Friday 27 March 2020

Sansar - Virtuaalitodellisuus omaan käyttöön



Kymmenisen vuotta sitten testasin Linden Labs tuottamaa Second Life-virtuaalitodellisuutta. Siellä suomi-saunalle ilmestyi sitten eräs suomalainen pappi kyselemään olisiko paikkaa jossa pitää hartauksia. Nykyään koronaviruksen takia virtuaalihartaudet ja kaikenlainen kerhotoiminta on siirretty striimien ja discordin varaan.

Tässä artikkelissa paneudun Sansar-virtuaalitodellisuuteen ja siihen mikä se on ja opastan miten sinne pääsee.

Tiedot


Nimi: Sansar Julkaisija/kehittäjä: Linden Labs (2017)
Alustat: PC Tyyppi: Virtuaalitodellisuus, sosiaalinen alusta
Ikäraja: Käyttöehtojen mukaan 13 vuotta
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Your World is Waiting: Meet the All-New Sansar
FREE Online Game | New Avatars/Worlds/Homes/VR | Sansar 2.0


Mikä on Sansar?


Sansar on virtuaalitodellisuusalusta, joka mahdollistaa omien virtuaaliympäristöjen luonnin, itseilmaisun ja sosiaalisen kanssakäymisen muiden ihmisten kanssa. Grafiikka perustuu käyttäjien itsensä tuomiin 3d-objekteihin. Sen väestö on pieni verrattuna Second Lifeen ja vaikkapa suosittuihin massivisiin peleihin, mutta kehitystyö jatkuu. Palvelu ei pyri toistamaan Second Lifen toimintaa (ja virheitä) vaan luomaan alusta modernin alustan itseilmaisulle. Ja myönteisenä piirteenä virtuaalitodellisuus on ollut tähän mennessä asiallisen aikuinen.


Sansar ohjaa itse esittelemällä tehtävät heti alussa.

Avatarin voi alussa valita muutamasta hassusta ja omaa tyyliä voi hakea löytämällä kaupan kautta puettavaa päälle. Mikromaksuja on, eli paikallista valuuttaa saa luottokorttia vinguttamalla, mutta tämä ei ole pakollista. Jokainen käyttäjä voi luoda parikymmentä omaa maailmaa ilman erillistä maksua. Pelimäisiä ominaisuuksia ovat sekä ylläpitäjien että käyttäjien luomat tehtävät (Quest), jotka heti alusta tutustuttavat virtuaalitodellisuuteen. Tällä järjestelmällä on toteutettu esimerkisi Point of No Return-zombieselviytymispeli.


Zombieita, ovella.

Sansarin asikasohjelma on verrattain helppo päästä sisään. Vasemman ruudun napeista löytyy kauppa, tilaisuuksien ilmoitukset ja oman avatarin muokkaaminen. Käymäsi simulaatiot näkyvät listassa ja parhaat voi tallentaa suosikkeihin. Liikkuminen hoituu standardimaisesti WASD-napeilla ja hiirellä katsomalla. Pelaajalla on myös käytössä ‘koti’, eli käytännössä henkilökohtainen pukukoppi.


Melkoinen pukukoppi

Mikä tällaisessa palvelussa sitten kiinnostaa? Itseilmaisu ja löytöretkeily ovat olleet vahvoja tukipilareita jo Second Lifen pioneerien alkuhämärästä lähtien. Esimerkiksi Ready Player One-elokuvasta tuttu Aechin autotalli on luotu Sansariin samanlaisena, alleviivaten sitä kuinka paljon Ready Player One-elokuvan kulttuuri kuvaa ajan henkeä joka oli olemassa jo Second Lifessä, ja ehkä vanhemmin täällä.

Aechin autotalli.
Sansarissa on useita kauniita nähtävyyksiä joten löytöretkeilyä voi harrastaa. Erilaiset tapahtumat ja musiikkikonsertit keräävät myös paljon väkeä ollen uskomattomia valoshow-elämyksiä. Näemmä täällä tykätään leikkiä varjostimilla. Teknisesti ottaen virtuaalitodellisuus on kehittynyt striimaamaan assetteja modernisti ja mahdollistaa skriptit, pelit ja muut mittasuhteiltaan suuremmat projektit. 
 



