Sunday 28 February 2016

Lupaavia Kickstarter-projekteja vuodelle 2016









Ryhmärahoitus on riskisijoittamista. Toisaalta se on antanut myös mahdollisuuden monille pienille firmoille saada mainetta ja oman tuotteensa julkaisuun. Hyviä esimerkkejä on useita, esimerkiksi Stasis-kesti oman aikansa mutta julkaistiin viimein 2015. Elite Dangerous taas oli vanhan pelin kauan kaivattu moderni versio, joten se täytti nopeasti odotukset. Sitävastoin välillä jotkut projektit ovat saaneet liikaa rahaa, jolloin tuotteen kehitysjonoon on tullut niin paljon täytettäviä lupauksia että projektit ovat venyneet (vrt. Star Citizen).  Sitävastoin joukko projekteja kuten FTL, Wasteland 2, Pilars of Eternity ja Oculus Rift ovat kaikki hyviä esimerkkejä hyvästä ideasta ja toteutuksesta joka teki sille kunniaa.



Kickstaterissa ovat myös rahoituksen saaneet pelit epäonnistuneet kuten karkeimmat esimerkit puolen miljoonan dollarin epäonnistumisista:



Yogventures, peruttiin lopulta 2014 tai historallista miekkailua tavoitellut Glang. Molemmat tuottivat prototyypin joka ei ollut kovin hauska pelata. Pelin ensimmäisenä tavoitteena on kuitenkin olla hauska, joten kokemattomien pelintekijöiden rahoittaminen on aina riskisijoitus. 



Vähän toisenlaista ongelmaa kuvaa taas Ouya, joka on halvaksi pelikonsoliksi suunniteltu laite. Firma sai rahoitusta 8,5 miljoonaa mutta joutui velkoihin koska pelaajat eivät olleet kiinnostuneita siitä. Periaateessa konsolia on moitittu myös turhaan ja pelikomponentteja valmistava Razer osti firman veloistaan puhtaaksi 2015. Tämä oli puhdas startti laitteelle, joten konsolilla voi olla vielä ihan hyvä tulevaisuus esimerkiksi Aasian markkinoilla, jossa olisi markkinarakoa halvemmille konsoleille. Lyhyenä opetuksena: ryhmärahoituksella voi siis saada rahoituksen myös tuotteelle, jolle ei ole realistista markkinoiden kohderyhmää. 

Tampereen ammattikorkeakoulussa 17.2.16 puhumassa käynyt Greener Grassin Mikko Karvonen totesikin (vapaasti lainaten) että verrattuna Scrum-menetelmällä johdettuun ohjelmistoprojektiin Early Access kierouttaa prosessia niin että ensimmäisestä prototyypistä kehitetään jotain ominaisuuksia beta-asteelle asti, ja vasta tämän jälkeen lisätään muita ominaisuuksia. Lopputuloksena ei ole samalla tavalla syklinen ja mukautuva prosessi kuin mitä peleihin sovellettu Scrum on, vaan tiettyjä ominaisuuksia lyödään lukkoon melko varhaisessa vaiheessa projektia.



Kickstarter- ja Early Access-listani vuodelle 2016:



Eternal Crusade (Behaviour Interactive)


Kts. aikaisemmin julkaistu peliarvio. Peli yritti Kickstateriin mutta lisenssin omistaja Games Workshop esti tämän jotta lisenssi ei rapaantuisi enää enempää (vrt. artikkeli aiheesta). Tämä johti hieman erilaiseen markkinastrategiaan eli peli myi itseään ennakkolupauksilla sekä ennakkotilauksilla sekä alpha pelillä (eli todellinen Early Access-tapaus). Osaksi rahoitustavan takia peli kärsi turhan suurista tavoitteista. Projektin johdon vaihduttua peli on 2016 puolella päätynyt Steamin Early Accessiin ja kehittynyt pienin mutta määrätietoisin harppauksin, jotta peruspeli saadaan toimivaksi ja ominaisuuksia lisätään varovasti lisää. Tällä hetkellä peli on hyvin varma valinta, jos pitää joukkueräiskinnöistä eikä kaipaa PVE-sisältöä ihan heti. 

Julkaisu: Early Access-menossa
Devblog: https://www.eternalcrusade.com/


Lacuna Passage (Random Seed Games)


Mars-matkat eivät tunnu onnistuvan. Tällä kertaa päähenkilönä ei ole kuitenkaan Matt Damon, vaan retkikunnan johtaja Jessica Rainer joka joutuu yksin pinnalle ja jää ihmettelemään mitä edelliselle retkikunnalle on käynyt? Pelin genre on selviytymisseikkailu, eli hapen loppuminen ja ympäristön vaarat ovat suuressa osassa kovaa scifiseikkailua. Peli arvioi aluksi tulevansa julkaisuun 2014, mutta koko pelin sijasta Lacuna Passagesta julkaistiin lyhyt teaser/demo joka antaa käsityksen mysteeri- selviytymisseikkailusta. Välissä tiimi vaihtoi myös Unityn 5-versioon, joka on voinut myös hidastaa kehitystä. Jatkuvat päivitykset kuitenkin kertovat siitä että esimerkiksi pelin inventaario on finaaliversiossaan, joten ehkä tätä peliä uskaltaa odottaa vuodeksi 2016.

