Sunday 21 February 2016

Warhammer 40000: Eternal Crusade


Tulevaisuudessa on vain sotaa (ja pahaa mieltä)



Warhammer 40.000 on 41. vuosituhannelle sijoittuva figuuripeli, viime vuosina sen lisenssi on ollut yllättävänkin helposti saatavilla monenlaista peliä. Nettipelisuunnitelmat eivät ole tähän mennessä onnistuneet mutta 2014 asti alpha-tason testissä ollut Eternal Crusade on saannut ‘Early Access’-julkaisunsa Steam-palvelun kautta. Suunnitelmissa on lisätä pelaajat vastaan tietokone (PVE)-sisältöä, presistentti pelialue, killat ja roolipelimäisiä piirteitä. Muille laitteille (PS4, XBox One) versiot pelistä tulevat vasta beta-testien jälkeen. Tällä hetkellä pelissä ottavat yhteen tähtiritarit ja kaaoksen tähtiritarit muutamien strategisten pisteiden hallinnasta.


Pelin tiedot

Pelin nimi: Warhammer 40000: Eternal Crusade (early access)
Pelin julkaisija/kehittäjä: Bandai NAMCO / Behaviour Interactive (2014-)
Alustat: PC Pelin tyyppi: räiskintä, mättö, nettipeli
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami (35)
Kuvat:
https://www.youtube.com/watch?v=XVgDMmfVRNg traileri
https://www.youtube.com/watch?v=xKCtyQOQ7bc Pelikuvaa


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Peli on kolmannesta persoonasta kuvattu nopeatoiminen joukkuepeli rajatulla pelialueella. Yleensä hyökkäävä puoli pyrkii hyökkäämällä valtaamaan kohdepisteitä ja puolustaja tietysti yrittää estää sen. Kuoleminen aiheuttaa lyhyen jäähyn ja sitten peli jatkuu. Peli on verrattavissa Planeside 2-räiskintään ja moneen muuhun ryhmätason nettipeliin, etenkin apoteekkarien parantava säde tuo mielikuvia. Pelin aseet, osapuolet ja varusteet ovat tietysti Warhamsterin maailmasta, joten niiden toimintaa ei pahemmin selitellä - asiaharrastaja tietysti ymmärtää taustat ja viittaukset.

 



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Peli on siis käytännössä testivaiheessa oleva joukkueräiskintä, eikä se kerro vielä lopullisen tuotteen laajuudesta. Taistelu on nopeatempoista ja nettipalvelun luotettavuus on parantunut selkeästi - youtubeen ovat pelaajat mielellään nauhoittaneet videoita kun jokin ei ole toiminut. Tällä hetkellä nopeat tilanteet tuntuvat olevan palvelimelle ongelma, eli välillä 0.75 tuuman luotien suihkun läpi kohti rynnivä vastustaja ei saa vahinkoa vaikka kyllähän sen pitäisi - tämä on varmasti se mitä hiotaan näkymättömissä, eli palvelimen ja asiakaskoneen välinen yhteys pitäisi toteutua niin että muullakin kuin suoralla kaapeliyhteydellä palvelimeen voi pelata ja asiakasohjelma piirtää tilanteet niin että myös huonommalla yhteydellä mukana oleva pelaaja pysyy mukana.


Nettipelin tekeminen on moninkertaisesti vaikeampaa kuin pelin ohjelmointi - miten optimoidaan peli niin että tieto liikkuu varmasti ja mitä jos tietoa hukkuu palvelimen ja pelaajan välillä? Mechwarrior Onlinen betaa pelasin vakavasti muutama vuosi sitten ja vielä 2013 ongelmana oli se että pelaajat olivat eri paikassa palvelimella kuin mihin pelaajan koneella oleva peli sen piirsi eli kun ammuit ja osuit niin kysessä oli asiakasohjelman piirtämä tilanne eikä todellisuus palvelimella. Mechwarrior Online oli noin kolme vuotta beta-vaiheessa saaden lähinnä paikalleen jämähtäneen maineen ja tämä kertoo vaikeuksista mitä pieni kehitystiimi kokee pelin kanssa - Eternal Crusaden ominaisuuslistasta saattaa vielä tulla tippumaan tärkeitä ominaisuuksia pois ja tämä on asia joka on vain hyväksyttävä. Moninpeli on tällä hetkellä “ihan ok”-tasolla, eli mahdollisuuksia olisi vaikka mihin.


Pelin eettinen sanoma?


Warhammerin teema on nk ‘grimdark’ eli tulevaisuus on synkka ja vaihtoehdot vain ikäviä. Termillä on useita määritelmiä: Myös kyynisyyttä, nihilismiä ja realistista fantasiaa on tähän termiin liitetty. Pelin kuvaukseen liittyvät tavoitteet kumpavat siis tarpeesta olla uskollinen lähteelle.



Kiinnostusta herättävät piirteet?


Warhammer 40.000 on monelle aikuisellekin tuttu harrastus ja siksi pelillä on paljon faneja.  Paljon on herättänyt keskustelua pelin ryhmärahoituksessa annetut lupaukset ja mahdollisuus niiden toteuttamiseen?

