Friday, 21 August 2020

Renegade-X

‘Vähän niinkuin bäffä’


Command & Conquer Renegade julkaistiin 2002. Se oli reaalistrategia-sarjan räiskintäpeliversio, jonka moninpelissä saattoi pelata sekä NODin että GDI:n joukossa. Hyvästä ideastaan huolimatta peli ei saanut ansaitsemaansa huomiota jääden pienen piirin kulttipeliksi. Seuraava inkarnaatio tapahtuikin 2007 Unreal Tournamentin modina. Ensimmäisessä Renegade-X versiossa oli vain kaksi karttaa ja vähemmän ajoneuvoja, mutta idea oli sama. Kehittäjien ideana oli tuottaa pelistä oma versionsa Unreal Enginen SDK:n hyväksi käyttäen. Yksinpelikampanja Black Dawn ilmestyi 2012 ja moninpeli 2014. Tällä hetkellä peli on edelleen kehityksen alla, ja tekijänoikeussyistä ilmaiseksi ladattavissa.

Friday, 14 August 2020

Barlow's Dread Machine Early Access

Kokoperheen räiskintäpeli



Hyvät naiset ja herrat! Tulkaa katsomaan Barlowin kammottavaa masiinaa! Rattailla ja vietereillä  sekä tuntemattomalla ilmiöllä nimeltä sähkö toimivaa peliautomaattia. Tämä automaatti johdattaa Yhdysvaltain liittovaltion agentin kammottavan salaliiton jäljelle, anarko-satanistien (kyllä, niin täällä lukee) kaapattua presidentti Rooseweltin! Samalla se on äärimmäisen hyvä peli sekä aikuiselle että lapselle.

Barlow's Dread Machine Early Access (English)

Arcade shooter for whole family



Ladies and Gentlemen come and see Barlows Dread Machine! Grand gaming automaton working on springs, cogs, and electricity. This automaton leads you to the tracks of morbid conspiracy. Our hero is an unnamed federal agent, who uncovers the anarcho-satanists (yep! that's what is said here) plot to kidnap president Roosevelt! Additionally, this game is well suitable for both the parent and child.

Friday, 7 August 2020

The Last Door Collectors Edition Season 1-2

Ei milloinkaan



Edgar Allan Poen ja H.P Lovecraftin inspiroima retroseikkailu sai ryhmärahoituksen Kickstarter-kampanjan kautta 2012 ja se sai päätöksensä 2016, sillä lupauksella että pelisarjaan saatetaan vielä palata. Yhteensä kahdeksan episodia seurasi tiivistunnelmaista mysteeriä. Jeremiah Devitt osallistui johonkin poikakoulussa eikä muista sitä, karmivat tutkimukset lähtevät liikkeelle vuodesta 1891 kun Devitt saa hyvin oudon kirjeen ystävältään Anthony Beechworthiltä. Karmiva yliluonnollinen seikkailu on valmis, Devittin seuratessa leivänmurusia poikakouluun ja luokkatoverinsa jäljille.

Friday, 31 July 2020

Morrowindin kehitys, metafysiikka ja tarinankerronta

Eli kuinka kirjoitetaan täysin fiktiivinen uskonto josta väitellään vielä 20 vuotta myöhemmin



Kahdeksantoista vuotta sitten ilmestyi yksi pelihistorian merkkiteoksista: Elder Scrolls 3: Morrowind. Peli sai hieman yllättävästi kovan suosion huolimatta sen laajuudesta ja vaikeaselkoisuudesta. Mikä sitten tässä pelissä oli niin erinomaista? Pelisäännöt olivat rikki, tekstiä oli valtavat määrät liikaa, maailma oli outo ja pelattavuus vähän kankeaa. Silti muistien haltijoiden outo saari sai niin vahvan kulttistatuksen että pelin moottori on tuotettu uudestaan fanien toimesta, sekä saari esiintyi uudestaan  Elder Scrolls Online-nettipelissä.

Keskityn tässä artikkelissa pelin kehityksen haasteisiin, raapaisen kevyesti metafyysista ja uskonnollista tematiikkaa ja tarinankerronan eroavuuksista. Lopussa myös totuttuun tapaan muutamia kanssanörttejä kiinnostava linkki ja vinkki.