Wednesday 9 December 2015

Fallout 4

  Sota ei koskaan muutu



Nuorella perheellä on monia huolia, mutta ydinsota ei tunnu kuuluvan niihin. Koska kuitenkin on kyse Falloutin maailmasta. Perhe joutuu yllättäen pakenemaan vauvaikäisen Shaunin kanssa ydinpommien alta suojaan jossa heidät jäädytetään seuraavaksi pariksi sadaksi vuodeksi. Päähenkilön herätessä kylmäunesta puoliso on murhattu ja Shaun viety. Bostonin ydintuhoalueen asukkaat pelkäävät ja puhuvat kuiskaten jostakin 'Instituutista', joka on Bostonin alueen kidnappausten takana? Asioita mutkistaa myös Brotherhood of Steel, joka kuokkii paikalle ilmalaivallaan.



Pelin tiedot


Pelin nimi: Fallout 4 Pelin julkaisija/kehittäjä: 2015
Alustat: PC, XBox One, PS 4 Pelin tyyppi: hiekkalaatikko, roolipeli, räiskintä
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=aorKjw71ckQ Angry Joe arvostelee
https://www.youtube.com/watch?v=X5aJfebzkrM Julkaisutraileri
https://www.youtube.com/watch?v=h5SL3I9NvKM  Ensimmäiset 40 minuuttia

Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Fallout-peleissä käsitellään ydintuhon jälkeistä Amerikkaa, päähenkilönä on aina ydinsuojasta ulos päätyvä ‘yksinäinen vaeltaja’. Fallout 4 on kolmiulotteinen silmistä tai hahmon takaa kuvattu toimintaroolipeli hyvin paljolti samaan tapaan kuin edellinen Fallout 3. Pelaaja saa käytännössä touhuta vapaasti ydintuhoalueella rakentaen omaa kyläänsä tai tehden uraa yhdessä seudun organisaatioista. Kuten Fallout 3 pelissä - väkivaltaa tulee reippaasti käytettyä, sillä jengejä ja mutantteja löytyy vähän joka nurkasta. Tällä kertaa ensimmäisen persoonan räiskintä ja hidastettu taktinen taistelu ovat molemmat haastavia ja yhtä päteviä pelityylejä.





Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Fallout 4 ei tuo paljon uutta kolmosen jälkeen - pelin laajennettavuus on edelleen hyvä, joten vähän ilkeästi voitaisiin sanoa että FO4 on sama kuin “kolmonen modeilla.” Esimerkiksi omien asutusten rakentaminen ja kansoittaminen on suoraan kolmosen Populated Wasteland-modista. Eli innovaatiota ei ole niin paljon kuin toivoisi, mutta itse en pitänyt sitä ongelmana koska sillä uskoisin että pelaajat haluavat pelintekijöiden ottavan peliä suunnitellessaan sen huomioon sen mitä ovat suosituinpa muokkauksia aikaisempiin peleihin? Jatkuva rakentelu ja romun keräily raunioista on kuitenkin saanut pelaajia naureskelemaan, mm. Ctrl+Alt+Del Nettisarjakuva summaa oman Fallout 4-pelini hyvin tiiviisti:



Jep, tuollaistahan se oli. Painottaisin kuitenkin että peli on vioistaan, innovaation puutteestaan ja vanhasta pelimoottoristaan huolimatta silti ihan hyvä tutkimis&postapo-minecraft.


Pelin eettinen sanoma?


Periaattessa Fallout-pelit ovat aina kertoneen amerikkalaisen unelman tuhosta - pelit on sijoitettu kansallisromanttisille paikoille - kolmas peli oli Washingtonissa ja neljäs on sijoitettu Bostonin alueelle. Neljäs peli sijoittaa lähtöpaikan amerikan itsenäisyyssodan alkulaukausten lähelle, ja tälle idealle uskollisena yksi pelin osapuolista on nk. 'minuuttimiehet'.


