Saturday 16 February 2019

Tom Clancy's The Division 2 Private Beta

Elämää pandemian jälkeen



2015 bioterrori levittää isorokon yhdysvaltain kaupunkeihin. Hallinto aktivoi nukkuvat agentit kaupungeissa perustaen ‘divisioonan’ hoitamaan New Yorkin karanteenialuetta. Toinen peli jatkaa katastrofi-tunnelmia seitsemän kuukautta edelisen jälkeen, päähenkilön siirtyy auttamaan Washington D.C:n divisioonaa, jotka ovat helisemässä shakaaleina tunnettujen katurosvojen kanssa.
Division 2 pyrkii korjamaan edellisen pelin virheitä. Nelipäiväinen betatesti päästi kokeilemaan pääjuonen lisäksi myös loppupelin sisältöä.



Pelin tiedot


Pelin nimi: Tom Clancy's The Division 2 Private Beta Pelin julkaisija/kehittäjä: Ubisoft/Massive Entertainment
Alustat: PC (Uplay), PS4, XBox One Pelin tyyppi: Kolmannen persoonan räiskintä, selviytymis- toimintaroolipeli
Ikäraja(t): PEGI 18 (todennäköinen) (ESRB: Mature 17+)
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
The Division 2 LIVE: PRIVATE BETA DARKZONE PVP
Division 2 - The GOOD and the BAD
The Division 2: ENDGAME Gameplay - What You Should Know




Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Ensimmäinen Divisioona oli ongelmallinen pelaajat vastaan pelaajat-pelin ollessa hyvin epätasapainoista. Aloitteleva pelaaja ei yksinkertaisesti pärjännyt pidempään pelanneelle, joiden kaikki varusteet olivat paljon parempia. Division 2 pyrkii korjaamaan sekä moninpelin että yksinpelin puutteita esittelemällä uusia pelimekaniikkoja sekä jopa kahdeksan pelaajan yhteistyö-raidit pelin pelin loppuvastuksia vastaan. Loppupeli tuo kolme erilaista spesialisaatiota, ja huomattavasti vaikeammat vastukset.



Ensivaikutelmat? Peli on seikkailua komeasti raunioituneessa pääkaupungissa ja katusotaa jengejä vastaan. Kuolleilta jengiläisiltä poimittavat varusteet parantavat omaa panssaria ja kykyjä. Ympäristössä on siviilien asuttamia tukikohtia sekä strategisia pisteitä, joita on vallattava jengiläisiltä. Erilaiset selviytyneiden yhteisöjä parantavilla projekteilla on tarpeita, joten pelissä on jatkuva tutkimisen ja keräilyn tuntu. Strategiset pisteet eivät myös elä ilmalla vaan niitä täytyy huoltaa, joten pelissä on hyvin paljon seikkailua, räiskimistä ja roskien dyykkaamista.





Roolipelimäiset elementit eivät lopu diablomaiseen dyykkaamisen, vaan pelaajalla on useita taitopuita divisioonan tieteishärveleiden käyttämiseen. Halutaanko tykkitorni vai hakeutuva miina? Drooni voi myös ampua tai parantaa. Valitettavasti Private Beta-kokeilussa ei vielä päästy kaikille alueille ja kykyihin, joten lopullista mielipidettä ei voi sanoa. Panssaroidut viholliset eivät ole luotisieniä samalla tavalla kuin enismmäisessä pelissä, vaan panssarin voi sulattaa tai ampua irti tähtäämällä heikkoihin kohtiin.





