Peli herättää myös useassa perheessä varmasti kiistoja peliaikojen ja määrän suhteen. Se että riitoja syntyy ei välttämättä ole pelin vika, vaan että pelaamiseen suhtaudutaan perheessä väärällä tavalla. Tämä kertoo siitä että pelikasvatus on osa nykyaikaista kasvatusta, eikä erillinen osa elämää. Ratkaisuja on olemassa: tutustu peleihin, keskustele asioista perheen kesken, tee sopimuksia ja tue tavoitteellista toimintaa. Tämä vaatii vanhemmalta vähän modernimpaa kasvatusotetta: kuuntelemisen taitoja, käytännössä samoja kuin ‘Toimiva perhe’-kursseilla opetetaan. Negatiivisen viestinnän sijasta kannattaa käyttää myönteistä viestintää ja aktiivista kuuntelua.
Vanhemmat kannattaa huomioida EHYT RY:n pelitaito-teesit. Tavoitteena on opetettaa nuorelle pelaajalle miten pitää itsestään huolta. Esimerkiksi taukoveryttely todennäköisesti vähentäisi tulevaisuuden käsi ja niskaongelmia. Taas kerran - jos peli houkuttelee pelaajan tanssimaan, kannattaa tätä puolta harrastuksessa kannustaa terveyden takia. Fortnite on siinä mielessä hyvä että pelit ovat lyhyitä, joten ‘vielä yksi’ peli kestää ehkä kymmenen tai viisitoista minuuttia. Pelin lyhyys ei kuitenkaan auta jos nukkumassa olisi pitänyt olla tunti sitten tai peliä ei osata sijoittaa arkeen sopivasti.
Pelaaminen on sopivaa silloin kun muut asiat on hoidettu: läksyt, työt, ruokailu, liikunta, muut harrastukset ja kavereiden tapaaminen. Pelisääntöjen periaatteet ovat siis täysin samat kuin aikoinaan television kanssa. Se mitä pelataan painottuu varmasti, mutta vaikka pelaaja rakastaisi pelaamista, on työt hoidettava - tämän jälkeen voi palkita itseään.
Video: Tubettajan perheriita.
Vanhempien reaktioita löytyy paljon youtuben kautta, esimerkkivideo kertoo tubettajan riidasta vanhempiensa kanssa, joka on siksi huonoa mainosta että esimerkiksi sponsoreita ei tällaisella mainonnalla houkutella. Tubettaminen on helppo esimerkki harrastuksesta joka voi muuttua vakavaksi - sillä voi tienata enemmän kuin jääkiekkouralla. Vanhemmat ovat kuitenkin vastuussa siitä mitä alaikäinen nuori julkaisee nettiin. Jos nuorella on selkeä tavoite pelaamisen suhteen (e-urheilu, tubetus, taide jne…), tämä kannattaa keskustella mitä tämä merkitsee perheelle ja kirjata ylös sopimus: Mitä asioita on minimissään hoidettava (koulu, läksyt, kotityöt, liikunta..), mitkä ovat rajat ja mitä seurauksia on sopimusrikkomisesta.
Vanhemmat puolestaan sitoutuvat mahdollistamaan muutkin harrastukset, joskin esimerkiksi haja-asutusalueella mahdollisuuksia ei välttämättä ole. Tiukat netinkäytön rajat voivat tietyssä vaiheessa vähentää tuiki tarpeellista sosiaalista kanssakäymistä. Jos teini kiinnostuu jostain niin sitä kannattaa tukea, esimerkiksi rooli-, strategia-pelit tai cosplay ovat hyviä harrastuksia joista oppii uusia asioita.
Kuva: Roolipeliryhmän pöytä Suomen pelimuseossa 2018
Suuntaviivoja ja periaatteita on helpompi myös pitää yllä kuin tiukkoja ja ehdottomia rajoja. Kyse kun ei ole pelkästään pelaamisesta, vaan ylipäätään median käytöstä. Tälläinen kasvatus vaatii sitä että vanhemmat kyseenalaistavat omat käsityksensä, esimerkiksi tubetus ei ole ‘pelkästään pelaamista’ vaan median tuottamista omalla persoonalla ja yhteisön keräämistä. Peleihin liittyy paljon muita harrastuksia yhteisöllisyydestä pelivideoihin, cosplay-asuihin, fanitaiteen tuottamiseen ja jopa liikuntaan. Näistä ilmiöistä keskustellaan mm. EHYT RY:n pelitaidon verkkovanhempainilloissa ehyt.fi/verkkovanhempainillat.
Pelaaminen itsessään on autotelistä, eli se itsessään on palkitseva kokemus. Flow-ilmiö eli ‘optimaalinen suoritustila’ tai ‘virtauskokemus’ on pelaajille tuttu tila, jossa pelin vaikeusaste kasvaa juuri sopivassa suhteessa. Jos peli olisi liian vaikea tai helppo, ei flow-tilaa syntyisi. Usein mediassa käytetään virheellisiä ilmaisuja todeten pelin olevan ‘addiktoiva’, mutta tämä on eri ilmiö. Flow-ilmiö syntyy pelajan pään sisällä ja johtaa siihen että ajantaju katoaa tämän takia. Vaikka voi olla kiusallista että ruoka-aika unohtuu on kyseessä kuitenkin täysin luonnollinen ja hyvä ilmiö. Aikataulujen venymiseen voi puuttua, mutta siihen ei kannata ylireagoida. Koska pelaaminen ja siinä menestyminen on lapselle tärkeää, mietin myös olisiko pehmeämpiä keinoja (toisaalta,itse en käyttäisi työtä rangaistuksena, vaan tapana ansaita etuja).
