Saturday 31 October 2015

Xenonauts

  Organisaatio-X



Vuonna 1979 on ongelmia laittoman maahanmuuton kanssa - aikaisemmin Islantiin tipahtanut ufo toi mukanaan epäilyksen avaruusoliodien aikeista vallata maapallo, joten sekä länsi että itäblokin perustama Xenonauts-organisaatio ottaa vastuulleen maapallon puolustamisen alienien uhkaa vastaan. Peli on melko suora imitaatio vuoden 1994 XCOM/UFO:Enemy Unknown-pelistä. Tämä arvostelu on omistettu Jesselle.



Pelin tiedot


Pelin nimi: Xenonauts – Strategic Planetary Defence Simulator (community edition 0.34) Pelin julkaisija/kehittäjä: Goldhawk Interactive (2014)
Alustat: PC, Mac, Linux Pelin tyyppi: vuoropohjainen strategia
Ikäraja: -
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=iOusl2XwYmM traileri
https://www.youtube.com/watch?v=rQ_knzdb9iI let’s play


Mitä pelissä oikeasti tehdään?

Ideatasolla kyse on Gerry Andersonin ‘UFO’-tvsarjaan verrattavasta tilanteesta; maailman puolustus on pienen organisaation vastuulla. Xenonauts jakaantuu kahteen pelimuotoon: maailman kartalta näkee yleistilanteen ja omia torjuntahävittäjiä voi käskyttää ampumaan lentäviä lautasia alas. Alasammutun tai laskeutuneen kohteen luokse voi lähettää iskuryhmän jonka taistelu käydään vuoropohjaisesti. Pelin tempo on siis verkkainen ja tyyli varsin retro.


 Suuret strategiset valinnat tehdään kartallaIlmataistelu on toteutettu reaaliaikaisena strategianaLeijonanosa pelistä on vuoropohjaista maataistelua


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Pelikaavoiltaan Xenonauts vastaa UFO/XComia, painottaen hieman enemmän realismia ja taistelun tappavuutta. Taistelut hoituvat kuitenkin ikivanhan Laser Squadin osoittamalla tavalla, eli jokaisella sotilaat on liikepisteet ja näitä käyttämättä jättämällä nämä saattavat ampua vihollisen vuorolla näkökenttään tulevaa vastustajaa. Pientä hiontaa on myös tehty rakenteellista pelattavuutta silmälläpitäen suojaa voi käyttää hyväksi ja ilmassa lentävä plasma saa sotilaat syleilemään isänmaata ja hukkaamaan puolet liikepisteistään seuraavalla vuorolla. Käyttökokemukseen vaikuttavista mukavista lisäyksistä voi mainita esim uusien muukalaisten ruumiinavaukset tehdään automaattisesti ja perinteisiä aseita löytyy loputon määrä.

Tyyliltään Xenonauts on siis tarkoitettu retrosedille ja tädeille, jotka pitivät vanhasta pelistä, mutta eivät 2012 uusioversiosta.


Oma suosikkitaktiikkani: teloitusrivistö




Pelin eettinen sanoma?


Eräällä tavalla Xenonauts on yrityssimulaattori - UFOjen invaasio toimialana. No, maapalloa puolustetaan 'kaikin keinoin', mutta näistä keinoista saatava raportti on sitten tekstimuotoinen. Suhde tapahtumiin pysyy siis pelaajan kannalta kliinisempänä kuin 2012 XComissa. Xenonauts pyrkii mukailemaan vanhaa peliä pitämällä rimaa korkealla, eli avaruusoliot ovat vaarallisia ja ihmiset ovat altavastaajan asemassa loppuun asti.

(Eettinen käsittely toki on koko mielipidekirjoituksen läpikulkeva asia, joten en nyt tässä puutu asioihin joita olen toisessa kohdessa käsitellyt).


Pelin onnistuminen näkyy selkeästi rahoituksessaTiedemiehiä unohtamattaVenäläisiltä 'lainattua' kalustoa

Kiinnostusta herättävät piirteet?


Xenonautsista puhuttaessa ei voi välttää vertaamsta 2012 peliin? Eli onko XCom: Enemy Unknown huono peli? Vaikka vastauksena voisi olla että pelit tehdään sen verran suurella vaivalla ettei mikään niistä ole yksiselitteisesti 'huono' tai 'hyvä', kysymys siitä mitä XComin olisi pitänyt olla jakaa mielipiteitä?

Toisaalta kyseinen peli heijasti heijastaa kehitystä viimeisen 20 vuoden aikana, josta mikromanageroinnin vähentäminen on ollut pelkästään hyvä idea. 2012 versio ei siis täyttänyt fanien retrohaluja, vaan jätti markkinaraon Xenonautsin kaltaisille retropeleille - eli halutaan enemmän vastuuta pelaajalle ja vähemmän valmiiksi pureskeltua strategiaa.  

Aikaisemmassa arviossani en myöskään pitänyt uuden pelin tavasta tarjota vähemmän ominaisuuksien kuin 1994 pelissä: esimerkiksi alienit eivät tehneet vastahyökkäyksiä tukikohtiin (Xenonautsissa tekevät, ja ampuvat myös pelaajan helikopterit alas jos löytävät). Lisäksi moraalin puolesta kestämätöntä oli XComin ikärajan - lähes päätön - nostaminen PEGI 18-ikävuoteen, josta tästä lisää alempana. 