Jälkeen jää kysymys kuka haluaisi elää virtuaalitodellisuudessa? Eikö olisi hauskempi mennä vaikkapa livekonserttiin? Eiku. Koronatilanne tasa-arvoistaa ihmisiä  siinä suhteessa että kaikki ihmiset eivät pysty, kykene tai halua liikkua kotoaan. 


Bileet, elokuu 2019


Tämä ilmiö havaittiin jo Second Lifen aikoina: Sansarin kaltaiset virtuaalitodellisuudet ovat hyviä sosiaalisia ympäristöjä niille, joilla ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta tavalliseen kanssakäymiseen. Esimerkiksi työkiireet voivat helposti vaikuttaa siihen että aikaa ulkonaliikkumiseen ei ole. 


Nexus toimii maailman aulana
Nettipelien ja -yhteisöjen kautta voi ystävystyä ja tämän tyyppinen virtuaalitodellisuus osoittaa sen, kuinka virtuaalitodellisuudessa ei tarvitse olla peli- ja voittoelementtejä yhteisöllisyyden luomiseen. Sansarin nykyiset asukkaat ovat virtuaalisia uudisraivaaja kehittyvässä palvelussa. Yksi porkkana Sansarissa on VR-lasien käyttäminen, esimerkiksi HTC Vive toimii, joskin viime syksynä testatessani se lagitti pahoin osin. Lupausta kuitenkin on ja muiden VR-kehittäjien virheistä on opittu, esimerkiksi omaa ‘comfort zonea’ voi säätää, eli sitä etäisyyttä miltä etäisyydeltä muiden avatarit katoavat näkyvistä. 




Koska kyse on early access-vaiheessa olevasta softasta asiakasohjelma kaatuilee välillä ja välillä palvelussa on hupaisia bugeja kuten se että en pysty editoimaan yhtä simuaatioistani. Objektien tuottaminen ohjelmaan onnistuu kolmannen osapuolten tekemien ohjelmien kautta. Esimerkiksi Marvelous Designer on ohjelma joka mahdollistaa vaatteiden suunnittelun. Etuna rigid-3d objekteihin MD-vaatteet ovat venyviä, eli ohjelma osaa tarvittaessa venytellä niitä avatarien päälle. Avatareilla voi olla erilaisia kehotyyppejä, joten jäykkä 3d vaate on auttamatta vanhentunut standardi. Kaikkeen MD-vaatteetkaan eivät veny.





Sansar mahdollistaa linkkien käyttämisen, eli web-linkin kautta voi kutsua ihmiset suoraan johonkin tiettyyn simulaatioon. Eri käyttäjien maailmoihin pääsee kotisivun kautta, jos sinne on kirjautuneena, mutta itse linkki on avoin. Samalla tavalla pelaajat voivat luoda väliaikaisia teleportteja valitsemiinsa simulaatioihin, jos esimerkiksi haluavat näyttää jotain paikka amuille.





Konevaatimuksiksi ilmoitetaan Steam-palvelussa 8 gigatavua muistia ja Nvidia GTX 960-tason näytönohjain. Testattu HP i5-5200 2.20Ghz, 12 GB RAM, sisäisellä Intel HD Graphics 5200-näyttöpiirillä pystyi pyörittämään Sansaria siedettävästi 1366x768 resoluutiolla, etenkin kun yksityiskohdat tiputettiin alas. Oletusarvoisesti nämä ovat tapissa.

Konfiguraatio on suhteelisen järjellinen.
Sansarin saa asennettua Steamin kautta tai rekisteröimällä sähköpostin. 
Helsingin seurakuntayhtymän/Markus Kartano hartaustilaan löytää seuraamalla kirjoittamiani liittymisohjeita. Ohjeet opastavat asennuksesta itse maailman käyttöön ja ovat tällä hetkellä työn alla.


Virtuaalihartaus maaliskuussa 2020




No comments:

Post a Comment