Wednesday, 20 February 2019

Singularity 5

Viides vuosi singulariteetissä



Vuonna 2050 teknisessä edistyksessä on tapahtunut harppaus, tai pikemminkin jonkinlainen loikka. Moore- tekoäly on vallannut dystopisen Pariisin keinohämähäkeillään. Pelaaja etenee viiden tason läpi romuttaen koneiden kapinan siinä samalla. Singularity 5 on ällistyttävän komea räiskintä koti-virtuaalilaitteille, jossa viholliset tunkevat päälle aaltoina. Häpämättömän upeaan estetiikkaan pyrkivä räiskintäpeli on indiekehittäjä Monochromen ensijulkaisu VR-pelien osalta.

Singularity 5 (english review)

Fifth year of Singularity



At the year 2050 we are not living in a robot museum, but a dystopia ruled by Artifical Intelligence called Moore. The rebellion starts from Paris which is crowded with robot spiders of the AI. The player fights his way through the five levels putting robots out of commission. The game is pure wave shooter supported by stunning visuals. The indie-developer Monochrome is putting out their best visuals for the first game release of the studio.

Saturday, 16 February 2019

Tom Clancy's The Division 2 Private Beta

Elämää pandemian jälkeen



2015 bioterrori levittää isorokon yhdysvaltain kaupunkeihin. Hallinto aktivoi nukkuvat agentit kaupungeissa perustaen ‘divisioonan’ hoitamaan New Yorkin karanteenialuetta. Toinen peli jatkaa katastrofi-tunnelmia seitsemän kuukautta edelisen jälkeen, päähenkilön siirtyy auttamaan Washington D.C:n divisioonaa, jotka ovat helisemässä shakaaleina tunnettujen katurosvojen kanssa.
Division 2 pyrkii korjamaan edellisen pelin virheitä. Nelipäiväinen betatesti päästi kokeilemaan pääjuonen lisäksi myös loppupelin sisältöä.

Tuesday, 12 February 2019

Conarium

Hulluuden vuorten alla



Vaikka mainstream-elokuvat eivät ole käyttäneet hyväksi H.P. Lovecraftin tuotantoa, ovat pelit hyödyntäneet hänen ja seuraajiensa kirjoittamaa myyttistä materiaalia. Kirjailija piti jo aikoinaan tarinoitaan avoimena materiaalina, joten Conarium on jatkanut tätä jatkamalla melko suoraan tarinaa At the Mountains of Madness vuodelta 1931. Päähenkilö Frank Gilman Miskatonicin yliopistosta herää Upuautin antarktisesta tutkimustukikohdasta edessään outo laite. Päähän sattuu ja taustalla on tunne siitä että jotain on mennyt pahasti vikaan. Missä kaikki retkikunnan jäsenet ovat? Zoetrope Interactive on kunnostautunut myös aikaisemmin viemällä pelaajia hulluuden äärille Darkness Within-peleillä.

Conarium (english review)

Under the Mountains of Madness


While mainstream movies don’t generally make use H.P. Lovecraft's mythos, the computer games have been illustrating its madness since the 90s. The writer himself regarded his stories as open source material already back at his days, so Conarium has taken its job to write a slight sequel to the 1931 novel At the Mountains of Madness. Main protagonist Frank Gilman from Miskatonic University wakes up from the Upuaut antarctic base without any previous recollection. Head hurts, and gibbous artifact of the unknown sort casts strange lights to the vacant room. Comprehension soon follows, something has gone amiss. What hideous secret lies behind the disappearance of the research crew and what demonic and indescribable things dwell in below?

Zoetrope Interactive has led many previous players to madness with its earlier Darkness Within-games. The PC version of the game was published a year ago and newly published Xbox version provided screenshots for this review.