Tuesday 12 January 2016

Brothers: A Tale of Two Sons (uudelleenjulkaisu)

------------------------------------------------------------------------
Tällä kertaa esittelemme uusinta-arvostelun Peliraati.fi-palvelusta vuodelta 2014. Arvostelu
on Peliraadin formaatilla ja jutun tekijänoikeudet kuuluvat Bardille. Brothers oli hyvin
halvalla saatavilla Steam-palvelun joulualessa 2015, joten pelin kopioita on saatavilla
paljon.
------------------------------------------------------------------------

 Veljeni leijonamieli



Brothers: A Tale of Two Sons kertoo kahdesta pojasta, veljeksestä, jotka lähtevät hakemaan harvinaista lääkeainetta sairaan isänsä parantamiseksi. Matka tulee olemaan pitkä ja vaarallinen sekä täynnä ilon, surun, riemun, hämmästyksen ja pelonkin hetkiä. Toinen toisiinsa turvautuen nämä nuoret veljekset oppivat kuitenkin selättämään vaikeudet hyödyntämällä toistensa vahvuuksia ja paikkaamalla heikkouksia. Tällä matkalla veljekset viimeistään kasvavat todella yhteen.



Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Aki-Matti Itkonen Arvioijan ikä: 31
Sähköposti: akimatti.itkonen( ät )gmail.com Muut arvostelijat (ikä): Johannes (7), Jeremias (5)
Pelin nimi: Brothers: A Tale of Two Sons Julkaisija: 505 Games
Julkaisuvuosi: 2013 Formaatti (arvosteltu): PC
Muut formaatit: Xbox 360 (Live Arcade), PS3 (PS Network), iPad Laji, genre: Seikkailu
Muu luokitus: Ongelmanratkonta Pelaajamäärä ja pelimuodot: Yksinpeli
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 16 (ESRB Teen, Apple 12+)

Linkit muihin arvosteluihin:
http://dome.fi/pelit/arvostelut/brothers-a-tale-of-two-sons
http://www.commonsensemedia.org/game-reviews/brothers-a-tale-of-two-sons


Linkit youtube-videoihin:




Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?


Brothers: A Tale of Two Sons herättää ristiriitaisia tunteita. Toisaalta haluaisi kulkea teillä ja aitovierillä ojentamassa peliä vanhemmille osoituksena siitä kuinka koskettavia ja jopa kasvattavia elämyksiä pelit voivat olla (+). Toisaalta pelin mukaan tahtoo laittaa ohjeen, että “nautiskele vasta 16-vuotiaana tai aikuisen valvonnan alaisena” (-). Jos pelistä leikattaisiin pois yksi raadollisen verinen episodi, sen suositusikärajaa voisi huolella laskea useammankin vuoden verran(+).


Peliä voi itse asiassa pelata hyvinkin pitkälle todella nuortenkin lasten kanssa, kuten itse tein omien lasteni Johanneksen (7) ja Jeremiaksen (5) kanssa(+). Luonnollisesti poistin heidät pelin äärestä tuon sopimattoman kohdan ajaksi. Veljesten kohtaamat haasteet ja tilanteet sekä käyttäytyminen niissä tuovat myös tarpeellisia puheenaiheita lasten kanssa käytäviksi, turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä. Esimerkiksi esikoisemme kanssa sain keskustella kuolemaan liittyvistä tunteista, joita peli herätti, muistuttaen ukin poismenosta vuosi takaperin. Tämä on ehdottomasti positiivinen asia(+++).

Poikani kiinnittivät myös selvästi huomiota siihen, ettei pelissä varsinaisesti taisteltu. Ja huomasivat sen hyvässä mielessä peräti ilahtuen nokkelista esimerkeistä kuinka veljekset selvisivät tilanteista viisaasti käyttämättä väkivaltaa(++).


Mitä tulee ikäsuositukseen, yksinpelattuna kehoitan pitämään todellakin kiinni tuosta PEGI16 -merkistä. Vanhemman pelatessa ja lasten seuratessa vierestä peliä voi pelata yhdessä paljon nuorempienkin lasten kanssa, huomioiden kuitenkin heidän kypsyystasonsa ja reaktionsa pelin tapahtumiin. Tämä vaatii vanhemmalta paljon tarkkaavaisuutta sekä pelin että lasten suhteen etteivät lapset altistu materiaalille, jolle eivät ole valmiita(--).

Vilpittömästi sanoen yksi parhaista pelaamistani peleistä(+++++).


Kuvien lähde: http://www.brothersthegame.com/



Pelin eettisyys ja arvot: (+)


+ Vastaantuleviin hahmoihin suhtaudutaan pääasiassa ystävällisesti ja ennakkoluulottomasti…
+ ...poikkeuksena hahmot, joista käy jo ennen suoraa kohtaamista selville heidän pahat tarkoitusperänsä.
+ Veljekset eivät toimi itsekkäistä lähtökohdista käsin vaan koko matkan perussyy on epäitsekäs.
+ Matkan aikana veljekset pysähtyvät auttamaan monia vastaantulijoita.
+ Veljekset ovat valmiita auttamaan ystävällisesti jopa pelottaviakin hahmoja.
+ Eteneminen on täysin kiinni veljesten yhteistyön toimivuudesta, yksin ei pääse mihinkään.
+ Toisten auttamatta jättäminen ei myöskään auta veljeksiä eteenpäin omassa tehtävässään.
+ Pelissä on mukana joitakin viittauksia uskontoihin, mutta niitä kuvataan eri tavoin. Toisia kuvataan
verisinä ja väkivaltaisina uhriuskontoina, toisissa tuodaan esille hyvyyden voimien kuten enkelien olemassaolo.

