Wednesday 31 August 2016

Tharsis

Miksi Mars-lennot menevät pieleen?



Joukko astronautteja lähetetään tutkimaan outoa signaalia Marsin Tharsiksen seudulla. Matkalla mikrometeroikuuro tuhoaa yhden modulin ja tappaa miehistönjäsenen. Loppumatka onkin taistelua rapistuvassa avaruusaluksessa. Choice Provisions on aikaisemmin julkaissut BIT.TRIP ja Laserlife. Firma on tällä hetkellä supistamassa toimintojaan ja varmasti osaksi tämän takia Tharsis on tätä kirjoittaessa Humble Bundlessa saatavilla hyvin halvalla.






Pelin tiedot


Pelin nimi: Tharsis Pelin julkaisija/kehittäjä: Choice Provisions (2016)
Alustat: Windows, Mac OS X, PS4 Pelin tyyppi: strategia, lautapeli
Ikäraja(t): PEGI 12 (ESRB Mature)
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
https://www.youtube.com/watch?v=NcdlJWzMXGs





Mekaniikat ja pelattavuus


“Sometimes you have to roll the hard six.”

Tharsis on lautapeli. Pelisuunnittelun kannalta se on pidetty hyvin lähellä alkuperäistä prototyyppiään, eli alukseen ilmestyy joka kierros vaurioita ja miehistönjäsenet voivat korjata niitä heittämällä noppakasansa verran korjausnoppia. Eri miehistönjäsenillä on omat erikoiskykynsä, esimerkiksi kapteeni voi puhaltaa puhtia (ja lisää noppia) samassa modulissa oleviin. Jotkut vauriot tuottavat vahinkoa rungon kestävyydellä ja toiset taas tuottavat vaaroja miehistölle sekä saattavat imeä noppia tyhjiöön. Pelaaja joutuu taistelemaan vaarojen lisäksi myös sattumanvaraista numerogeneraattoria vastaan.






Lähde: http://blog.us.playstation.com/





Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Itse en ole sattumanvaraisten numerogeneraattoreiden ystävä. Tharsis on hyvin tyylikäs peli vähän kuin se leffa missä yksi tyyppi jätettiin taas Marsiin. Siinä on Apollo 13-lennon tuntua kun kaikki menee päin mäntyä ja se on tarpeeksi mystinen vetääkseen puoleensa monta kertaa. Pelaaja joutuu oppimaan pelin säännöt kantapään kautta ja luomaan strategiansa peliin. Esimerkiksi: panostetaanko ylimääräiset nopat tieteelliseen tutkimukseen josta voi olla hyötyä vai kerätäänkö lisää ruokaa? Kauhuskenario tulee välittömästi selväksi kun huomataan että kaikille miehistönjäsenille ei riitä ruokaa ja kaverin palaset ovat tarjolla ruokana!





Pelin eettinen sanoma?


Peli ei pakota ihmissyöntiin. Jokaisesta perunasta saa noppia takaisin seuraavaa kierrosta varten, mutta ruokaa on niin vähän että sitä joutuu säästelemään. Toinen, huonompi vaihtoehto on syödä kuollut miehistönjäsen - ratkaisu laskee miehistönjäsenen maksimikuntoa. Valitettavasti inhorealistinen vaihtoehto on rehellisesti sanottuna se mitä pieleen menevällä avaruuslennolla voisi tapahtua! Mars-matka kestäisi yhdeksän kuukautta suuntaan ja välillä on asteroidikenttä jonka vaaroja tuskin kannattaa vähätellä.





Kiinnostusta herättävät piirteet?


Pelin tiimoilta syntyi pieni keskustelu siitä onko sattumanvaraisten numeroiden generointi hyvää pelisuunnittelua? Noppien heittely on toki jännää mutta pelin itseääntoistava luonne ei tee sille hyvää. Peli ei ole myöskään helppo - “Easy” pelimoodi on haastava ja vaatii pelaajalta taktikointia heti alusta lähtien. Häviö kävi myös kunnian päälle enkä voinut luovuttaa ennen kuin olin päässyt aikaisempaa pidemmälle. Sanoisin että Tharsis tekee jotain hyvin oikein - se haastaa pelaajan opettelemaan säännöt sillä kaikilla päätöksillä on seurauksensa.



Jännitystä aiheuttavat elementit?


Tharsiksen aiheuttamaa stressiä ei välttämättä peliä seuraava ymmärrä. Pelin vaikeusasteesta johtuu se että nopanheitot otetaan aika vakavasti. Peli voi olla joillekin turhauttava, mutta toisaalta pelistä hermostuminen olisi samaa tasoa kuin lautapelistä suuttuminen, eli ei millään tavoin vaarallista.


Ladattava lisäsisältö?

ei


Pelin ikäraja?


PEGI-ikäraja 12 on tullut kielenkäytön takia:


“Language is often seen in the dialogue and includes words such as ‘bastard’ and ‘shit’.”


Ilmeisesti PEGI-ikäraja ei nouse ihmissyönnin takia? Myönnettäköön että toveri on tapaturmaisesti kuollut ja peli rankaisee ihmissyönnistä melko ankarasti. Silti makaaberit viitteet - esimerkiksi veriset nopat ja synkkä “Niinkuin Apollo 13 mutta pahempana”-teema nostaisivat suomalaisten ahdistus-ikärajakriteerien näkökulmasta ikärajaa sen verran että 12 voisi olla ihan sopiva.





Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


  • Miksi Mars-matkat ovat vaarallisia?
  • Kuinka kauan Mars-lennolla kestää
  • Miksi Mars on sopiva paikka UFO-tarinoille?





No comments:

Post a Comment