Monday 10 August 2015

MURI


Palataanpa kahdeksankymmentäluvulle...


Ihastuttava piirre tämänhetkisessä pelikulttuurissa on retropelaamisen vaaliminen. MURI on esimerkki tästä, kyseessä on ruotsalaisen Ludosityn, Daniel Remarin, tekemä sivustakuvattu kunnianosoitus 8- ja 16-bittisille toimintapeleille. Pelin esikuvat ovat vanhoja PC-pelejä EGA-grafiikan 80/90-lukujen vaihteesta, jolloin PC oli vielä toimistokone eikä pelimasiina.


Thursday 6 August 2015

Assembly Summer 2015 pelinkehityskisa





Assembly Summer 2015-tapahtuman pelinkehityskisassa oli jälleen kerran paljon kovatasoisia ja innovatiivisia pelejä, hieman yllättäen monen pelaajan räiskintäpelien dominoidessa kisasarjaa. 27 kilpailuun lähetetystä tuomaristo valitsi 15 kilpailemaan assembly-vieraiden äänistä. Kilpailun osanottotyöt olivat ladattavissa jo viikkoa ennen tapahtumaa:

www.assembly.org/demoscene/game-development/game-development-entries/

Saturday 1 August 2015

Flow - Elämän virta



kirja35_kansi.jpg
Sain Assembly Summer 2015-partyssä lainaan Mihaly Czsikszentmihalyin “Flow - Elämän virta”-kirjan. Kyseessä on FLOW-ilmiötä käsittelevä perusopus, jonka keskeiset asiat voisi sanoa hyvin lyhyesti, mutta tietysti siitä ei saisi blogikirjoitusta aikaiseksi. Päätin arvioida ja verrata kirjan kuvaamaa ilmiötä tietokonepelaamiseen.









Wednesday 29 July 2015

TAMK Gamecamp 2015







Tamperen ammattikorkeakoulun kesäkurssitarjonnasta paljastui 2015 kaksi pelintekoprojektiin - pelituotannon 5D5 ja pääkampuksen Gamecampiin. Syy kahteen kurssiin oli puhtaasti taloudellinen: suosio oli valtava ja menettelyllä vähennettiin opiskelijoiden omía kesäprojektit, joten kaikki pääsivät käyttämään yhdessä ja ohjatusti koulun tiloja. Kurssi oli eräällä tavalla tutustumista Unity 5-alustaan sekä Mono-skriptikieleen. Monille ryhmille kyseessä oli myös ensimmäinen kosketus 3d-grafiikkaan.

Friday 24 July 2015

Choice of Robots

Minun robottini olisi...


Miten haluat aloittaa tarinan?   Choice of Robots lähtee kertomaan tarinaa pelaajan ehdoilla ja johdatuksella. Pelaaja ottaa opiskelijan roolin, jota pyydetään alussa kehittämään robotti yliopistolle. Tarina ja metallikallen kasvattaminen etenee sitten pelaajan valintojen perusteella tärkeistä elämänvaiheista haudan reunalle. Interaktiivisen kirjan on kirjoittanut tohtori Kevin Gold ja sillä on pituutta 300000 sanaa. Koska pelin ja kirjan yhdistelmää on vaikea arvioida, kutsuin Aki-Matti Itkosen myös arvostelemaan.