Sunday 3 April 2016

Doom (closed beta)

Tuomio, mallia 2016


Doom oli uraauurtava peli vuonna 1993 ja turmeli tai rikasti 90-luvun nuorten elämää. Vuoteen 1998 asti kaikista räiskintäpeleistä puhuttiin “Doom-klooneina”, tämän jälkeen nimitys jäi pois käytöstä. Doom 2 oli samaa moottoria käyttävä jatko-osa ja Doom 3 oli 2004 julkaistu selviytymiskauhupeli, jonka osa pelaajista katsoo flopanneen pahasti. Doom 4 (nimeltään Doom) on tällä hetkellä suljetussa Betatestissä, vilkaisimme peliä TAMK pelilinjan opiskelijoiden kanssa.



Pelin tiedot



Pelin nimi: Doom closed beta Pelin julkaisija/kehittäjä: id Software/Bedhesda
Alustat: PC, PS4, XBox One Pelin tyyppi: räiskintä, moninpeli,beta
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami Sihvo (35) + muut
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=ybo30QlSk64 Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=kNFUAH3V1U4 Moninpeli traileri
https://www.youtube.com/watch?v=EXiTMiSJ5-E Doom moninpeliä
https://www.youtube.com/watch?v=gLQVevVEWIA Warpath moninpeliä


Ennakkovaikutelma


Doomin betaversio tarjoaa tällä hetkellä nettimoninpelin ja kaksi pelimuotoa - kiertävien pisteiden valtauksen (Warpath) ja kahden joukkueen teurastuksen (TDM). Tästä voidaan päätellä että kehitys on todella pitkällä, sillä pelin nopeatempoisuus vaatii paljon koodilta ja koneilta. Ensimmäinen ajatus ja kommentti oli todellakin “Onko tämä Quake? Unrealiltahan tämä vaikuttaa”. Hieman ehkä yllättäväkin valinta on siis siirtyä pois Doom 3 selviytymiskauhuteemasta ja painottaa nopeatempoista toimintaa. Sinkohipan keskeyttää kuitenkin mahdollisuus lähitaistelulopetuksiin, eli osa pelaajista tulee iholle hyvin nopeasti.





Kiinnostusta herättävät piirteet?


Kuten trailereista voidaan nähdä, uusi Doom pyrkii olemaan huomattavasti verisempi kuvaus, eli gorea ei vältetä. Moninpelissä lähtaistelulopetukset ovat vaikkapa Eternal Crusadeen verrattuna nopeita, mutta melko raakoja eli ihan nuorille peli ei ole. Mielenkiintoista on että peliin on otettu vaikutteita Brutal Doom-modista sekä verisyyden että lopetusliikkeiden puolesta.





Nettipeliä kehutaan - toiminta oli näin vanhalle hieman liian nopeaa, mutta järjestelmä toimi ja täynnä pieniä hienouksia kuten tarkka-ampujan laserin näkyminen muille pelaajille. Nk. “Hack Modulet” vastaavat Titanfallin “Burn Cardeja” -  kortteja saa pelaamalla ja käyttöön kuoltuaan. Nämä ovat pieniä etuja pelaajalle kuten aseiden vaihinkoon tai terveyteen liittyviä väliaikaisia päivityksiä. Toisin kuin Titanfallissa Doom manageroi kortteja itse, joten mikrosäätöä ei tarvitse harrastaa ja kasuaali asennoituminen peliin on myös mahdollista.








Mahdollisuudet


Uudella Doomilla on olemassa kaikki mahdollisuudet olla uranuurtava peli. Toisaalta pelaajat myös olettavat että se on edistynyt, toisaalta taas toive jostain suuresta ja mahtavasta on epärealistinen sillä 1992 Doom oli ‘vain’ paranneltu versio Wolfenstein 3d-pelistä. Valitettavasti kilpailua on sen verran että Doom ei välttämättä ole iso paukku - kehitykseen upotetuista rahoista huolimatta. Toisaalta paljon pieniä hyviä piirteitä on jo tihkunut pelistä, pelissä ei ole lataus tai juoksunappia joten toiminta on nopeaa!



Hack Modulien lisäksi esimerkiksi 'snapmap' tulee olemaan valmiilla paloilla toimiva kenttäeditori, joka mahdollistaa erilaisten pelisääntöjen tekemisen. Hyvänä puolena myös on se että Doom on päättänyt lyödä itsensä pelattavuudella läpi, eikä tylsällä selvitymiskauhulla kuten Doom 3. Teemallisesti kentät tihkuvat verta ja super-powerup on demonipossessio joka tuo ryhmätaistelussa omalle puolelle demonin (Ainoastaan Revenant tällä hetkellä).




Miinuspuolena nuoriso tulee tässäkin pelissä iholle eli pelaajia jotka syöksyvät iholle ja superreflekseillään hakkaavat kaiken silpuksi on varmasti turhankin paljon. Lisäksi kone kannattaa olla tehokas, id Software suosittelee 400 euron GTX 970-näytönohjainta peliä varten.

Varsinainen peli ilmestyy 13.5.2016.











No comments:

Post a Comment