Hurmeista viikinkidiabloa
Ragnarök on tullut ja ennakkoilmoituksesta huolimatta Loki on löytänyt tavan huijata kohtaloaan. Sankari herätetään henkiin viikinkijumala Heimdallin toimesta, jotta tämä etsisi legendaariset aarteet joilla Loki voidaan päihittää. Pelin kehitykseen liittyy draamaa kun pelin omistussuhde vaihtui kesken projektin ja Ragnarok väitti uuden omistajan ZeniMax ja Bethesdan sabotoineen julkaisua. Tämä juttu on vielä kesken, mutta aikaisemmista ruutukaappauksista huolimatta Rune II on suunnilleen yhtä paljon yhteistä Skyrimin kanssa kuin surströmmingïllä on loimulohen kanssa.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Rune II: Decapitation Edition Pelin julkaisija/kehittäjä: Studio 369 / Roundhouse Studios/Ragnarok Game LLC
Alustat: PC Pelin tyyppi: Hack&Slash/Toimintaroolipeli
Ikäraja(t): n/a
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
Jotkin pomot ovat kohtuullisen haastavia
Kerää 10 sientä, selvä
Pelihahmon hyökkäyksiin kuuluu sekä kevyt että voimakas hyökkäys, joka voi kaataa vastustajan. Torjumalla oikeaan aikaan saa vastustajan horjahtamaan, ja kunto tietysti vaikuttaa siihen kuinka paljon voi riehua. Väistely ja kieriminen karkuun toimivat myös luvatusti. Taistelusysteemi ei ole mitään uutta ja siinä on välillä jonkin verran kökköyttä, eli osumat eivät ihan aina konnektoi vastustajaan. Paljon on kuitenkin jo korjattu ja päivityksiä tulee edelleen, eli voidaan sanoa että peli paranee edelleen, joka ei kuitenkaan auta jos peli muistetaan heikosta ensijulkaisusta.
Alkuun taistelut ovat haastavia
Asioiden rakentelu ja aineksien etsiminen on tietysti asia joka saattaa jo olla hieman ylikäytetty idea, käytännössä esim. puiden kaataminen onnistuu sen verran ripeällä tahdilla, että ongelmia ei ole ellei jää kaatuvan puun alle. Aseita ja panssareita kannattaa myös tehdä, sillä niistä voi tulla legendaarisia, jolloin näillä on pieniä lisäominaisuuksia. Pienenä lisänä pelihahmo voi liittoutua jonkin kolmesta viikinkijumalasta kanssa saadakseen bonuksia.
En päässyt kokeilemaan moninpeliä, kahden kylän välinen taistelu olisi kyllä mielekiintoinen kokea, mutta paljon tällä pelimuodolla ei pelaajia näytä olevan. Vastustajat eivät ole kovin järjen jättiläisiä, mutta osaavat kuitenkin välillä torjua. Ääninäyttelyn määrää on lisätty, mutta sen laatu on vähän niin ja näin.
Tältä kaverilta ei kannata ottaa osumaa
Midgardin tilataidetta
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Rune on ilmoitettu joissain yhteyksissä olevan PEGI 16 tai 18, mutta koska julkaisu on tapahtunut Steam-palvelun kautta, ei sillä ole nähtävästi virallista ikärajaa. Pelissä on verta ja irtoraajoja, eli titteli ansaitaan kyllä, ja nämä voidaan kyseisessä ikärajajärjestelmässä käsittää kovaksi väkivallaksi josta annetaan edelleen 18-leima.
Verisuihku on tosiaan normaali efekti tässä pelissä
Suomalaisittain on ymmärretty että nk. splatter- ei sinällään ole vahingollista vaan ehkä pelkästään lapsellista. Ikäraja 16 kriteeri #6 kertoo:
6) Fiktiivistä, esitystavaltaan selvästi yliampuvaa tai parodista, veristä ja yksityiskohtaista tai pitkäkestoista ja yksityiskohtaista tai pitkäkestoista ja sadistista ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa.
OHJE: Selkeästi, yksiselitteisesti parodisissa ja yliampuvissa kuvaohjelmissa verta tai verenvuotoa voi olla hyvin runsaastikin. Nämä ovat esim. kuvaohjelmia, joissa parodioidaan muita genrejä ja niiden tunnusomaisia piirteitä niin yliampuvasti, että katsoja etäännytetään kuvaohjelman tapahtumista. Irvailu ja huumori genrekonventioiden kustannuksella ovat parodiassa pääasia.
Simanvarastajille tehdään näin meillä päin.
Tämä määritelmä sopisi muuten hyvin Rune II: Decapitation Editioon, mutta vain verisyyden ja yksityiskohtaisuuden kannalta. Näitä televisioon suunnattuja ohjeita tulkittaessa tulisi muistaa että pelin toiminta on yleensä hyvin vahvasti etäännytetty. Rune II kameran kuvakulma sijaitsee takana kaukana antamassa yleiskuvaa, joten vastustajien kärsimyksiä ei alleviivata tarkemmin. Välillä ne on jopa peitetty 'siisteillä' valoefekteillä Näiden seikkojen takia peli ei vastaa suomalaista 18 ikärajan määritelmää.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Vanhempien pelikasvatukseen perustettu Commonsensemedia.org-sivusto toteaakin että peli voi johdattaa keskusteluun vanhempien ja lasten välillä veren ja suolenpätkien tarpeellisuudesta.
- Missä kohti väkivalta tukee tarinaa ja missä kohden se on vain yliampuvaa ja täytettä.
- Olisiko tarina samanlainen ilman verellä mässäilyä?
- Mitä oikeasti viikinkimytologia kertoo Ragnarokista?
- Miten huono julkaisu voi rampauttaa noin muuten ihan hyvää peliä.
No comments:
Post a Comment