Aikaongelmia
Päähenkilö Jack Joyce kutsutaan seuraamaan Riverportin yliopiston kampuksella parhaan ystävänsä Paul Serenen tekemää testiä. Tieteellinen koe menee kuitenkin ja ajan rakenne alkaa hajota enteillen maailmanloppua kosmisessa mittakaavassa. Paikalle kuokkii myös Monarch-yhtiön asemiehiä ja Jack huomaa saaneensa kyvyn vaikuttaa aikaan. Tarina jakautuu Jackin tarinaa seuraaviin räiskintäpeliosuuksiin ja 22-26 minuutin mittaisiin tv-sarjan jaksoihin!
Pelin tiedot
Pelin nimi: Quantum Break Pelin julkaisija/kehittäjä: Microsoft Studios / Remedy Entertainment (2016)
Alustat: XBox One, Windows Pelin tyyppi: räiskintäpeli, tv-sarja
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami (36)
Videokuvaa:
Livenäytelty-traileri https://www.youtube.com/watch?v=d4or8YE-6P4
Pelitraileri https://www.youtube.com/watch?v=KyNYbVPSs38
Angry Joe-testaa https://www.youtube.com/watch?v=IW2YeekqqtY
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Quantium Break on kolmannen persoonan räiskintäpeli, johon yhdistyy tv-draamaa ja päänsärkyä aiheuttava juoni. Monarchin asemiehet pyrkivät pysäyttämään Jackin kaikin keinoin ja tämä joutuu käyttämään kykyjään raivatakseen tiensä läpi vastustajien. Kykyjä on useita, esimerkiksi ajan voi pysäyttää paikallisesti jonka jälkeen voi ampua pysähtyneeseen aikakuplaan lippaallisen ammuksia - kellon alettua taas käydä muuttuu vastustaja reikäjuustoksi. Erilaiset hidastukset, suojat ja ympäristöön vaikuttaminen kuuluvat myös peliin ja menneiden tapahtumien näkemisellä viedään tarinaa eteenpäin.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Remedyllä on pitkä kokemus räiskintäpeleistä aina Max Paynesta alkaen. Anekdoottina täytyy mainita että edelliseen peliin Alan Wakeen näyttäisi tulevan myös jatkoa - Quantium Breakin alusta löytyy heti uuden pelin traileri. Televisioviihteen puolella ollaan myös pelissä, sillä pelin episodien välillä seurataan juonta televisiosarjan jaksoina! Episodit ovat kohtuullisen pitkiä ja mielenkiintoisia, mutta jäin miettimään ratkaisun soveltuvuutta - valitettavasti televisiosarja ja räiskintäpeli eivät ole sidottu yhteen niin tiiviisti kuin mitä toivoisi, vaikka niiden sisältö riippuukin pelaajan valinnasta (Defiance yritti tätä samaa ideaa myös, eikä onnistunut.)
Kun pelaan peliä vaihdan suoritusvaihteen päälle, kun katson töllötintä otan sisällön vastaan melkoisen passiivisesti. Huomasin välillä ajattelevani että ‘tämänkin kohtauksen olisi voinut toteuttaa halvemmin pelimoottorilla’ - lisäksi en mielelläni tinkisi pelisisällöstä pelkästään katsottavan viihteen takia. Koska monesta näyttelijästä oli tehty 3d-hahmot olisi näillä voinut saman tien seikkailla enemmänkin. Osa kentistä oli myös välillä tylsiä, mutta lopulta suuhun jää hyvä maku. Pääasiassa aikavoimien käyttö on todella tyylikästä, mutta väliin putkimaisuus ja epäloogisuus ärsyttää pelaajaa siinä määrin että immersiokokemus rikkoutuu.
Tv-sarjamaisuus ei tuo sinällään mitään lisää tähän peliin, mutta tietysti niitäkin ihmisiä on jotka jaksavat pelata pelejä vain vähän aikaa ja siksi televisiosarjan jakso antaa näille mahdollisuuden huilata pelin jälkeen. Tällä en siis tarkoita sitä että Quantium Break olisi toteutettu huonosti, itseasiassa kaikki on toteutettu antaumuksella ja hyvin, mutta televisiosarjan jaksot eivät tuo niin paljon ylimääräistä arvoa tälle tuotteelle että pelkästään niiden takia kannattaisi peliä pelata tai katsoa.