Onko Early Access- tai Kickstarter-rahoitus riskirahoitusta? Kyllähän se on. 

Alun rahoitusonglmien takia (Games Workshop ei myöntynyt ryhmärahoitukseen suojellakseen rapautunutta lisenssiä) Eternal Crusadea myytiin ennakkoversioilla ja lupauksilla. Pää-pelisuunnittelijan vaihduttua loppuvuodesta 2015 alkoi kehitystä tapahtua ja pelin Early Access-version tavoitteita yksinkertaistettiin. Täytyy myöntää että  suunnitelmat “suuresta ja mahtavasta MMO-pelistä” ovat lupauksia jota on helppo antaa mutta vaikea pitää. Toisaalta jos rahoitusmalleja aktiivisesti suljetaan pois on puolivalmiin tuotteen myyminen käytännön pakko.

Mikään ei ole niin vaikeaa kuin nettipelin tekeminen, koska asioita jota mennä pieleen on eksponentiaalisesti enemmän kuin missään yksinpelissä! 2016 puolella on nähty sitä että julkaisijat tekevät hidasta betatestausta korjaten pelin toimivuutta stressitestein ja tasapainottavat peliä - vielä ei ole siis nähty uusia tasoja, mutta näitä odotellaan kuukauden-parin sisään. Vielä ei siis tiedä mikä on lopullinen tuote mutta mielestäni viimeisten kuukausien edistys on hyvää.







Jännitystä aiheuttavat elementit?


Eli mitkä elementit voivat aiheutta ahdistusta ipanoissa? Eternal Crusadesta pistää ehkä ensimmäisenä väkivaltaiset lopetusliikkeet - molemmat osapuolet eivät toisilleen anna armoa. Vaikka lopetukset mainitaan pistetilastoissa, on kyse pelin mekaniikasta. Haavoittuneet voivat ryömiä pois tulituksesta ja nämä voidaan nostaa pystyyn jokkuetoverien nopealla toiminnalla (kyllä, myös kaaos tekee tätä) - tämä säästää taas jäähyltä ja kävelyltä joten taistelu etenee paremmin yhteistyöllä. Toisaalta lopetusliikkeen tekeminen kestää kuitenkin muutaman sekunnin, joten aina välillä käy niin että joku joukkuetoveri ehtii väliin pelastamaan vaikka tilanne näyttikin pahalta. Eli vaikka lopetusliike säästää ammuksia, se asettaa pelaajan vaaralle alttiiksi. Tosin, lopetusliikkeiden lisäksi kuvaus on valopalloja ja tuikkusäteitä-tasolla, eli ei erotu suuressa määrin 16-tasoisista räiskintäpeleistä.

Mutta! Pelin taistelu on niin nopeatoimista että muistuksena itselleni täytyy oikeasti välttää pelin pelaamista juuri ennen nukkumaan menoa. Onnistuu se unen häirintä nimittäin aikuiselta mieheltäkin...


 



Ladattava lisäsisältö?


Pelin aikaisessa alpha-vaiheessa kerättiin rahaa ryhmärahoituksella ja peliin pystyi hankkimaan Rogue Trader-pisteillä erikoisempia varusteita. Early Access-vaiheessa peliä on suoraviivaistettu, mutta rauhoittajien varusteet ovat edelleen tallessa. Tärkeintä on että pelaajan ei tarvitse pelata pitkään huonoilla varusteilla jotta saa parempaa vaan kaikki aseet ovat järjellisissä määrin käyettävissä ja jatkuva tasapainottaminen tarkoittaa että mikään ase ei ole ylivoimaisesti parempi kuin muut.. 




Pelin ikäraja?


PEGI on suhtautunut nurjasti peleihin jossa käytetään väkivaltaa sivullisia kohtaan. Varsinaisesti 18-merkattujen pelien määrä teki hyppäyksen ylöspäin 2010, Call of Duty-pelin lentokenttäkohtauksen takia. Eternal Crusade on yleisesti ottaen (PEGI) 16-tasoa, mutta kyseinen järjestelmä voisi luokitella pelin PEGI 18 ikärajalla "äärimmäisen väkivallan"-kriteerillä lopetusliikkeiden takia.

Päivityksenä voidaan PEGI-tietokannasta lukea seuraava perustelu:

"Violence consists of firefights between players, little blood and no injuries are shown. More moderate violence comes in with the finishing moves and executions that can be performed on foes. These add a sense of realism to the violence which directly contributes to the rating."



 "Little Blood is shown"


Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


-Herättivätkö pelin aiheet keskustelua, mistä keskusteltiin?
-onko pelissä aiheita mitä alaikäisten kanssa voisi keskustella?
-Ovatko jotkut pelihahmot tai niiden valinnat sellaisia että ne aiheuttava
keskustelua?
-mitkä aiheet voisivat kiinnostaa vanhempaa? että alaikäistä pelaajaa?
-Nettipelissä yleensä käytös, taktiikat tai herätetyt tunteet ovat hyviä keskustelun lähtökohtia.

No comments:

Post a Comment