Pelaaminen on hyvin vahvasti suojan hakemiseen perustuva räiskintä. Tulta ja liikettä kannattaa käyttää, suojasta poistuminen muuttaa hyvin nopeasti reikäjuustoksi ja paikallaan pysyminen saa viholliset heittämään käsikranaatin päällesi. Paikalliset jengit voivat helposti koitua kohtaloksi, joten kavereiden kanssa liikkuminen on hyvin suositeltavaa. Peli tarjoaa ahkerasti mahdollisuuksia lähettää hätäkutsu ja liittyä toisen pelaajan ryhmään. Lisäksi loppupeli näyttäisi vaativan jopa kahdeksan pelaajan ryhmiä. Pomovastustajat ovat tietyssä määrin luotimagneetteja, mutta pelaajien kannalta jännitys pysyy hyvin koska yksinäinen divisioonan mies päätyy hyvin helposti reikäjuustoksi. Terveyttä ei pelihahmoilla ole paljon. Tietysti, emme tiedä tuleeko näin olemaan lopullisessa versiossa? Vuorovakutusta on pyritty parantamaan, asutuskeskuksiin tehdyt päivitykset näkyvät heti ja tehtävät vaativat pelastusoperaatioita sekä kulmakuntien valtaamista jengeiltä. Peli pyrkii kommunikoimaan että pelaajan teoilla on väliä. Onko näin todellisuudessa? Paha sanoa pelkän betan perusteella.



Pelin pääjuoni pyrkii kuvaamaan elämää pandemian jälkeen, eli mitä tapahtuisi jos yhdysvaltain hallinto niinsanotusti jättäisi talon. Pelaaja on uusi sheriffi kaupungissa, joka taistelee järjestäytyneen yhteiskunnan puolesta. Anarkismia kuvaa se että heti pelin alussa divisioonan päätukikohta, eli Valkoinen talo on hyökkäyksen alla. Katujengien ajatuksia valottavat kännykkänauhoitukset, joita voi keräillä ja kuunnella miettien miten ihminen on ihmiselle susi ja miksi asekontrolli olisi ollut ihan hyvä juttu?




Dark Zone-pelimekaniikka tulee todennäköisesti olemaan se joka kantaa tai kaataa pelin. Dark Zonet ovat saastuneita alueita, johon on jäänyt paljon arvokasta saalista. Alueella on sekä tietokonevastuksia että muita pelaajia. Toisten pelaajien selkään puukottaminen ei myöskään aina välttämättä kannata sillä nämä saavat ‘rogue agent’ statuksen, joka on kasvava palkkio päästä.
‘Rogue Agent’ statukseen pitää liittyä erikseen painamalla nappia, joten peli pyrkii olemaan reilu kuka on vastapuoli ja kuka ei. Tietysti betan aikana kaikki varusteet olivat hyvin alhaista tasoa, joten kaikki ovat enemmän tai vähemmän samalla viivalla.




Peli on vielä kehityksen alla. En kokenut paljonkaan bugeja, mutta ruudunpäivitys pomppi kaupungissa johtuen valtavasta määrästä romua ja heijasteita. Eli: peli ei ole diakoneille. Muutamissa paikoissa oli myös näkymättömiä muureja, joten hiontaa siis vielä kaivataan. Haulikoiden osumien aiheuttama ‘stagger’ on mukana, mutta tämä tullaan poistamaan, jotta muilla pelaajilla ei olisi epäreilua etua Dark Zone-peleissä.




Julkaisija lupailee pysyä mukana myös julkaisun jälkeen, joten olen varovaisesti toiveikas pelin puolesta. Peliin tulee kolme laajennusta ja uusia moninpelimuotoja. Tosin, näissä DLC-paketeissa voidaan esitellä lisää monetisaatiomekaniikkaa, joten aivan viattomia ‘ilmaiset’ lisäosat eivät ole. Pelissä tulee todennäköisesti olemaan mikromaksuja ja ‘loot box’-mekaniikkaa, mutta näistä ei ole mitään virallista tietoa vielä. Peliä markkinoidaan useilla preorder-paketeilla, joiden lupauksista ei osaa sanoa vielä juuri mitään.






Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma



Ensimmäinen peli sai ikärajan PEGI 18 koska pelissä oli kohtauksia jossa vankeja teloitetaan, osin realistisissa tai jopa lievästi sadistisissa kohtauksissa. Kiroilua oli runsaasti, mutta se ei yksistään nosta ikärajaa 18, järjestelmän omien sääntöjen mukaan. Suomalaisittain voidaan puhua hallitsevasta väkivallasta, ja ahdistusta aiheuttavasta pandemiasta joka kyllä tulee selkeästi esiin ensimmäisessä pelissä.





Toisessa pelissä väkivalta on räiskintää alusta lähtien. Pelissä on myös panttivankien pelastusoperaatioita joita ei kannata töpeksiä sillä näissä on todellisena vaarana että nämä saavat nikkelimyrkytyksen. PEGI ikärajat ovat olleet hyvin tarkkoja väkivallasta kohteita kohtaan jotka nähdään ‘viattomina’. Tausta tässä on ajatus siitä että pelien väkivalta tukee jossain määrin mallioppimista ja EU vanha audiovisuaalisia palveluita kontrolloiva AVMS-direktiivi vaati alaikäisten moraalin kehityksen suojelua.


The Division 2 tarjoama on toki realistinen kuvaus raunioituneesta Washingtonista ja lähempänä amerikkalaista kuluttajaa joten ESRB:n antama ‘mature’-ikäraja on hyvin ymmärrettävissä. Pitäisikö eurooppalainen ikäraja heijastaa tätä? Ei välttämättä, perusteiden ollessa erilaisia.





Koska ESRB on suositusikäraja ovat sen kuluttajille suunnatut kuvaukset usein PEGI-ikärajoja tarkempia ja näiden ikärajan perusteet Division 2-pelille on jo nähtävillä. Kuvaus kertoo että välianimaatoista löytyy teloitus päähän ampumalla ja implikaation tasolla kiinni pidettyä ihmistä lyödään vasaralla. Kuvaus kuulostaa hyvin paljon ensimmäiseltä pelin välianimaatioilta, joten on paljon mahdollista että Division 2 välianimaatioissa tulee olemaan myös meikäläisittäin kovaa väkivaltaa. Suomalaisessa ikärajassa otettaisiin huomioon implikaatioiden lisäksi myös kohtaus kuvalukuna, kuvauksen hallitsevuus ja ahdistavuus. Yhteiskunnan romahtamista käsittelevä peli on melkoisen hallitseva kuvaukseltaan, joten tämä osaltaan tukee sitä ajatusta että ikäraja olisi aika korkea.






Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Kaikki vanhemmat eivät tiedä mitä heidän lapsensa pelaavat. Esimerkiksi ensimmäinen Division tuli useiden laitehankintojen kuten vaikkapa uuden näppäimistön mukana, joten aikuiset pelaajat ovat valittaneet alaikäisistä tässäkin pelissä. Koska pelin kommunikointi toimi mikin kautta pystyivät muut pelaajat helposti kuulla vaikkapa perheriidat. Yksi ilmiö on ollut sellainen että koska ensimmäinen peli asetti pelaajia vastakkain kokeneemmat ja vanhemmat pelaajat jopa jahtasivat ja eliminoivat ärsyttävät alaikäiset aloittelijat pois pelistä.

Tai sitten nuoret pelaajat käyttivät pelin suoranaisia virheitä ja bugeja hyväkseen. Vaikka ensimmäinen pelin huono suunnittelu tarjosi tähän mahdollisuudet, se ei poista sitä seikkaa että monessa perheessä annetaan lasten pelata pelejä, jotka on suunnattu aikuisille. Tällä ratkaisulla kaivetaan maata myös muiden aikuisten jalkojen alta, sillä omat lapset ovat kuluttamassa muiden vapaa-aikaa.








Peliä pelatessa voi pohtia, että...


  • Tapahtuuko pandemian seurauksena automaattisesti yhteiskunnan romahtaminen?
  • Onko ihmisen perusluonne ottaa ase ja alkaa ampua naapureita?
  • Tunnistatko Washingtonin maamerkit
  • Mistä pelin ikäraja kertoo?


No comments:

Post a Comment