Pelin eettinen sanoma?
Pelissä pääsee myös pelaamaan ‘pääpahiksella’ - Paul Serene joutuu episodien välissä tekemään valintoja esim. ‘eliminoidako silminnäkijät’ vai ‘järjestää mustanmaalauskampanja Jackin pään menoksi’. Paul ei ole siis absoluuttisesti paha, vaan omasta näkökulmastaan loogisesti toimiva henkilö. Samalla tavalla päähenkilö Jack pistää taas sellaisen kasan stevareita hengiltä että häntä ei voi pitää aivan puhtaana sankarina.
Peliin liittyy myös tälläisten juonirakennelmien kesto-ongelma: aikahyppyjuonet nyrjäyttävät aina jossain vaiheessa pelaajan/katsojan pään - Quantium Breakissa uskottavuus lentää hyvin nopeasti ulos aikaparadoksien ansiosta (toisaalta voidaan myös argumentoida että peli ei olisi kiinnostava jos se ei riko turvallista tarinankerrontatapaa). Tosin, sisäistä logiikkaa löytyy kyllä: peli ottaa tapahtumiin sen kannan että aikahypyllä ei voi muuttaa menneisyyttä. Pilaako tämä tarinaa, ei minun mielestäni, mutta tietysti tästäkin voi olla montaa eri mieltä.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Vastauksena suoraan kysymykseen: peli on mukava pelata ja vähän herkistettynä kontrollit olivat mukavat sekä intuitiiviset. Chrono-säteilyllä on myös luotu peliin kerättäviä elementtejä, jotka oikeasti vaikuttavat siihen. Jackin ajanhallintakykyjä voi parannella Chrono-pisteillä. Tämän lisäksi tavallisemmat kerättävät ovat myös selkeästi pelin tarinaan kuuluvaa materiaalia - sähköposteja ja viestejä tarinan henkilöiden välillä. Eli myönteisenä puolena turhia kerättäviä esineitä ei pelissä ole.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Peli on hyvin mystinen trilleri ja vaikka ajan pysähtymiskohtaukset ovat tyylikkäitä, ne myös rikkovat eräänlaista perusturvallisuutta siitä että elämä jatkuu. Vaikea arvioida, toisaalta esimerkiksi pienet lapset eivät välttämättä ymmärrä tarinaa, joten pelistä ei löydy sinällään kovin montaa kauhuelementtejä. Väkivalta on usein hidastettua, mutta ei erityisen yksityiskohtaista.
Ladattava lisäsisältö?
Mielenkiintoista kyllä, Remedyllä ei ole suunnitelmia DLC-paketteihin (voi olla että Alan Wake 2 saattaa tulla aika nopeasti, tosin kyseinen peli sijoittuu samaan universumiin sen havainnon perusteella että Quantum Breakista löytyy kyseisen kirjailijan kirjoja.).
Pelin ikäraja?
Pelin PEGI- 16 ikäraja on perusteltu väkivallalla ja kiroilulla:
“Violence consists of close quarters combat and characters shooting at each other with a variety of firearms. Between the live action scenes and computer generated scenes, the violence looks very realistic with blood and injuries depicted in detail. Bad language is frequently heard and includes the word ‘fuck’ and its derivatives.”
Livenäytellyt tv-sarjan jaksot olisivat todennäköisesti suomalaisen ikärajajärjestelmän perusteella 7-12 v. Vaikka televisiosarjassa pistetään myös koko joukko asemiehiä kylmäksi, ei väkivalta ole erityisen yksityiskohtaista, joka jättäisi ikärajan 12-tasolle ja ahdistus-kriteeristön kannalta katastrofielokuvat sijoittuvat myös usein tähän ikärajaan. TV-viihteen kannalta Quantium Break on siis “vahva 12”.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Miksi, kuka, mitä, häh?
- Miksi !!!?
- “Mitä tähän mennessä on tapahtunut?”
Mä pelasin tätä peliä jo aikasemmin ja näin tän sun artikkelin ja sitä kautta mietin asioita uudelta kannalta. En ollut itse osannut ottaa huomiion niitä seikkoja mitä nostit esille, esim. tinkiminen pelisisällöstä pelkästään katsottavan viihteen takia. <3
ReplyDeletePakko katsoa nuo sinun muutkin blogaukset!!