Thursday 3 January 2019

Miscreated 1.0 beta

Ydinsodan jälkeen



Postapokalyptistä fiktiota tuntuu nykyään löytyvän lähes kolmetoista tusinassa. Miscreated kosiskelee hardcore-pelaajia realistisella roskisdyykkaamisella ja happosateilla. Muut pelaajat tietysti kilpailemassa samoista resursseista. Peli on alunperin ollut harrastusprojekti joka alunperin julkaistiin 2014 Early Access-pelimuotoon. Joulukuussa 2018 ilmestyneellä versiolla 1.0 haetaan uutta nostetta pelille.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Miscreated 1.0 beta Pelin julkaisija/kehittäjä: Entrada Interactive LLC (2013)
Alustat: PC Pelin tyyppi: Selvityminen, Moninpeli
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Mutant Infested, Post-Apocalyptic Miscreated Survival is Back!
Getting base started in 1.0





Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


“Selviytymispelimuoto” lienee oikea termi: etsi romua, päivitä varusteita ja rakenna tukikohta. Jotta selviäminen ei olisi helppoa peli mittaa sekä janoa, nälkää ja radioaktiivisuutta. Vessanpöntöstä voi juoda, mutta radioaktiivisuutta voi kerätä helposti puhdistamattomista lähteistä. Pelaajien lisäksi ympäristössä voi olla mutanttihirviöiden laumoja. Myös luonto tuntuu virtsaavan niskaan happosateiden, lumimyrskyjen ja helleaaltojen kautta. CryEngine piirtää uskottavan ympäristön ydinsodan jälkeisestä ympäristöstä roskiskasoineen ja luurankoineen. Fallout-kliseitä siis pyöritetään jonkin verran.





Pelaaja ei alussa tiedä mitä on tekemässä, joten oppimiskäyrä on jyrkkiä. Itse aloitin metsästä talvella ja pimeällä, mutta onnistuin löytämään talon ennen hypotermiaan kuolemista. Lähinnä pelin wiki auttaa, loput on opittava kantapään kautta. Tavarat syntyvät uudestaan rakennuksiin, riippuen palvelimen asetuksista. Osa pelaajista on varovaisia, osa vihamielisiä. Yleensä taistelua vältetään, ellei palvelimen resetointi ole näköpiirissä.





Monet Steam Greenlight-ohjelman peleistä eivät kehittynyt toivotusti. Peli oli suosittu alphana 2014 mutta peliä kehitettiin Early Access-ohjelman kautta, hitaasti ja osittain väärään suuntaan. Toisaalta puolivalmiista pelistä pyydettiin jatkuvasti alennusmyynnit poislukien melkein 25 dollaria, joka oli selkeästi liikaa. Pelaajat toivoivat nopeampaa kehitystä mutta kehitys oli tuskallisen hidasta. Esimerkiksi nykyisestä versiosta löytyvä tukikohdan perustamismahdollisuus odotti itseään turhan monta vuotta.



Onko peli pelaamisen arvoinen? Sisältöä on mutta siitä olisi voinut tulla huomattavasti isompi ilmiö. Toisaalta tämän tyyppisen pelin mahdollisuudet olivat myös heikot. Selviydy, kerää tavaraa, rakenna tukikohta, liittoudu muiden pelaajien kanssa. Entä sitten? Miten peli jatkuisi muuten jännän alkupelin jälkeen? Versio 1.0 sisältää kiitettävän määrän aseita, vaatteita ja romua. Tukikohdan rakentamiseen on käytettävissä 400 erilaista blokkia, joskin niiden liittäminen toisiinsa on välillä hankalaa. Säät vaihtelevat happosateista lumimyrskyihin ja pelaaja voi myös viljellä ruokaansa. '





Joten jos jonkinlaista tuomiota haluaa antaa, on peli ‘ihan kiva’ pelaamiseen esimerkiksi kaveriporukassa. Se ampuu edelleenkin itseään jalkaan olemalla edelleenkin hieman hintava, 22.90 euroa. Kehittäjät ilmoittavat jatkavansa vielä pelin kehitystä ja 1.0 on merkitty ‘beta’-nimikkeellä.
Miscreated - Iron Sons' Cache lisäosa tuntuu vähän turhalta. Se tuo peliin 8,19 euron hintaan aseiden skinejä, konseptitaidetta, 8k kartat saaresta ja taustakuvia.




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Katastrofielokuvat ja kuvaukset ovat olleet aika usein suomalaiselta ikärajaltaan 12. Miscreated ei pyri olemaan sormet-kurkkuun Walking Dead-kokemus vaan peli jossa jännitys tulee siitä löytyykö seuraava ateria. Väkivaltaa on välillä, sillä mutantit ja muut pelaajat ovat uhka. Toisaalta väkivalta ei ole korostettua, joten missään määrin raaistettuna kuvauksena tätä ei voi pitää. 



PEGI-ikärajojen näkökulma väkivaltaan on se että ihmismäisiä kohteita vastaan ikäraja olisi aina 16. Pelkastaan mutanttizombiet nostaisivat PEGI-ikärajan näin korkealle. On huomattavat että peli vaatii pitkäjänteisyyttä, jota nuoremmilta pelaajilta ei välttämättä löydy, joten suositusikäraja on huomattavasti korkeampi.



Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Selviytymis-craftpelien hienous ei välttämättä aukene vanhemmille kovin helposti. Toisaalta peliä pitää osata pelata, toisaalta niissä on jatkuva jännitys ja kuoleminen on normaalia. Yksi näkökulma peliin on myös se että pidemmän päälle yksin ei myöskään pärjää, vaan kaverin kanssa pelaaminen on turvallisempaa. Kaveria ei myöskään jätetä, joten peliä ei välttämättä voida lopettaa kesken ilman sosiaalisia seurauksia. Aikaa menee reilusti ylipäätään paikkojen tutkimiseen ja varovaisesti etenemiseen, joten peli on niitä johon pitää investoida useampi tunti jotta pelaaja tuntee saavuttaneensa jotain. Tietysti vanhempien ja aikuisempien lasten yhteiseksi projektiksi tämä myös sopinee.




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mikä on paras taktiikka tarvikkeiden etsimiseen?
  • Mitkä temput toimisivat oikeasti elämässä?
  • Mikä olisi hyvä paikka tukikohdalle?

No comments:

Post a Comment