Wednesday 29 July 2015

TAMK Gamecamp 2015







Tamperen ammattikorkeakoulun kesäkurssitarjonnasta paljastui 2015 kaksi pelintekoprojektiin - pelituotannon 5D5 ja pääkampuksen Gamecampiin. Syy kahteen kurssiin oli puhtaasti taloudellinen: suosio oli valtava ja menettelyllä vähennettiin opiskelijoiden omía kesäprojektit, joten kaikki pääsivät käyttämään yhdessä ja ohjatusti koulun tiloja. Kurssi oli eräällä tavalla tutustumista Unity 5-alustaan sekä Mono-skriptikieleen. Monille ryhmille kyseessä oli myös ensimmäinen kosketus 3d-grafiikkaan.

Osallistuin Gamecampiin ryhmän graafikkona ja pääsin testaamaan myös muiden ryhmien tuotoksia. Kurssi oli kaksikuukautinen, ensiksi viikon sprinteissä suunniteltiin yksi proto viikossa mutta viimeinen kuukausi oli yhden idean hiomista puolivalmiiseen kuntoon. Prototyypeissä oli paljon innovatiivisuutta kuten lentäviä lehmiä avaruudessa, keskiaikainen jousiammuntapeli, räiskintäpeli , Alien Phobia-tyyppinen kuvaus TAMKin hakutilanteessa sekä toimiva lähiverkkoon suunniteltu 3d-räiskintä.

Suosittelen vastaavia kursseja pelintekemisestä kiinnostuneille. Käytännössä kaikki olivat joko tietotekniikan 1. vuoden opiskelijoita tai insinööriopiskelijoita.  Kurssilaiset jaettiin koodaajiin ja graafikoihin sekä ryhmiin. Unityyn tutustuminen tapahtui paljolti itseopiskeluna, joten jälkipohdintana aivan ummikko ei kurssista saisi kaikkea irti. 

Kuukauden tuotoksia esiteltiin kurssin päätöspäivänä 29.7.2015 ja ne ovat luultavimmin ladattavissa jossain vaiheessa. Ohessa pelejä esittelyjärjestyksessä:



Kettupeli (Flaffiemu)

Tasohyppelypeli jossa pelaaja ohjaa pyssyllä varustautunutta kettua. Ryhmä kertoi että sairastelujen takia yksi taso ja loppuvastus kolmesta saatiin valmiiksi. Pelissä oli myös taustajuoni: suuryhtiö myrkyttää metsää muuttaen olennot mutanteiksi.





Fly Swatter (Hakkeriguru)


Kyseessä oli nopeasti tehty prototyyppi, eli kesäinen “Viikonloppu kesämökillä” kärpästen liiskauspeli. Prototyypin jälkeen ryhmälle jäi aikaa tehdä jotain muuta, joten seuraavan pelin nimikin piteni huomattavasti.





"Legend of Stormsoul - The Dark Recockning" (Hakkeriguru - Nestori&Jesse)

Koska ryhmän ensimmäinen peli oli nopeasti valmis päätettiin tehdä myös toinen protoyyppi - pikseligrafiikkainen roguelike-roolipeli, johon saatiin valmiiksi se kaikkein vaikein, eli reitinhaku. Tasoja oli paljon valmiina, mutta reitinhaun kirjoittaminen Unityllä oli niin haastavaa että näitä ei saatu varsinaiseen peliin.





Gonbad (Chonmag)



Ryhmän piti tehdä avaruusrekkamiespeli, mutta se jäi kesken. Niinpä lopputulos muistuttaa avaruus-strategiapeliä, jossa on Command&Conquer-tyyppisistä peleistä tuttuja ominaisuuksia kuten pelissä voi jakaa yksikköjä ryhmiin ja liikuttaa niitä yhdessä.




Dude Where’s My Castle (Ryhmä 5)


Castlevanian innoittama roguelike. Peli arpoo teoriassa loputtoman määrän tasoja pelaajalle, taustoja tasoissa on kahdeksan eri vaihtoehtoa. Pelissä oli kolme eri pelattavaa hahmoa, joilla oli omat erikoisominaisuudet: Frankestein, Ihmissusi, Vampyyri. Esimerkiksi ihmissudella oli erikoistaitona näkymättömyys ja tämä sai kuunvalosta energiaa. Pelissä oli myös kokemuspistejärjestelmä, loitsuja sekä 15 erilaista esinettä, eli yllättävänkin paljon ominaisuuksia.





Winha Shooter (Starterpack)



Perinteille uskollinen avaruusräiskintä jossa pelaaja ohjaa avaruusalusta ampuen hiirellä vastaantulijoita. Pelistä toteutettiin yksi iso taso, useita vihollisia, loppuvastustaja sekä alus joka osaa muuttaa muotoaan. Innovatiivisuutena pelissä oli se että asteroidit hajoavat osumasta palasiksi ja näiden sirpaleista saa vauriota! Bonuksena pelissä on myös dinosauruksia!





Mayhem (Ayy-Team )



Mayhem on kahden pelaajan mättöpeli, parannettu versio aikaisemmin kesäkuun viikkosprintissä tehdystä pelistä. Tarkoituksena on käytännössä heittää vastustaja ulos kentältä (eli eräänlainen mättöpeli-pingis). Pelissä oli muutamia balanssiongelmia eli jotkut mättöpelin hahmot ovat todella huonoja jossain tasossa ja täysin ylivoimaisia toisissa.










Ultimate Autocar Online (Dougad)


Verkkopeli, jossa ajetaan autoilla ja taistellaan hirviöitä vastaan! Tarkoitus pelissä on kerätä kokemusta törmäilemällä ja voittamalla hirviöitä sekä tämän jälkeen voittaa vuoren huipulla oleva vastustaja! Peli oli ryhmän mukaan “vähän vielä vaiheessa” eli käytännössä ryhmä kertoi että peliä olisi kannattanut aikaisemmin ruveta viimeistelemään.














No comments:

Post a Comment