Fallout 3 käsitteli etiikkaa vähän niin kuin "siinä sivussa" - päähenkilön iskällä oli aate mutta ei päähenkilöä ei välttämättä kiinnostanut suurin osa pelin juonesta - edellisestä pelistä on kuitenkin otettu oppia (ilmeisesti radioaktiivisen veden puhdistaminen on myös nykyään lapsenleikkiä?). Pelin lähtökohta on se että pelaaja voi tehdä kaksi pelihahmoa (näiden ulkonäöstä riippuu tietysti vauvan ulkonäkö) ja valita sitten sen millä pelaa - perheen isä on sotaveteraani Alaskan sodasta - tämä tulee selväksi heti alkuintrossa, mutta äidistä taas ei kerrota alussa paljonkaan muuta kuin vihjaillaan että tämäkin on ollut mukana rähinöissä. 

Itse arvostan Fallout 4:n henkilökohtaisempaa otetta. Vaikka edellisissä peleissä päähenkilö oli myös ulkopuolinen esittelee Fallout 4 ihailtavalla henkilökohtaisuudella ydinsodan kauhuja - toisin kuin muissa peleissä päähenkilö voi muistella miten asiat olivat ennen? Parasta on ehkä se että päähenkilön päästessä ulos ympäristöllä on karmaiseva tuttuus - suojaan jonottaneiden ihmisten tilalla on luurankoja ja shokkiaalto sekä aika ovat ränsistyttäneet kaikki tutut paikat.


 





Tunteiden herättäminen:


Eräs nörttityttö totesikin pelin alusta “Ne tappoivat minun mieheni ja veivät lapsen! Minä tapan ne kaikki! Grr!!!” Valitettavasti raivo ei riitä pitkälle, vaan kymmeniä tunteja kuluu (itse asiassa pyörin ympärinsä 80 tunnin verran) kaikkiin muihin tehtäviin, eli “Antakaa lapseni takaisin” ei kuvaa koko peliä vaan pelaajalle annetaan vapaat kädet luoda oma rooli.





Hieman ehkä kritiikkiä on herättänyt FO4 keveys - roolipelinä - päähenkilöstä ei oikeastaan tiedetä paljon, jonkin verran pelaaja voi valita keskusteluissa mikä totuus on mutta käytännössä juonen rakentuminen jää pitkälti pelaajan pään sisälle. Esimerkiksi romansseja on, mutta nämä jäävät sitten ohueksi. Keskusteluissa käytetään Mass Effectin tapaista monivalintamahdollisuutta - karisma tai voimakkuus taas sitten avaavat uusia (oikeasti hyödyllisiä) vastausvaihtoehtoa. Dialogia on hyvin, mutta varsinaisesti vaihtoehtojen niukkuutta en tiedostanut ennen loppupeliä.





Eli siinä vaiheessa kun pelaaja lopulta pääsee instituuttiin tipahtaa koko peli raiteille ja loppuintro riippuu taas siitä mitä valintoja (tehtäviä) pelaaja tekee tämän jälkeen? Ratkaisu on melko tyypillinen Fallout-peleille, eli myös vanhoissa Fallouteissa pystyi suorittamaan tehtäviä vapaasti mutta näissä oli myös pääjuoni mitä saattoi halutessaan seurata. Tällä estetään se että pelaaja ei voi Skyrimmäisesti olla kaikkien osapuolten johtaja, mutta kontrasti saa pelaajan harmittelemaan sikäli dramaattisen juonen vaihtoehtojen vähäisyyttä. Tietysti lopun mielekkyys riippuu siitä minkä osapuolen tehtäviä pelaat - hyvänä puolena pelaajaa koetellaan ratkaisussaan ja mielikuvituksekas pelaaja saa varmasti juonenkäänteistä paljon irti. 




Kiinnostusta herättävät piirteet?


