkeen ottaa huomioon.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Näköjään vanhaan pelisuunnitteluun kuului tasohyppelyt olennaisena osana.
- Hyvä peli- ja tasosuunnittelu tuntuu olevan ajatonta.
- Moninpeli tuo uuden ulottuvuuden peliin kuin peliin.
No comments:
Post a Comment