Wednesday 4 November 2015

Moonleague

 Hyvin vanha Bosnia-simulaattori



Moonleague on vanha Amiga-koneille suunnattu strategiapeli ajalta ennen internetiä. Peli oli myynnissä suomalaisen postimyyntifirma Avesoftin kautta kunnes tämä teki konkurssin. Tämän jälkeen peli on ollut levityksessä avoimella lisenssillä (PD) ja levittäjänä on toiminut Rajakatse Fantasia RY. Pelin ehdottomiin meritteihin kuuluvat innovaatiot, joita tämäntyypisissä peleissä ei ole ennen eikä jälkeen nähty.



Pelin tiedot

Pelin nimi: Moonleague Pelin julkaisija/kehittäjä: Avesoft/ Juha Pere&Petri Pohjanmies (1994)
Alustat: emulaattori, Amiga Pelin tyyppi: ryhmätason taktinen strategia, tosi vanhat pelit
Ikäraja(t):-
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa:
-


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Peli sijoittuu vuoteen 2357 ja Cyrian-kaasuplaneetan kuuhun jossa on sisällissota menossa. ‘Kuuliiga’ on joukko yhteen heitettyjä taistelijoita, jotka suorittavat viisi tehtävää päästäen paikalliset sotaherrat hengiltä, nämä ovat ilmeisesti jonkinlaisia pahiksia ainakin loppuvastuksella on valomiekka ja jedi-kykyjä ja vastaavan saa myös omalle puolelle. Käytännössä kampanjassa pelaaja varustaa porukkansa miten onnistuu ja marssittaa porukan varmaan kuolemaan. Kaksipelissä taas oli mahdollista samalla koneella vuorotellen (nk. ‘hotseat’) pelaamalla niistää kaverin joukkuetta.


 



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Moonleague on edelleen huippupeli - vaikka teknisesti siitä onkin aika mennyt jo kauan aikaa sitten ohi, sen yksinpelikampanja kosiskelee hauskalla tavalla Dungeons&Dragons ‘kultalaatikko’-tietokoneroolipelejä sekä innovoi 'Laser Squad' (1988)-tyyppistä strategiapeliä eteenpäin. Pelin kehittäjä Juha Pereen mukaan tekijät saivat innoituksen tuottaa parempi peli, kun ensimmäisessä Laser Squadissa ei ollut mitään mahdollisuutta ampua takaisin vastustajan vuorolla. Peliin oli suunnitteilla myös lisälevyke, joka ei ikinä valmistunut Avesoftin konkurssin takia. Lisälevykkeessä olisi Peren mukaan tullut alienien tapaisia mörköjä, jotka olisivat tuleet nopeasti iholle.


Näin käy helposti jo ensimmäisessä tasossa


Pelin eettinen sanoma?


Pelissä oli myös yhtenä ensimmäisten joukossa moraali mukana, sillä osa sotilaista saattaa tappioiden seurauksena mennä paniikkiin. Vaikka mitään eettistä kannanottoa ei ilmeisesti oltu pohdittu, Pere kertoi että miehet olivat peliä kehittäessään ryömineet ja tutkineet eri asentoja mitatakseen sitä kuinka paljon liikepisteitä erilaisten toimintojen pitäisi viedä? Ryömiminen onnistuu siis mutta oli pahuksen hidasta. Pelin väkivalta ei myöskään ollut triviaalia - oman kuuliigan taistelijoita kaatuu hyvin helposti taitojen ja suojavarusteiden ollessa huonoja. Pelin huumori oli myös lievästi outoa, vai miltä kuulostaa että eversti Vaakku on vanha mies pyörätuolissa ja toinen tämän piilopaikoista on tukikohdan vessassa?




Hurmaava joukkoitsemurha


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Kaupalliset pelit kuten samana vuonna ilmestynyt XCom/UFO:Enemy Unknown - peli vertasi pelihahmojen liikepisteitä toisiinsa ja päätti sitten kuka saa ampua. Moonleaguen tapauksessa peli siirtyi ‘konfliktitilaan’ (conflict sitation), jossa vuoroa palloiteltiin puolelta toiselle. Konfliktitila syntyi kun joku oman joukkueen jäsen näki vastapuolen, tämän jälkeen kaikkia oman joukkueen jäseniä siirrettiin saman vuoron aikana minivuoroissa vähän eteenpäin. Käytännössä vihollisen näkevät joukkueen jäsenet pystyivät menemään maihin, etenemään (myös ryömien!) ja tekemään muitakin asioita ampumisen lisäksi. Vaikka kohtaamiset olivat nopeita ja pian ohi, konfliktitila hidasti peliä konkreettisesti - etenkin jos ensimmäisessä tehtävässä päättää tunkeutua eversti Vaakun tukikohtaan suoraan etuovesta.






Pelin ikäraja?


Ei virallista ikärajaa.



Ladattava lisäsisältö?


Nykyihminen joutuu ehkä näkemään kohtuuttoman paljon vaivaa pelin laittamiseen toimimaan. Onneksi amiga-emulaattoreita (kuten WinUAE, jossa kannattaa suosia amiga 500 emulaatiota) on saatavilla, mutta ongelmaksi muodostuu amigan käyttöjärjestelmä joka on vieläkin tekijänoikeuden suojaama, eli vaikka pelien kopiointi olisi tekijöiden mielestä ok, käyttöjärjestelmän ROM-piiriens sisällön ei. Peli sisältää edelleenkin mielenkiintoisia ideoita ja on hauska kaveriporukassa.






Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Kehittyvätkö pelit eteenpäin, vai mikä sanelee niiden sisältöä?
  • Montako ‘hotseat’ peliä tunnet?
  • Olisiko suomessa enemmän indie-pelifirmoja jos Avesoft olisi jatkanut toimintaansa?

No comments:

Post a Comment