Sunday 30 August 2015

Moraalipaniikeista mediapaniikkeihin osa 3: Voiko digitaalisia pelejä kritisoida







Twitter: Aamulehden mielipide


Jatkan tätä artikkelisarjaa pelikasvattajien verkostoon 14.8 annetun Facebook-kommentin argumenttien tutkimisella. Aikaisemmin sarjassa on käsitelty LARP-moraalipaniikkia vuodelta 1997 ja yleistä kritiikkiä larppamista kohtaan, joten jos lukija haluaa kontekstin niin edellisiin artikkeleihin on syytä tutustua. Näkökulma artikkelissa on edelleen kasvatusalan ammattilaisen.

Pyynnöstä ja jotta asiayhteydessä pysyttäisiin säilytän tähän mukaan aikaisemmin Facebookissa esitetyt väitteet - vaikka nämä ovatkin osin heikosti perusteltua, on järkevää käsitellä niitä vakavasti. Retorinen kysymys on edelleen, 'mitä voi kritisoida' ja 'jos kritisoidaan niin millä periaatteilla tämän voi tehdä?  Esimerkiksi: "Jos digitaaliset pelit ovat taidetta, niitä voi kritisoida kuten taidettakin."

Friday 28 August 2015

Shadowrun Returns: Hong Kong

“Voit lähteä Hong Kongista, mutta se ei ikinä lähde sinusta”



Kaksi sisarusta tapaa pitkän eron jälkeen vuonna 2057, kasvatti-isä Raymond on lähettänyt päähenkilölle lyhyen viestin tulla Hong Kongin. Tapaaminen menee kuitenkin jo alusta lähtien pieleen poliisin ja yhtiöiden aloittaessa ihmisjahdin. Kuulemma ollaan vaarallisia terroristeja? Tyylikkäässä kyberpunk-tarinassa päähenkilöt päätyvät tekemään hommia alamaailmalle selvitellessään mitä ihmettä Raymond on löytänyt, onko hän edes kuollut? Pelin alkupuolelta olen tehnyt myös ‘let’s play’-tyyppisen videon.

Wednesday 26 August 2015

Doorways: Holy Mountains of Flesh

Pään sisällä on pimeää


Doorways-sarjassa on seikkailtu ihmisten päiden sisällä, edellisen asikkaan ollessa natsitiedemies. Uusin Doorways lupaa päättää tarinan, jossa on tähän mennessä seikkailtu makaabereissa luolastoissa, pakoiltu hirviöitä ja selvitelty ongelmia. Peli on vielä ‘early access’-vaiheessa joten jotain särmiä löytyy vielä. Tein 'let's play'-tyyppisen videokoosteen ensimmäisestä kokeilusta.


Sunday 23 August 2015

Moraalipaniikeista mediapaniikkeihin osa 2: Mitä voi ylipäätään kritisoida?













Kuva: Dragonbane-larp


Yksi pelikasvattajien Facebooku-keskustelussa heränneistä teemoista, liittyen YLE:n Lauantaivekkari-larp dokumentiin ja 1997 julkisen keskustelun läpikäyntiin, on temaattinen kysymys siitä kuinka paljon digitaalisia pelejä voi verrata Live-roolipeleihin?


Friday 21 August 2015

Solarix

Systeemi shokkiin



Solarix on Unrealilla toteutettu hiippailupeli. Peli ei saanut rahoitusta Kickstarterissa, mutta selviytyi silti julkaisuun asti. Tau Cetin avaruussiirtokunnassa on löydetty kaivauksissa tekoäly, pian tämän löytymisen jälkeen tauti leviää siirtokuntaan ja kiertoradalle. Päähenkilö Walter herää pää tyhjänä lukkojen takaa huoneestaan. Käytävillä liikkuu mutatoituneita siirtokuntalaisia ja ainoat ystävälliset viestit tulevat tekoälyltä ja seonneelta selviytyjältä. Kuulostaako tutulta?