Wednesday 6 April 2016

Prospekt


 Half-Life tarkoittaa 'puoliintumisaikaa'



Opinnäytetyöstä lähtenyt projekti, Prospekt on Richard Seabrookin alle kahdessa vuodessa tekemä ohjelmamuokkaus Half Life 2. Partikkeliefekteistä ja Shadereista opinnäytteensä tehnyt mies lähetti tekemänsä demon Valvelle, joka näytti sitten vihreää valoa Half Life 2:n fanin tekemälle jatko-osalle! Kyseessä ei siis ole Half Life 3, mutta paranneltu ja uskomattoman kauniilla heijastuksilla varustettu rakkauskirje Half Life-pelisarjalle. Päähenkilöä on Jenkkien merijalkaväen alikersantti Adrian Shepard -, eli peli on oikeastaan jatkoa HL1 Oppising Forces-lisälevylle kuin Half Life 2. Half Life-peleistä tuttu ‘Pukumies’ lähettää hänet tehtävälle.




Pelin tiedot


Pelin nimi: Prospekt Pelin julkaisija/kehittäjä: 2016, Richard Seabrook
Alustat: PC Pelin tyyppi: räiskintä
Ikäraja(t): ?
Arvostelijat: Rami (36)
Videokuvaa:
https://youtu.be/OhhfG1MmJRo Traileri
https://youtu.be/OOGmfHRz584 Tekijän haastattelu ( lambdageneration.com)



Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Peli on pääosin räiskintää ja nappien painelua - oikeastaan peli on siinä. Lisäksi arvoituksellisten paikkojen tutkiminen on aina ollut Half Lifen suola. Pelattavuus on lähellä entistä, tosin prospektin vartijoiden tekoälyä on parannettu eli nämä ampuvat kovaa takaisin ja pelaaja ei voi aivan yhtä rohkeasti edetä kuin Gordon Freemania pelatessaan.






Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Pelin pelattavuus on ennallaan eikä siinä ole uusia innovaatoita, kuitenkin Half Life 3 on odoteltu niin pitkään eikä mitään varmaa ole saatu joten Half Life 2 ohjelmamuokkauksia kannattaa välillä pelata (esim. Consortium oli hyvin muikea peli).  No, myönnetään muutama taistelu on vähän turhauttava mutta näitä ei ole mielestäni liikaa.





Pelin eettinen sanoma?


Peli kestää noin 3-4 tuntia räiskiä läpi ja täytyy sanoa että osa Half-Lifen tunnelmaa on vielä jäljellä. Toisaalta osa pelaajista on valittanut ohjelmamuokkauksesta maksamisesta - pelissä on kuitenkin kiinni parin vuoden työ (3000+ tuntia työtä) joten on pelkästään oikein että tekijälle jää jotain. Varjostimien ohjelmointi vaatii asiantuntemusta ja kehittäjä valitsi Half Life 2 Sourcen juuri sen tuttuuden takia. Kehittäjä kertoo myös lambdageneration.com haastattelussa toivovansa että pelin innottavan muita ja tekemään projektejaan loppuun. Toisaalta ohjelmamuokkaus on melkoisen hyvä tapa hakea töitä, joten vastaavat projektit olisivat myös suomalaisille pelituotannon opiskelijoille hyvä mahdollisuus esitellä omia taitoja?












Kiinnostusta herättävät piirteet?


Pelin myyntivaltti on ulkonäöllä uudistettu HL. Partikkeli- ja shader-efekteillä leikitään todella paljon, esimerkiksi Shepard muistaa välillä takautumia merijalkaväen palveluksestaan ja tovereistaan. Vaikka osa tekstuureista on selkeästi vanhoja, tuovat heijastukset ja valoefektit paljon uutta näyttävyyttä vanhaan moottoriin. 



 





Jännitystä aiheuttavat elementit?


Pelissä on kohtuullisesti kiroilua ja hieman synkkää kuvastoa. Verta löytyy myös mutta ahdistusta aiheuttavat elementtejä ei ole kovin paljon, esimerkiksi zombieita ei esiinny monessa kohtaa vähän.






Ladattava lisäsisältö?


Peli on perinteisesti ostettavissa Steam-palvelun kautta.





Pelin ikäraja?


Pelin väkivalta on Half Life 2-tasoa eli veristä, mutta ei yksityiskohtaista. Pääpaino on enemmän tieteisräiskinnässä kuin hurmeen esittelyssä.





Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


  • Miksi Half Life on suosittu ja arvostettu pelisarja?
  • Miksi myös aikuiset jaksavat pelata sitä?
  • Mikä tekee pelistä hyvän?

No comments:

Post a Comment