Damn the torpedos!
41. vuosituhannella tapahtuu paljon, kaaoksen ylimmäinen sotaherra Abaddon etsii artifakteja Gothicin sektorilta, oman osansa tuovat myös mukaan kuokkivat örkit ja Eldarit joiden laivastoja vastaan pääsee ottelemaan Warhammer 40.000 maailmaan sijoittuvassa reaaliaikastrategiassa. Battlefleet Gothic on alunperin Specialist Gamesin figuuri/lautapeli, jonka valmistus loppui 2013. Tietokonepeli ammentaa hyvin paljon lautapelin pelimekaniikkaa.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Battlefleet Gothic: Armada (Early Access) Pelin julkaisija/kehittäjä: Focus Home Interactive / Tindalos Interactive(2016)Alustat: PC Pelin tyyppi: strategia, reaaliaika, moninpeli
Ikäraja(t): PEGI 12
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat:
Total Buiscuitin ajatuksia Betasta https://www.youtube.com/watch?v=2Uu6Rn2W8gM
Monipeli: https://www.youtube.com/watch?v=CWzykY5ak-U
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Peli on purjelaivojen kulta-ajan taisteluita avaruudessa, nämä laivastotaistelut käydään yhdessä tasossa ja reaaliaikaisesti. Pelaaja voi hidastaa aikaa, joten hidasrefleksisimmät pääsevät myös mukaan. Käytännössä pelaaja joutuu taktikoimaan antamalla komentoja aluksilleen ja nämä pyrkivät noudattamaan niitä. Aivan kädestä ei kapteeneja tarvitse pitää, mutta tehtävää on sen verran että pelaaja saa olla nopea.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
On hyviä ja huonoja Warhammer 40k-pelejä - BFG:A on paremmasta päästä. Battlefleet Gothic ei lautapelinä ollut erityisen suosittu, mutta sitä(kin) seuraa vannoutunut kultti. Reaaliaikastrategiana Warhammer-pelit ovat menestyneet, muistellaan esimerkiksi Dawn of War-sarjaa, joten lisenssipelinä tälläinen “1+1” yhdistelmä kuulostaa oikein hyvältä. Peli seuraa uskollisesti pelimaailman historiaa, ja kampanjan juonta kuljetetaan eteenpäin välianimaatioin. Warhammer-fanit varmasti löytävät paljon iloittavaa pelistä ja muut viihdyttävän strategianaksuttelun. Tosin, mikromanageroinnin määrä voi karkoittaa osan pelaajista ja pieniä puutteita on paljon, esim. kartan siirtely ei ole niin jouhevaa kuin haluaisi.
Pelin eettinen sanoma?
Warhammer 40k ja etiikka… Menemättä liian syvälle aiheeseen täytyy myöntää että peli välttää (hyvin julman) warhammerin historiaan läpikäymistä keskittymällä avaruussotaan ja asettamalla kaaoksen kampanjan päävastustajaksi. Kyllähän tyly meininki selkeästi tulee esiin kun tutoriaalissa pitää teloittaa taistelusta pakeneva aluksen kapteeni - no, tätä varten komissaarit ovat aluksilla.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Peli päästää pelaajan kasvattamaan hitaasti laivastoa keräämällä renow-pisteitä. Alusten kapteenit myös keräävät kokemusta, joten yhteen paattiin keskittyminen ei kannata. Kampanja on valittu vuoroihin, jossa amiraalin on valittava missä taistelee - kaikkalla kun ei voi olla samaan aikaan läsnä. Vuoropohjaisuus tuo strategiapelimäisyyttä myös kartalle ja hyvänä puolena jokaisen tehtävän ei tarvitse tulla voitetuksi, jotta paras mahdollinen lopputulos saavutetaan kampanjassa.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Peli on strategiaosuudeltaan melko kliininen, tosin esimerkiksi PEGI-ikärajaan vaikutti välianimaatioiden sisältö. Koska kaaos.
Ladattava lisäsisältö?
-ei (vielä) ladattavia laivastoja tai sisältöä.
Pelin ikäraja?
Peli sai todellakin PEGI 12-ikärajan välianimaatioiden takia:
“Cut scenes depicting severed heads and corpses swinging from trees may be considered as horrific and unsuitable for younger children.”
Juuh, Warhammer 40k sisältää dystopiaa, inkvisitiota, teurastusta ja kaaoksen demoneita - eli kaikkea kivaa jota ‘grimdark’-termi pitää sisällään. Eräällä tavalla kyse on vähän kuin vitsistä jolle ei saa nauraa. Tosin tyylikkäästä sellaisesta onkin kyse kiitos Games Workshopin taiteen gotiikka tulee lähes kaikista tuotteista esiin. Jostain syystä Briteillä on ollut pidempään kiinnostusta dystopiaan kun taas atlantin toisella puolella harrastetaan kiiltelevää ja kaunista tieteisfiktiota. Tosin, voin kuvitella tämän johtavan helposti noloihin tilanteisiin, esimerkiksi:
Vanhempi: “Millä pelaat?”
Nuori:“Kaaoksen demoniarmeijalla, nää on kaikki mädäntyneitä ja tauteja täynnä.”
Vanhempi: “Aha.”
Kysymys on oikeastaan vähän sama kuin minkä tahansa fiktion kanssa, toisaalta pelin sääntöjen monimutkaisuus tarkoittaa sitä että pelaajia saattaa kiinnostaa mutta alle 12 ei usein harrastajia ole - 12 ja 13-vuotiaita on sitten kohtuullisen paljon. Toisaalta Warhammer on sekä fantasia- että tieteispelinä ollut olemassa jo 30 vuotta ja aika monilla ihmisillä on warhammer tausta - esim. pelaavia julkkiksia löytyy Hollywoodista paljon. Lyhyesti sanottuna: kyseessä on sosiaalinen ja ajattelua kehittävä harrastus (suomalaisille bonuksena kielitaito vielä).
No comments:
Post a Comment