Video: Youtubessa on useita videoita vanhempien antamista porttikiellosta
Fornite on nettipeli joka yhdistää pöytäkone- ja konsoli-pelaajia, joten pelaajat kommunikoivat puheen välityksellä. Monet vanhemmat haluavat pelaajien käyttävän kuulokkeita, jolloin he eivät voi tällöin kuulla minkälaista kielenkäyttöä pelissä esiintyy. Nettipelaaja voi törmätä tilanteisiin jossa aikuisen tuki ja turva auttaisi. Vanhempien kannattaa muistaa että heidän velvollisuutensa on opettaa mitä netissä kannattaa sanoa muille pelaajille.
Kuva: Online Disinhibition Effect- Penny Arcaden mukaan.
Häirikönti, eli trollaaminen on sellainen ilmiö, johon kaikki pelaajat maailmanlaajuisestii toivoisivat vanhempien puuttuvan ankarasti. Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) on ottanut kantaa myös myrkyllisyyttä vastaan. Kotaku pohtii artikkelissaan ovatko pahimmat trollit edes täysijärkisiä.
Naispuoliset pelaajat myös saavat tutkimusten mukaan enemmän kakkaa niskaansa kuin miespuoliset, kertoo 2012 Halo 3-peliä seurannut tutkimus. Käytännössä vaikka kaupungissa olisikin ikäviä tyyppejä eivät aikuiset välttele sinne menoa, samalla tavalla internet on sosiaalisten suhteiden kannalta niin tärkeä että sitä ei voi välttää, mutta itsensä suojeluun voi ja pitääkin panostaa. Käytännössä lapsilla pitäisi olla tarpeeksi luottamusta vanhemman mediataitoihin, jotta tämä voi tunnustaa jos hän törmää pöyristyttäviin asioihin tai häntä kiusataan. Suurin pelko on se että vanhempi kieltää pelin jos kiusaamisesta kerrotaan.
Lisäksi synkempi aihe on se että vanhemman on jossain vaiheessa myös uskallettava kysyä itseltään onko hänen lapsensa ulosanti tai käytös asiallista muiden pelaajien kannalta? Hyvällä asenteella mikä tahansa peli tuottaa hyvää tuulta, ystäviä ja on muutenkinpositiivinen voimavara. Fortnite onkin parhaimmillaan ystävien ja luokkakavereiden kanssa pelattuna - esimerkiksi arvosteluun auttoivat omat sukulaispojat.
Kuva: Tiimi päätyi kakkoseksi edellisenä päivänä,
mitenkä menestytään tänään?
Pelissä ei voi voittaa helposti. 100 muuta pelaajaa tai kymmeniä joukkueita aiheuttaa sen että häviäminen on aika normaalia. Joskus menee pitkään, joskus peli päättyy heti alkuunsa, joskus muut pelaajat häiriköivät ihan tahallaan. Tämä voi ärsyttää helposti myös aikuista pelaajaa. Suhtautumien omaan turhautumiseen voi olla rakentavaa tai sitten ei esimerkiksi oman turhautumisen huutaminen mikkiin ei ole ok.
Kuva: Vihainen pelaaja on yksi internet-meemeistä.
Joskin ottaa peli välillä päähän aikuisiakin.
Erilaisia apuja löytyy myös suomen kielellä, mutta mikään ei korvaa sitä että vanhemman on kerättävä kiinnostusta ja tutustuttava lasten pelaamiin peleihin, esimerkiksi youtuben kautta.
Muita autattavia sivustoja ovat mm.
Ilmaispelattava peli ei tarkoita ‘ilmaista peliä’. Fortnitessä pelaaja voi käyttää oikeaa rahaa erilaisten pelihahmon ulkomuotoon vaikuttaviin päivityksiin, tanssiliikkeisiin ja muihin tavaroihin. Tämä on periaatteessa alaikäisiin suunnattua mainontaa, ja jälleen kotien antaman talouskasvatuksen asia.
Kuva: Visuaalisia skinejä on paljon ja tulee lisää.
Epic Games olisi voinut jättää tekemättä mainoksen jossa kerrotaan ‘Jeesus käskee sinun osaa skinejä’, mutta tämä esimerkki kertoo osittain siitä että mainonta ei ole aina hyvän maun mukaista. Tarjonnassa pyritään luomaan keinotekoinen tarve hyvin klassisin keinoin kuten pitämällä tiettyjä esineitä vain tietyn aikaa kaupassa. Syy ei ole pelkästään Fortniten, nykyään alaikäisille suunnattua mainontaa on aika lailla mahdotonta estää. Tähän on olemassa hyvin perinteisiä ja toimivia kasvatusmenetelmiä: viikkorahoja näihin peliostoksiin voi toki käyttää ja opettaa lapset tekemään työtä niiden eteen.
Koska kyse on isosta internetistä, huijaajien kanssa kannattaa olla varovainen. Peli varoittaa jakamasta omia yhteys- tai luottokorttitietojaan muille pelaajille ja tämä on neuvo mikä kannattaa ottaa tosissaan!
No comments:
Post a Comment