Monday, 10 January 2022

Halo: Infinite

Pojat me ollaan hävitty tää peli


UNSC Infinity on tuhottu, ihmisten joukot ovat hajallaan zeta-halolla ja ylipursimies on heitetty avaruuteen Karkoitettujen johtajan Atrioxin toimesta. Kuusi kuukautta taistelun jälkeen pilotti Echo 216 löytää ylipursimiehen kellumasta avaruudesta. Tämä messias-sankari ravistelee unet päältään ja ottaa tehtäväkseen näyttää Atrioxin joukoille mistä avaruuskana pissii. Reissussa mystisestä Zeta halosta alkaa selvitä outoja puolia, miksi Cortana-tekoälyn ajatuksia tuntuu leijalevan ympärinsä.


Pelin tiedot

Pelin nimi: Halo: Infinite Pelin julkaisija/kehittäjä: Xbox Game Studios/343 Industries
Alustat: PC (Windows), Xbox One, Xbor Series X/S Pelin tyyppi: räiskintä, moninpeli
Ikäraja(t): IARC 16
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:




Ensinnäkin minun täytyy tunnustaa että en pelannut Halo 5. Infinity ei periaatteessa muuta viidennen juonta, mutta osin ohittaa ja osin laajentaa sitä. Periaatteessa Halo 5:Guardian tapahtumia sivuutetaan, tai paremminkin sanottuna kapteeni Laskyn ja Sinisen ryhmän kohtalosta vain vihjaillaan. Käytännössä ylipursimies John-117 pelastaa taas koko tilanteen ja apunaan hänellä on tekoäly jonka piti tuhota Cortana, the Weapon, ja Echo 216. Jotakin muutakin on mennyt vikaan, mikä esimerkiksi pysäytti aseen deletointirutiinin? Ase kasvaa tarinan edetessä mukavasti, ja vaikka osa huumorista on väkinäistä on tarinassa useita hyviä kohtia. Echo 216 taas on jatkuvasti kierroksilla käyvä postraumaattisesta stressistä kärsivä pilotti, josta sivuhenkilöä joko pitää tai ei. Päävastustaja Atriox ilmenee ylisuurine hologrammeineen hieman liian geneerisenä pahiksena, mikä on sääri. Muut spartalaiset ja sivuhenkilöt vierailevat audionauhoituksissa jota löytyy ympärinsä. Ylipursimies puhuu myös enemmän kuin aikaisemmin ja tämän liikkeet paljastavat välillä syviä tunteita. Jännitteitä on kaikkien päähenkilöiden välillä sen verran että mukavaa draamaa pääsee syntymään.





Pelattavuudeltaan peli muistuttaa vanhoja Halo-pelejä ja kontrolleihin on lisätty hieman kiihtyvyyttä ja hidastumista, eli ylipursimies ei pysähdy kuin seinään. Lisäksi hämähäkkimieheltä on viety tarttumahaka, jonka ylipursimies voi ampua johonkin kohteeseen, generoiden melkoisen nopeuden tätä kohti. Tämä johtaakin peliin joka on lähempänä Doomia kuin suojapohjaista räiskintää. Huomasin syöksyväni lähitaistelusta toiseen mielummin kuin ampuvani vastustajat kaukaa. Räiskintä toimii hyvin ja tuntuu hyvältä. Vaihtoehtoisesti auton voi täyttää pelastetuilla sotilaille, varustaa ne muukalaisten megatykeillä ja juustottaa kaukaa.




Muitakin erikoiskykyjä on: suojakilpiä voi tehdä, näkymättömiä vastustajat paljastavia majakoita voi kylvää ympärinsä ja väistelyraketit jouduttavat väistelyä. Mitään näistä ominaisuuksista en kuitenkaan käyttänyt yhtä paljon kuin tarttumahakaa. Aseita ja ajoneuvoja löytyy myös ympäristöstä. Peli tehtävät on yhdistetty avoimella maailmalla joka sijoittuu zeta-halon hajonneisiin saarekkeiisin. Täällä voi nähtävästi palloilla melko vapaasti, pelastaen UNSC sotilaita, tuhoten Karkoitettujen huoltoa ja vallaten tukikohtia takaisin. Aina välillä maastosta löytyy jokin legendaarinen vihollinen jonka tuhoamalla saa erikoisaseen. Maastosta voi etsiä päivityspisteitä erikoiskykyihin ja panssarin osia voi etsiä moninpeliin. Valitettavasti moninpelin panssariosat ovat enimmäkseen erilaisia kosmeettisia muutoksia panssariin. Erilaisia panssarin tyyppejä ei kuitenkaan avaudu, joten tämä voi olla pieni pettymys joillekin.





Moninpeli on ilmainen, mutta kampanja maksaa uuden pelin verran, joten kannattiko se? Jos pitäisi ottaa kantaa niin sanoisin että kyllä. Juoni oli nautittava ja vaikka avoin maailma tuntui hieman suppealta, oli yritys hyvä kymmenen. Lisäksi pelin juoni tulee jatkumaan Endless ja & Offensive Bias tarinoilla. Jos pelin pääsee läpi legendary-vaikeusasteella, kiusoitellaan pelaajaa paljastamalla että Loputtomat (the Endless) olivat Edeltäjien pahin uhka. Pelin kehittäjät suunnittelevatkin tämän tarinan viitoittavan Halo-pelien kaanonia seuraavat kymmenen vuotta. Moninpeli on ainakin ihan kivaa ja aiheet vaihtelevat lipunryöstöstä hyvin suuriin joukkuetaisteluuhiin. Jos peli kiinnostaa, kannattaa ilmaista peliä testata ennen kuin mitään hankintapäätöstä tekee.




Kuvaukseltaaan Halo Infinite on väkivaltaa selkeässä fantasiakontekstissa. Esimerkiksi ESRB: Teen (12) luokitus kuvaa tätä hyvin. Itse tarinasta, amerikkalainen commonsensemedia.org arvoi sen sopivan 13-vuotiaalle anto jopa viisi tähteä pelille, ymmärtäen sen olevan hyvin perinteinen sankaritarina. Huolimatta aikaisemmista huhuista, peli on nykyään 16. 




Eri ikärajakriteeristöjä ja markkinointisivustoija yhdistävä International Age Rating Coalition on myös antanut pelille 16. IARC on tarkoitettun suoraviivaisempaan digitaalisten ikärajojen luokitteluun kysymysten pohjalta ja sitä voidaan soveltaa nettilevitteisiin ohjelmiin kuten mobiilipeleihin. Järjestelmän käyttö on ilmaista, sillä sitä tukevat isot nettikaupat kuten Microsoft Store. Ikäraja ja merkinnät tulevat peliin paikallisesti käytettyjen ikärajamerkintöjen mukaan.(Vaikka IARC pyrkii noudattamaan alueensa kulttuuria, ikärajat voidaan teoriassa antaa eri kriteereillä kuin PEGI antaa)

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Age_Rating_Coalition

https://blogs.windows.com/windowsdeveloper/2016/01/06/now-available-single-age-rating-system-to-simplify-app-submissions/

https://42matters.com/google-play-app-content-rating-statistics






Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Dialogi Ylipursimiehen ja sivuhenkiöiden välillä herättää ajatuksia. Jännitteet ovat sellaisia että niistä saadaan hyviä keskusteluita, jos Halo-pelisarjan tuntee.
  • Kuinka paljon John-117 on Raamatullinen messiashahmo?













No comments:

Post a Comment