Saturday 21 May 2022

Deathloop

Päiväni murmelina, with guns



Colt herää 60-lukulaiselta saarelta, jota kansoittaa joukko entenalisti-hippejä. Heti alussa selviää että kyseessä on jonkinlainen aikalooppi jota ylläpitää seitsemän hippiliikkeen johtajaa, Eternalistia. Lisäksi Coltia vastassa on Julianna Blake, joka on vannoutunut pysäyttämään Coltin. Coltin on selvitettävä saaren arvoitukset ja sen miten saa Eternalistit samaan paikkaan päivien päättämistä varten.


Pelin tiedot

Pelin nimi: Deathloop Pelin julkaisija/kehittäjä:
Alustat: MS Windows, PS4, Xbox One, Stadia Pelin tyyppi: Hiippailu, toiminta
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Peli-Rami
Kuvat&linkit:



Vaikutelmat pelistä


Arkane on tunnettu hiippailu- salamurhapeleistä. Deathloop rikkoo kuviota sillä että saarella on vain neljä aluetta jossa voi käydä aamulla, keskipäivällä, iltapäivällä ja illalla. Eräällä tavalla voitaisiin puhua että Arkanen pelit ovat jäänteitä immersiivisestä simulaatiosta, Deathloop on hyvin samanlainen kuin Dishonored-sarja, joskin aseilla ja suuremmalla supervoimien valikoimalla.




Supervoimia Colt saa käyttöönsä poimimalla aikalooppiin liittyviä slabeja eternalisteillä ja visionääreiltä. Näitä kykyjä voi päivittää grindaamalla samoja salamurhia uudelleen. Pelimekaanisesti Colt saa siirrettyä ne aseet ja kyvyt jota on liitänyt itseensä. Tämä liitos maksaa kuitenkin jäänne-energiaa jota saa poimittua sekä kuolleista visionääreistä, että erilaisista esineistä joita kentistä löytyy. Poimittuja slabeja ja aseita voi myös uhrata.



 

Käytännössä supervoimien kehittäminen nostaa Coltin yli normaalijannun. Etenkin pelin alussa jopa normaalit eternalistit saattavat aiheuttaa vaikeuksia. Yksi tavoite on kuokkia Aleksis Dorseyn juhliin illalla - ilman kunnon varustautumista tämä keikka voi pysähtyä seinään. Käytännössä Colt ei kuitenkaan voi kehittyä valtavan mahtavaksi, joten salamurhaamiseen kannattaa suhtautua taktisesti.





Vaikka pelaaja voi menettää keräämänsä jäänne-energian kuollessaan, ei peli ole lopuksikaan kovinkaan hardcore. Kentässä on mahdollista kuolla kaksi kertaa, ja vasta kolmas päättää tehtävän. Erilaiset voimat ja päivitykset nostavat Coltin lopulta huomattavasti muita kuolevaisia voimakkaammaksi - muiden visionaarien ollessa hyvänä kakkosena.
 




Moninpeli on mahdollista antamalla mahdollisuuden muiden pelaajien, esimerkiksi kaverien kuokkia omaan peliin Juliannana. Itse en ollut kiinnostunut tästä mutta muuten sen sanotaan olevan hauskaa - jos nettiyhteys on vakaa. Pelin tultua julkaisuun esiintyi paljon lagia ja rubberbanding-efektiä. Ylipäätään on kuitenkin hyvä että pelaaja-vastaan-pelaaja moninpeliä ei ole pakko pelata.




Deathloop sai Game of Year palkintoja sekä on yksi parhaiten myyneistä videopeleistä ikinä. Silti, sitä voi luonnehtia että se on kiva peli kunnes se ei enää ole. Arvoitusten selvitessä ei välttämättä ole paljon mielenkiintoista selvitettävää, ja peliä ei voi pelata läpi useammalla tavalla. Tietysti monet murhat voi hoidella eri tavoilla ja pelissä on useampia loppuja, mutta visionäärien saaminen samaan paikkaan ja murhaaminen on muutaman vihjeen ja tehtävän takana. Tämä on ehkä heikoin osa peliä ja saa muuten vapaan kokemuksen tuntumaan lineaarisesta. Ja uudelleenpelattavuus kärsii. Silti ideana “päiväni murmelina aseiden kanssa” on sellainen jota voisi pelata toisenkin kerran.



 

Deathloop tähtäsi aiheensa ja toteutuksen puolesta PEGI 18-ikärajaan. Eli murhat voivat olla verisiä ja tappaminen on hallitsevaa, mutta yksityiskohtaista kuvausta ei käytetä. Pelikasvatuksen kannalta tämä on nyt taas niitä pelejä, jotka eivät sovi ihan nuorille.



Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Ketkä 60-luvun populaarikulttuurin edustajat ovat olleet esikuvana visiönääreille?
  • Mikä on Coltin tarina?
  • Mikä on operaatio Horizon ja AEON?





No comments:

Post a Comment