Paljon uutta Xenonauts ei tarjoa, eikä sen tarkoitus ole uudistaa genreä. Sikäli sääli että “Laser Squad”-tyyppisen taktinen ryhmästrategia on peligenrenä jähmettynyt 90-luvulle. Mielenkiintoinen mahdollisuus on se että suunnitteilla oleva Xenonauts 2 voisi modernisoida peligenreä ja tuoda siihen uusia piirteitä. Tähän mennessä nimittäin ehdottomasti valinnoiltaan monipuolisin peli on edelleen suomalainen Moonleague vuodelta 1994! 


UFOt muuttavat taktiikkaansa pelin edetessäTämä otus tehtailee zombeja sotilaistasiNäyttää samalta kuin 1994...


Jännitystä aiheuttavat elementit?


Johtuen taistelukenttien isometrisestä kuvaustavasta peli ei ole yhtä jännittävä kuin kolmiulotteiset serkkunsa, esimerkiksi The Bureau - XCom Declassified (yllättävästi muuten PEGI 16) oli käytännössä räiskintäpeli, jossa pääsi seuraamaan avaruusruton leviämistä läheltä ja XCom: Enemy Unknown (PEGI 18) oli sekin moderneja välianimaatioita täynnä. Xenonauts on lähinnä turhauttava peli retormaisuutensa takia - turhautumista aiheuttaa se että sotilaat kuolevat helposti muukalaisolioiden tulitukseen, eikä tämä parannu paljon pelin edetessä. Jos pitää taktisesta ryhmästrategiasta tyly meininki on tietysti yksi syy pelata peliä. 


Omiin sotilaisiin ei kannata kiintyä!XComeja pelanneet tietävät miksi kannattaa juosta karkuun


Ladattava lisäsisältö?


Hyvänä puolena Xenonauts tukee ohjelmamuokkauksia, eli modeja, ja pahimpia puutteita paikkaa beta-tasolla oleva ‘community edition’, josta on kaksi eri version pohjalta tuotettua (käytännössä identtistä) haarautumaa: 0.34 ja 1.5. Samaan hengenvetoon voi myös ladata muutaman hyödyllisen lisäosan kuten vaikkapa heittää jenkki-m16 pois ja ottaa vaikkapa venäläistä tai saksalaista aseistusta käyttöön.


Monet modeista ovat ihan tasapainoisiakin



Pelin ikäraja?


Kuten nettilevitteisillä peleillä nykyään, Xenonautsilla ei ole virallista ikärajaa. Xenonauts on vahvasti kuvaukseltaan etäännytettyä materiaalia ja väkivaltaviitteet ovat sen verran lieviä että ikäraja asettusi hyvin matalalle. Lapsia peli saattaisi tosin turhauttaa, vaikkakin UFO: Enemy Unknown oli kohtuullisen suosittu silloin kun itse olin ylasteella.


Sitavastoin...

Vuoden 2012 XCom: Enemy Unknown herätti huomiota myös poikkeuksellisen korkealla PEGI 18-ikärajallaan (tein tästä valituksen suoraan PEGIle, mutta tätä ei otettu käsittelyyn koska ikäraja on 'täysin selkeä' ja johtuu käytännössä Cryssalid-cutsceneistä). Tietysti on hyvä kysymys minkälainen vastuu (ja kiinnostus) julkaisijalla ikärajoista ylipäätään on ja kannattaako PEGI-ikärajojen uusimista pyytää millään tavoin, koska näiden kriteeristö on sen verran tiukka että ei anna liikkumavaraa.

Pelin saatavuutta ei ikäraja kuitenkaan käytännössä pahemmin rajoita, koska esimerkiksi Steam-palvelu ei ikärajoja tarkista, joten ikärajojen pitäminen PEGIn tapaan keinotekoisen korkealla on sekä turhaa että rajoittaa alaikäisten oikeuksia turhaan. Jaa nähtäväksi miten tuleva XCom 2 menee ikärajan mukaan, mutta kovin korkealaatuista käsitystä minulla ei PEGIn ikärajaprosessista ole. Toisaalta julkaisija voi myös mielummin haluta isomman ikärajan, koska pelin kohderyhmänä ovat aikuiset.

Ainakin allekirjoittaneen käsitys on se että 18-ikäraja pitäisi vastata rikoslain kieltämää materiaalia eikä (suomalaisittain) 12-tasoilla olevaa kuvausta. Mutta, kun yksityiselle yritykselle annetaan EU:n alueella viranomaisvaltaa käy helposti että pienen ihmisen oikeudet unohdetaan. Juuri äskettäin KAVI laski "Viimeinen partiopoika" (1991) -elokuvan ikärajaa 16 ikävuoteen. Milloinkahan myös pelien ikärajoja viitsitään alkaa hienosäätämään?



Kuninka suuren ikärajan sinä antaisit tälle?


Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Mitä pelissä on nyt tapahtumassa?
  • Mikä suunnitelma pelaajalla on?
  • Mikä on paras taktiikka selvitä pelissä?
  • Minkälainen olisi sinun käsityksesi muukalaisten invaasiosta?

No comments:

Post a Comment