Wednesday, 1 June 2016

Shadwen

'Maan korvessa kulkevi lapsosen tie'



Lily on orpo tyttö, jonka vartija saa kiinni omenoita varastamasta. Salamurhamatkalla oleva Shadwen pelastaa tytön ja päättää ottaa hänet mukaansa. Tästä alkaa dialogi kyynisen tappajan ja viattoman lapsen välillä. Suomalainen Frozenbyte osoittaa tuoreessa pelissään sekä uskallusta että yritystä tulkita uudelleen toiminta-hiippailupelien genreä.




Pelin tiedot


Pelin nimi: Shadwen Pelin julkaisija/kehittäjä: Frozenbye (2016)
Alustat: PC, PS4 Pelin tyyppi: hiippailu, toiminta, ongelmanratkaisu
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami (36)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=qNg01MdikGU Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=PNy9p1GzKms Ensimmäiset 12 minuuttia


Mekaniikat ja pelattavuus


Shadwen lähestyy aihettaan toiminnan ja ongelmanratkaisun kautta: Lily ei pysty kiipeilemään, mutta hän mahtuu pienistä aukoista avaamaan ovia. Shadwen taas lähes lentää heittokoukun avulla tarkkaillen Lilyn etenemistä ylhäältä. Kuningaskunta on käynyt juuri sodan läpi ja kadut ovat täynnä sotilaita valvomassa ulkonaliikkumiskieltoa - käytännössä nämä pitää joko harhauttamalla houkutella tai murhata pois Lilyn tieltä jotta tämä pääsee etenemään.




Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Jossain mielessä ‘standardinomaiselta’ tuntuu tapa jakaa peli kahteen pelityyliin, esimerkiksi saavutukset saa joko tappamalla kaiken tasosta tai selviämällä tappamatta ketään edes vahingossa. Alussa peli tuntuu helpolta koska hämärässä on helppo piileskellä ja jos Shadwen pääsee yllättämään on vartija hengiltä hetkessä. Toisaalta jos Shadwen aiheuttaa liikaa mökää tai on näkyvillä, hän saa jalkajousesta päähänsä, eli peli on vain ja ainoastaan hiippailua. Onneksi pelaaja voi kelata aikaa taaksepäin, eli vasemmalla kädellä hoidettu soluttautumien kertoo pelaajalle miten vihollinen reagoi ja miten ajoittaa toimintansa jotta Lily pääsee läpi.

Pelin eettinen sanoma?


Tarinassa paatunut murhamies ja Lily joutuvatkin käymään dialogia. Dialogissa pohditaan tappamisen oikeutusta - Lilyn vanhemmat kun olivat pasifisteja ja tausta tarinaa valotetaan myös yövartijoiden lörpöttelyillä. Peli asettaakin pelaajan melko suureen valtaan vastustajien hengestä, joten huomasin siirtyväni alun rellestyksen jälkeen pasifistiseen pelitapaan. Eräällä tavalla kähmyilijän kunnian päälle kävi veitseen turvautuminen joten päätin pelata vaikeammalla tavalla pelin läpi. Valinta vaikutti loppuun, eli peli ottaa sen kannan että lapsen ei kannata antaa nähdä murhia.

Mieleen jäi myös lopputekstien aikana kuultava musiikki - sanotaan niin että vaatii uskallusta soittaa pelissä yksi suomalaisten rakastetuimmista virsistä ja vielä suomeksi laulettuna.





Kiinnostusta herättävät piirteet?


Shadwen on eksoottinen ja mielenkiintoinen tulkinta hiippailupelistä - “Superhotin ja Dishonoredin tytär”. Pelattavuus oli myös kympin luokkaa ja köysininjailu toimii yllättävänkin hyvin. Köysihyppely pitää ehkä oppia vähän turhan nopeasti, mutta kaupungissa Shadwenin röntgenkatse ja aikakelaus ovat hyvin suuri etu pelaajalle ja nämä keinot vähentävät pelaajan turhautumista hyvin paljon. Lisäksi on mahdollista rakentaa löydetyistä osista erilaisia ansoja ja muita laitteita, mutta tätä ominaisuutta käytin melko harvoin. Valitettavasti tasot alkoivat toistaa itseään, oikeastaan ehkä enemminkin sen takia että haasteet toistavat itseään: Ansareseptit monipuolistuvat toki mutta pelin alun jälkeen ei pelaajan tarvitse oppia uusia taktiikoita vaan tasojen haasteet pysyvät turhan samanlaisina eikä vihollisiakaan ole kuin kaksi erilaista. Sääli, koska pelattavuus on huippuluokkaa ja pelissä olisi potentiaalia suurempaankin.




Ladattava lisäsisältö?


Pelissä tule editori mukana joten lisätasoja ja ohjelmamuokkauksia löytyy Steam-workshopin kautta.



Pelin ikäraja?


PEGI perustelee pelin PS4-version ikärajaa (16) väkivallalla:

The game features realistic violence. The frequency of the violence depends on whether players choose to avoid or assassinate guards. Assassinations usually involve slicing guards’ necks or stabbing them in the back, and often results in a noticeable blood effect. Victims fall limp immediately and their bodies can be dragged into hiding places” [*]


PEGIn ikäraja 16 on yleinen ikäraja “realistisesta väkivallasta”. Shadwenissa ruumiit eivät katoa ja ne pitää raahata itse suojaan, joten pelin väkivalta on uskottavaa.


Sekä suomalaisissa että euroopplaisissa ikärajoissa korostuu myös mahdollisuus viattomiin ja/tai lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan. Shadwenin aiheesta huolimatta nämä kriteerit on ohitettu pelin toteutuksella: Lily huolehtii etenemisestään itse ja kärkkyy paikkaa juosta sotilaiden selän takaa ohi. Yleensä tekoäly on ajan tasalla, mutta onnistuu tyhmäilemään välillä. Lily ei kuitenkaan ikinä jää kiinni, vaan juoksee aina lähimpään turvalliseen paikkaan. Pelissä ei siis ole väkivaltaa lapsia kohtaan vaikka siihen suuntaan implikoidaankin.






Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  •  Mikä on Shadwenin motiivi?
  •  Orvot ja näiden kohtalo eri aikakausina
  •  Suojelusenkeli, terminä ja ajatuksena.
  •  Mitä lastensuojelu on, mihin se perustuu?
  •  Tappaako vai eikö tappaa? Millä perusteella pelaaja valitse pasifistisen tai murhanhimoisen pelityylin?
  •  Loppu, oliko se pelaajan mielestä oikea ja vai väärä. Mitkä ovat seuraukset?






No comments:

Post a Comment