Kumppaneita on useita, ja osa näistä ovat ihan jopa mielenkiintoisia. Esimerkiksi Nick Valentine näyttäisi olevan äärimmäisen hyvä tyyppi ja muutamalla henkilöllä oli oikeasti koskettavia ratkaisuja. Sitten taas osa taas aika kamalia hahmoja. Päälle 100 tunnin pelistä käytin itse leijonanosan ajasta ympäristön tutkimiseen, tavaradyykkaamiseen ja asutusten rakenteluun, joten kyllä pelissä on samanlaista viehätystä kuin Fallout 3 ja tällä kertaa ilmastointiteippirullan tai tuulettimen löytäminen on iloinen asia! Hiekkalaatikkorakentelu kun on palkitsevaa jo itsensä takia - toiseksi on tyydyttävää huomata kuinka kuokkimaan tulleet rosvot pysähtyvät oman asutuksen tykkitornien murhaavaan tuleen.









Jännitystä aiheuttavat elementit?


Fallout 3 sai pyyhkeitä roolipelielementtien ollessa hyvin kevyitä. Itse pärjäsi kyseisessä pelissä lyömällä ajanhidastuksen päälle ja sitten sihtaamalla aina päähän - tämä tarkoitti että näin suunnilleen tuhat kertaa supermutantin pään räjähtävän. Fallout 4 osumatodennäköisyyksiä on ehkä viilattu sen verran että taistelu ei ole aina räjähtävien päiden katselua muta veristä se silti on. Väkivaltaa on sen verran että perheellisten pelaajien kannattaa taas huomioida ketkä ovat myös katsomassa peliä?


Vaikka moottori on parannettu versio Skyrimin ja Fallout 3 moottorista löytyy tuttuja latausruutuja ja bugeja (kuten se että kumppanit jumittavat aina joka puolella, miten ihmeessä tätä ei ole vieläkään saatu toimivaksi pelissä?) - omien asutusten hallintaan ja rakentamiseen tarvitsisi ehkä hieman enemmän indikaattoreita. Esimerkiksi kumppanit tuppaavat välillä hukkumaan ja niin myös tehtävien antajat. Luultavasti näitä korjataan päivityksin tai modein.






Ladattava lisäsisältö?


Peliin on ilmeisesti tulossa laajennuksia - lopun jälkeen kun voi vielä jatkaa pelaamista, joten peli saanee maksullisia lisäosia hyvin samalla tavalla kuin Skyrim/Fallout 3.

Ilmaisina päivityksinä pitäisi tulla graafisia paketteja - tiedän useita pelaajia jotka hankkivat hahmotekstuuripäivitykset heti, koska kamera on usein lähellä hahmoja jolloin myös silmien alhainen tekstuuri voi häiritä pelaajaa. Pahat kielet kertovat että grafiikan tarkkuus on alhainen konsolijulkaisujen takia ja valitettavasti tämä väite taitaa olla hieman turhan lähellä todellisuutta. 

Eli kyllä, julkaisija on edelleen Bethesda ja peliä pitää edelleen muokata itse…


Tekstuurit ovat välillä karmeitaLatausruudut tulevat aivan liian tutuiksi


Pelin ikäraja?

Pelin kuvaus pyrkii olemaan sen verran kovaksikeitettyä että korkea ikäraja (18) on ihan sopiva. PEGI-ikäraja saa melko helposti 18-ikärajan, mutta käytännössä tämä kohta on tässä arviossa huomautuksena niille aikuisille joiden mielestä on ‘hyvä idea ostaa K18-pelejä alaikäisille’. No, ei ole. 


Headshot

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • 50-luvun scifi
  • Mistä saadaan ruuveja?
  • ... ja muttereita?
  • Päähenkilölle tärkeä sivuhenkilö kuolee alussa - tätä tarinakoukkua on käytetty nyt niin monta kertaa että ei ole enää hauskaa?







No comments:

Post a Comment