Sunday, 3 March 2019

Thimbleweed Park

Ron Gilbertin paluu!



Seikkailupeleistä puhuttaessa, Lucasartsin entiset työntekijät ovat liki legendan asemassa. Thimbleweed park on Kickstarter-ryhmärahoituksen kautta julkaistu Ron Gilbertin ja Gary Winnickin seikkailupeli. Pelin tarkoituksena on olla henkinen jatko Maniac Mansion ja Monkey Island-peleille, käyttöliittymän ja grafiikan kunnioittaessa 80-luvun seikkailupelejä. Peli on saatavilla ilmaiseksi Epic Gamesin kautta maaliskuun 7. päivään mennessä.

Thursday, 28 February 2019

BATALJ

Afrikkalainen aikashakki



BATALJ on taktisen tason strategiaa toista pelaajaa vastaan. Molemmat pelaajat kontrolloivat joukkuetta, tavoitteenaan vallata ja pitää hallussaan voittopisteitä kentältä. Viisi pistettä kerännyt voittaa pelin. Ruotsalainen Fall Damage on neljän entisen DICEn työntekijän perustama startup. Tällä kertaa räiskinnän sijasta he tarjoavat visuaalisesti modernin vuoropohjaisen strategiapelin pienellä e-urheilutavoitteella.

BATALJ (english review)

Timechess from Space



BATALJ is a tactical level strategy game played against a human opponent. The goal of the game is to gain five winning points from the play area. The game is firstborn from the Swedish startup Fall Damage. Founded by four former DICE employees the focus is on a visually modern turn-based asymmetric strategy, with some wishes of it being viable for e-sports.

Sunday, 24 February 2019

Fortnite perheen kannalta


Peli herättää myös useassa perheessä varmasti kiistoja peliaikojen ja määrän suhteen. Se että riitoja syntyy ei välttämättä ole pelin vika, vaan että pelaamiseen suhtaudutaan perheessä väärällä tavalla. Tämä kertoo siitä että pelikasvatus on osa nykyaikaista kasvatusta, eikä erillinen osa elämää. Ratkaisuja on olemassa: tutustu peleihin, keskustele asioista perheen kesken, tee sopimuksia ja tue tavoitteellista toimintaa. Tämä vaatii vanhemmalta vähän modernimpaa kasvatusotetta: kuuntelemisen taitoja, käytännössä samoja kuin ‘Toimiva perhe’-kursseilla opetetaan. Negatiivisen viestinnän sijasta kannattaa käyttää myönteistä viestintää ja aktiivista kuuntelua.

Wednesday, 20 February 2019

Singularity 5

Viides vuosi singulariteetissä



Vuonna 2050 teknisessä edistyksessä on tapahtunut harppaus, tai pikemminkin jonkinlainen loikka. Moore- tekoäly on vallannut dystopisen Pariisin keinohämähäkeillään. Pelaaja etenee viiden tason läpi romuttaen koneiden kapinan siinä samalla. Singularity 5 on ällistyttävän komea räiskintä koti-virtuaalilaitteille, jossa viholliset tunkevat päälle aaltoina. Häpämättömän upeaan estetiikkaan pyrkivä räiskintäpeli on indiekehittäjä Monochromen ensijulkaisu VR-pelien osalta.