Wednesday, 17 August 2016

Mini Metro

Lontoo-Simulaattori



Kirjoitin Mini-Metron prototyypistä aikaisemmin Peliraadin puolella joten tällä kertaa käsittelyssä on nerokkaan ongelmaratkaisupelin kokoversio. Ideana on rakentaa suurkaupunkiin kehittyvä metroverkko ja pitää se toimintakuntoisena niin ettei mikään metroasema täyty yli äyräiden. Pelin vanhaa alpha-versiota voi testata tekijöiden kotisivulla: http://dinopoloclub.com/minimetro/



Pelin tiedot


Pelin nimi: Mini Metro Pelin julkaisija/kehittäjä: Dinosaur Polo Club (2014)
Alustat: PC, Mac, Linux (iOS, Android 2016) Pelin tyyppi: ongelmanratkaisu, kaupunkisimulaatio, kasuaali
Ikäraja(t): PEGI 3
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit: Julkaisutraileri
Nerd3 pelaa




Mekaniikat ja pelattavuus


Pelin ulkoasu on minimalistinen ja noudattelee opastetaulujen tyyliä. Metrolinjojen rakentaminen on aluksi rauhallista, milten Zenmäistä kunnes yhtäkkiä tuleekin ongelmia ja linja ei vedä. Auttaisiko uusi junanvaunu vai uusi linja? Resurssit ovat rajalliset joten luovia ratkaisuja tarvitaan.


 

Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Kaupunginrakennussimulaatioita on jonkin verran hyviä. Periaatteessa Mini-metro simuloi esimerkiksi Lontoon julkisen liikenteen kehittymistä aika hyvin näyttämällä tarpeen (uudet asemat) ja ihmiset jotka käyttävät sitä kulkeakseen eri suuntiin. Onko kyseessä sitten opetuspeli? Jos tämän sitoisi teoriaan siitä miten kaupunki kehittyy, voisi kyseessä olla hyvinkin opettava peli?

Käytännössä peli on sekä rauhoittavan kasuaali että haastava samaan aikaan.  Ajankulun saa myös pysäytettyä ja bonuksena peli on lokalisoitu yllättävästi kyllä myös suomeksi, joten sitä voi suositella myös vanhuksille!



Pelin eettinen sanoma?


Aikaisemmin peliraadissa kommentoin peliä eikä periaatteessa ole paljon lisättävää:

Rami "Mini-Metro osoittaa että hyvän strategiapelin ei tarvitse olla sotapeli, tai mitenkään graafinen. Lisäksi pelit opettavat ja nostavat tärkeitä asioita esiin, kuten tässä tapauksessa joukkoliikenteestä. Onko ongelma enemmänkin kaupungistumisessa kuin siinä että yksi uusi metrolinja ratkaisisi ongelmat?

Aki-Matti:" Mini-Metro on nerokkaan minimalistinen esityksessään mutta rikas sisällössään. Pelaaja huomaa melko pian pelin edetessä, että alussa tehdyt ratkaisut aiheuttavat helposti ongelmia uusien metroasemien tullessa mukaan kuvioon. Peli luo mielikuvitukselle hienosti tilaa. Vaikka ihmiset kuvataan asemilla vain erilaisina geometrisina kuvioina, niitä todella ajattelee ihmisinä jotka ovat menossa kuka minnekin. Tämä lisää motivaatiota peliin.


Jännitystä aiheuttavat elementit?


Pelillä on ikäraja PEGI 3, mikä ei oikeastaan yllätä mitenkään. Pelin rauhallinen tempo ja yksinkertaisuus tekee sen myös sopivaksi peliksi hyvin suurelle joukolle eri-ikäisiä ihmisiä.


Ladattava lisäsisältö?

Ei

Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • kaupungistuminen, mitä siinä tapahtuu?
  • julkinen liikenne, hyödyt yksityisautoiluun nähden? 
  • kuinka paljon eri kaupunkien metrot pystyvät oikeasti kuljettamaan?

No comments:

Post a Comment