Vihamielinen valtaus tulevaisuudessa
Futuristinen megakorporaatio Ascent Group päätyy konkurssiin. Miljardille akrologian asukkaalle tämä tarkoittaa jänniä hetkiä, erorahoja kun ei ole tulossa. Päähenkilö päätyykin puhdistamasta viemäreitä tekemään uraa ongelmanpoistajana rikollisten ja korporaatioiden käydessä taistoon megapoliksen haaskasta. Kyberpunk-visiot ovat selkeitä, ja vastikään suomalainen Dreamloop julkaisi myös Playstation-versiot pelistä. Testasimme kaasuryhmän kanssa, miten peli toimii.
Pelin tiedot
Pelin nimi: The Ascent Pelin julkaisija/kehittäjä: Neon GiantAlustat: PC, XBox One*, XBox Series X/S, PS4, PS5 Pelin tyyppi: Toiminta
Ikäraja(t): PEGI 18 (ESRB: Mature)
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
(Läpipeluu on löydettävissä youtube-kanavalta).
Twin Stick-shooter on yleinen termi jota liitetään Ascentin kaltaiseen yläviistosta kuvattuun räiskintään. Kyberpunk teemaisesti kaduilla ja kujilla edetään liipaisin pohjassa ja välillä kyberneettisiä parannuksia käyttäen. Vahvasti “Tapan Kaikki”-pelifiilikset tulivat tästä ja etenkin alun viemäri tuntuu hyvin pitkälti modernilta 'Maze Shootterilta'. Alun jälkeen pelaaja pääseekin vaeltelemaan Akropoliksen tasoja suhteellisen vapaasti.
Ascent on tehty yllättävänkin pienellä budjetilla, kaksitoista päätoimista kehittäjää ei ole paljon, ja enimmillään 37 kehittäjää oli ollut projektissa mukana. Design-tiimi on onnistunut etenkin grafiikan osalta vetämään kyberjäniksen hatusta ja osa näkymistä on erinomaisesti suunniteltu ja teksturoitu.
Kehittäjät kertovat AD 2000 sarjakuvalehden ja Robocopin pelin innoittaksi. Näen selkeästi Frank Millerin innoitusta ja peliä onkin verrattu samoihin aikoihin ilmestyneeseen Cyberpunk 2077. Valitettavasti kyberpunk-genreä ei voi ihan keksiä uudestaan, joten yhtäläisyydet ovat vähintäänkin sattumanvaraisia.
Pelattavuus ei yllätä tai tuo paljonkaan uutta. Esimerkiksi lineaarisempi Ruiner oli selkeästi vahvempi mekaniikaltaan ja siksi oli vahvempi kokonaisuus. Kyseisen pelin pomotappeluissa piti taktioida enemmän kuin Ascentin rähinöissä. Esimerkiksi hakkerointi tuntuu Ascentissa olevan enemmän kuriositeetti, omaa kyberdekkiä kun pystyy päivittämään vain tarinan antamissa rajoissa.
Ikärajojen kannalta Ascent pyrkii olemaan kovaksikeitetty ja kromilla päällystetty kovis, ikäraja 18 tulee helposti siiviilien ampumisesta ja kielenkäytöstä. Itse en ole edelleenkään varma oikeuttaako pelkästään juveniili kuvaus 18 ikärajaan. Enemmän vahva 16 sopisi, mutta asialle ei voi mitään.
Sivutehtävistä huolimatta Ascent ei ole kovinkaan pitkä peli. Entien jää ehkä harmittamaan moninpelin bugisuus. Onneksi se on pelattavissa XBox Game Pass kautta, joten peli menettelee välipalana.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Mikä on Akropolis?
- Miksi pelissä on yhtäläisyyksiä Cyberpunk 2077
- Tarviseeko kyberpunk nihilismiä ollakseen kyberpunk?
- Mikä tekee pelistä kuin pelistä kyberpunkin?
No comments:
Post a Comment