Friday 8 March 2019

Anthem

Tietokonepelien Bob Dylan


Muinaisina aikona Shaperit loivat maailman käyttäen Anthem-voimaa. Nämä luojat katosivat kuitenkin pian jättäen jälkeensä työkalujaan - tuntemattomia voimia sisältäviä artifakteja.
Anthem-energia aiheuttaa planeetalla jatkuvaa uuden luomista, jättimäisiä petoja ja maailmaa muokkaavia ilmiöitä. Ihmiskunta on eristäytynyt Fort Tarsis-kaupungin sisälle. Villiin maailmaan matkaavia kutsutaan vapaaritareiksi. Pelin alku kertoo kuinka nämä seikkailijat yrittivät sulkea koko maailmaa uhkaavan Heart of Rage-anomalian. Operaatio meni kuitenkin kamalalla tavalla pieleen ja Freelancerit hajaantuvat eri ilmansuuntiin. Kaksi vuotta myöhemmin ryöväreiden ja dominionin pahisten kolkutellessa Tarsiksen portteja päähenkilö alkaa keräämään liittoumaa vapaaritarien kunnian palauttamiseksi.

Sunday 3 March 2019

Thimbleweed Park

Ron Gilbertin paluu!



Seikkailupeleistä puhuttaessa, Lucasartsin entiset työntekijät ovat liki legendan asemassa. Thimbleweed park on Kickstarter-ryhmärahoituksen kautta julkaistu Ron Gilbertin ja Gary Winnickin seikkailupeli. Pelin tarkoituksena on olla henkinen jatko Maniac Mansion ja Monkey Island-peleille, käyttöliittymän ja grafiikan kunnioittaessa 80-luvun seikkailupelejä. Peli on saatavilla ilmaiseksi Epic Gamesin kautta maaliskuun 7. päivään mennessä.

Thursday 28 February 2019

BATALJ

Afrikkalainen aikashakki



BATALJ on taktisen tason strategiaa toista pelaajaa vastaan. Molemmat pelaajat kontrolloivat joukkuetta, tavoitteenaan vallata ja pitää hallussaan voittopisteitä kentältä. Viisi pistettä kerännyt voittaa pelin. Ruotsalainen Fall Damage on neljän entisen DICEn työntekijän perustama startup. Tällä kertaa räiskinnän sijasta he tarjoavat visuaalisesti modernin vuoropohjaisen strategiapelin pienellä e-urheilutavoitteella.

BATALJ (english review)

Timechess from Space



BATALJ is a tactical level strategy game played against a human opponent. The goal of the game is to gain five winning points from the play area. The game is firstborn from the Swedish startup Fall Damage. Founded by four former DICE employees the focus is on a visually modern turn-based asymmetric strategy, with some wishes of it being viable for e-sports.

Sunday 24 February 2019

Fortnite perheen kannalta


Peli herättää myös useassa perheessä varmasti kiistoja peliaikojen ja määrän suhteen. Se että riitoja syntyy ei välttämättä ole pelin vika, vaan että pelaamiseen suhtaudutaan perheessä väärällä tavalla. Tämä kertoo siitä että pelikasvatus on osa nykyaikaista kasvatusta, eikä erillinen osa elämää. Ratkaisuja on olemassa: tutustu peleihin, keskustele asioista perheen kesken, tee sopimuksia ja tue tavoitteellista toimintaa. Tämä vaatii vanhemmalta vähän modernimpaa kasvatusotetta: kuuntelemisen taitoja, käytännössä samoja kuin ‘Toimiva perhe’-kursseilla opetetaan. Negatiivisen viestinnän sijasta kannattaa käyttää myönteistä viestintää ja aktiivista kuuntelua.