Julkaisu: “Kun se on valmis”
Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/tylerowen/lacuna-passage



Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios)


Aikaisemmin blogia varten kokeilemani KD:D on historiallisesti tarkka peli joka sijoittuu 1400-luvun alkuun euroopan hulluihin vuosiin ja Bohemian kuningaskuntaan. Puolalainen tiimi on saanut historiallista apua myös suomessa majailevalta Guy Windsorilta, joten pelin tunnuslause “Dungeons not Dragons” pitää varmasti paikkaansa. Peliä on tyypitelty Mount&Bladen sekä Skyrimin jälkeläiseksi ja sen voi hankittavissa mm. Steamin Early Access-ohjelman kautta. Sanosiin että peli on mielenkiintoinen sekä hyvin varma valinta. 

Julkaisu: Q2 2016
Early Access: https://www.kingdomcomerpg.com
Devblog: https://www.kingdomcomerpg.com/blog


Deliver us the Moon (KeokeN Interactive)    


Ihmiset ovat kuluttaneet maapallon resurssit loppuun ja ongelmaan on ratkaisuna yhden astronautin lähettäminen kuuhun (?) Peli on vielä alpha-vaiheessa eli seikkailu on mahdollista, mutta lopullisesta tuotteesta ei vielä voi sanoa paljon. Jonkin verran Interstellaria muistuttavaa tunnelmanrakentamista on luvassa? Ongelmanratkaisua ja seikkailua ainakin on luvassa, mutta vielä on vaikea sanoa tuoko KeokeN Interactive meille kuun? Peli tullaan julkaisemaan viitenä episodina 2016-2017.

Tätä kirjoittaessa peli hakee ryhmärahoitusta kickstarterissa joten projektia kannattaa vilkaista:

Julkaisu: Elokuu 2016 



Exoplanet: First Contact (Alersteam)


Tieteiswesterniä tarjoileva Exoplanet sijoittuu K’Tharsisin aavikkoplaneetalle. Ryhmärahoituksessa kohtuullisen tuntematon pelintekijä ei pyytänyt paljon - 67000 dollarin joukkorahoitus onnistui ja peli pääsi myös 18. sijalle IndieDB:n roolipeliprojektin äänestyksessä. Peli onnstui myös saamaan itsensä Steam-palvelun Greenlight-projektiin, joten julkaisukanavakin on olemassa. Toimintaroolipeli on haastava aihe ja yrittäjiä on paljon. Selviytyminen on ainakin pelidemossa tärkeässä osassa eli ruokaa pitää syödä ja sähköaitoja voi rakennella erämaahan. Ydinpeli näyttäisi olevan videoiden perusteella hyvin kunnossa joten peliä uskaltaa odotella 2016 puolella. 

Julkaisu: Ei vielä päätetty



Divinity 2: Original Sin (Larian Studios)


Aikaisemmin arvosteltu Divinity: Original Sin oli kokeneen pelintekijätiimin retromainen roolipeli, jossa oli käytetty vaivaa yhteistyö-moninpeliin. Ryhmärahoituksessa oli kirsikkana kakun päällä ensimmäisen pelin paranneltu versio ja suosio oli niin suuri että puoli miljoonaa taalaa tuli täyteen 12 tunnissa! Projekti on edennyt videoblogin perusteella hyvin ja pelaajat ovat saaneet äänestää mm. mitä taitoja hahmoilla olisi? 

Video: Angry Joe kokeilee


Battletech (Harebrained Schemes)


Shadowrun Returns-pelin joukkorahoituksella tuottanut Harebraiden Schemes ei luvannut paljon, mutta sitäkin mielenkiintoisempaa, kun se kertoi tekevänsä Battletech-lautapelistä uuden version. Kyseessä on vuoteen 3025 sijoitettu pikkutarkka kuvaus sodan runtelemasta galaksista. Taisteluvälineinä tietysti 30-120 tonnin kävelevät jättirobotit. Lautapelin faneja on riittänyt niin pitkään että tietokonepelit ovat menneet kuin häkä päähän pelaajilla. Harebrained Schemesillä on hyvä ansioluettelo sekä toisten henkisen omaisuuden käsittelyssä että tuotteiden julkaisussa joten pitäisin peliä hyvin varmana valintana.

Julkaisu: Toukokuu 2017



No comments:

Post a Comment