+/- Kuolleet voivat ilmaantua eläville “haamumaisina” hetkittäin, rohkaistakseen tai lohduttaakseen heitä.
+ Pelin sanoman ytimessä on ystävällisyys, rakkaus ja veljeys kaikkien kesken. Toisten sortoa ei hyväksytä.


Tunteiden herättäminen (+/-)



- Eräässä kohtauksessa pelaaja joutuu kulkemaan vanhan sotatantereen halki ja makaavien ruumiiden keskitse. Näkymän todentuntuinen esitys voi järkyttää ja pelottaa pelaajaa.
- Koska pelihahmoihin samaistuu hyvin voimakkaasti, myös heidän kohtaloihinsa samaistuu voimakkaasti. Tällöin epäonnistuminen jossain tilanteessa voi herättää hyvin voimakkaan jännityksen purkautumista.
+ Peli herättää kuitenkin pääasiassa positiivisia tunteita, naurua, iloa, seikkailunjanoa, uteliaisuutta ja sen täyttymistä. Jopa seesteisyyttä, mikä syntyy kun antaessa veljesten välillä vain istahtaa penkille ihailemaan pelin loisteliaita luonnonmaisemia ja majesteetillisia rakennelmia.
+ Oli hyvin palkitsevaa löytää ratkaisut edessä oleviin ongelmiin, haasteet tulivat yleensä sen onnistuneesta toteuttamisesta vähintään yhtä paljon kuin ratkaisun keksimisestä. 16-vuotiaille ongelmat ovat tuskin lähellekään liian haastavia.

.
 


Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)


- Millaisia roolimalleja peli antaa?
+ Veljesten ollessa pelaajan pääasiallinen samaistumisen kohde, heidän antamansa roolimalli on peliksi suorastaan poikkeuksellisen terve ja esimerkillinen.
+ Pelihahmojen persoonoissa oli runsaasti syvyyttä, ja vaikka pelissä ei ole käytössä todellista kieltä eikä tekstiä niin hahmojen tunteista ja luonteista voi lukea hyvin paljon heidän kehonkielensä ja äänenpainonsa perusteella.
+ Peli vahvistaa rehellisen, luotettavan ja vastuullisen miehen mallia, joka kohtelee naistakin kunnioittavasti.


Väkivaltaisuus (+)


+ Peli ei kannusta väkivaltaan vaihtoehtona ongelmien ratkaisulle…
- ...vaikka siltäkään ei täysin vältytä.
- Väkivallasta ei myökään aina anneta negatiivisia seurauksia…
+ ...mutta annettiin tai ei, perustelut ovat hyvät.
+ Oikeutettua väkivaltaa pelin mielestä on sellainen, jolla puolustetaan toisten tai itsen oikeutta omaan ruumiiseen ja vapauteen ja rauhanomaiseen elämään.
+ Väkivaltaa ei näytetä humoristisessa valossa (ellei sellaiseksi lasketa veden heittämistä torkkuvan siltavahdin naamalle)





Seksistisyys (+)


- Sisältääkö peli kuvattua seksiä tai seksiin liittyviä vihjauksia
+ Pelissä ei kuvata seksiä, ainut viittaus seksuaalisuuteen tulee pojan ja tytön välisen ujostelun merkeissä.
- Pelin maailmassa naishenkilöt ovat hoivaavia ja kodinhoitoon keskittyviä, kun taas miehet ulospäin suuntautuvia
+ Edellinen on jotensakin perusteltavissa agraariaikaisella maailmalla, jossa miehet joutuvat hyvinkin raskaisiin ja vaarallisiin töihin.
+ Erilaisista tehtävistä huolimatta naiset kuvataan tasavertaisina miehiin nähden.
+ Ihmisten vaatetus on kautta linjan siveellistä ja uskottavaa.
+ Miehet eivät ole Svartsinikkareita eivätkä Ramboja vaan tuntevia, tavallisia miehiä.




Kielenkäyttö (+)

+/- Pelissä ei puhtua mitään olemassaolevaa kieltä vaan jonkinlaista siansaksaa.
+/- Jotkin hahmot kuitenkin selvästi ilkkuvat toisia. (Paha saa silti palkkansa :)
+ Pelissä käytetään hyvin paljon ystävällisiä, lohduttavia ja toisia tukevia eleitä ja äänenpainoja



Päihteiden käyttö (+)


- Pelissä esitetään humaltuminen humalaisen ihmisen muodossa
+ Humaltumisesta esitetään kuitenkin tulevan ihmiselle itselleen sekä muille haittaa
- Viinaa on mahdollista maistaa…
+ ...muttei pakko...
+ ...ja annetaan ymmärtää ettei se kannata ja ettei se edes maistu hyvälle.
- Onko pelissä pakko käyttää päihteitä edetäkseen?


Syrjiminen, rasismi (+)


+ Peli ei syrji ketään ulkokuoren perusteella, ainoastaan käyttäytymisen.
+ Pelin maailma on sikäli uskottava, että sekä hyville että pahoille voi tapahtua hyvää (ja pahaa).


Uhkapeli ja huijaaminen (+/-)


- Veljekset tekevät niin uhkarohkeita temppuja, että niistä saattaisi joku tyhmänrohkea ottaa jotain
kokeiluunsakin. Mutta tuskin enää 16-vuotiaat.

+/- Huijaaminen esiintyy lähinnä nokkeluuden muodossa, tapana selvitä uhkaavasta tilanteesta
ilman väkivaltaa.


Ladattava lisäsisältö (-)



- Ei ladattavaa lisäsisältöä


No comments:

Post a Comment