King of Dragon Pass pyörillä
Ryhmärahoitus on välillä onnistunut tuottamaan todella mielenkiintoisia tapauksia. Banner Saga 2 ilmestyttyä päätin tavalliseen tapaani aloittaa sarjan alusta, joten sukelsin ensimmäisen pelin mytologiaan. Kyseessä on entisen Biowaren työntekijän Alex Thomasin ohjaama viikinkiteemainen saaga.
Pelin tiedot
Alustat: PC, Android, iOS,OS X, PS4, PS Vita, XBox One Pelin tyyppi: (taktinen) strategia, indie, roolipeli
Ikäraja(t): PEGI 16 (App Store 12+)
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
Traileri
Pelivideo
Commonsensemedia.org-arvio
Mekaniikat ja pelattavuus
Peli seuraa kahta erilaista seuruetta, jotka etenevät kartalla omaa tahtiaan pelaajan huolehtiessa taisteluista, päätöksistä sekä tarvikkeiden riittämisestä. Pelin matkaosuudessa joudutaan tekemään päätöksiä ottaako mukaan kyläläisiä painolastiksi ja miten taistelut hoidetaan. Taisteleminen on sattumanvaraisuudella höystettyä vuoropohjaista mätkintää ruudukolla sankareiden kerätessä mainetta ja kehittyessä paremmaksi. Taktista mielenkiintoa tuovat myös erilaiset yksiköt - jätit kun vievät neljä ruutua siinä missä jousimies yhden. Maineella vaan saa myös seuraavan päivän leivän, joten pelaaja joutuu pitämään kieli keskellä suuta jottei lumessakahlaajilla lopu eväät.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Banner Saga on tyylikäs ja varsin erilainen viikinkipeli. Innoitusta on haettu sekä viikinkisaagoista että Game of Thronesista. Termi “cinemaattinen 2d” on aika nappiin, pelin grafiikka on sarjakuvamaista ja kaksiulotteista, mutta tämä ei estä esimerkiksi keskusteluissa pyörittelemästä kameraa edestakaisin. Matkat taittuvat komeiden lumisten maisemien halki. Ainoa mikä oikestaan hieman potuttaa pelissä on sen armottomuus ja se että epäonnistuneita taisteluita ei voi ottaa uusiksi. Tietysti pelaaja oppii tietokonetta ovelammaksi, mutta välillä taistelualueelle heitetään jousimies isojen hiisien keskelle niin että haavoilta ei voi välttyä. Taistelut myös hieman toistavat itseään, joskin tämä ei ehtinyt nousta ongelmaksi peli edetessä.
Pelin eettinen sanoma?
Banner Saga on varsin mielenkiintoinen uudelleentulkinta: viikinkijumalat ovat kuolleet ja jättäneet jälkensä ihmisten lisäksi jättejä, eli Varleja. Eräänä talvipäivänä aurinko tuntuu seisahtuvan paikoilleen taivaalle ja jo voitetuksi luulleet kiviset hiidet (dredge) ilmestyvät pohjolaan. Pelin tutoriaalin jälkeen on selvää että nokkaan tulee ja kiitettävästi - ensimmäinen seurue koostuu jättien sotureista jotka ovat olleet veronkantomatkalla kun taas toinen seurue on pakolaisia Skogrn kylästä, jota johtaa metsästäjä Rook ja tämän tytär Alette. Rook joutuu pakon sanelemana johtajaksi ja johtessaan klaanilaisia mantereen halki, joutuu tekemään paljon ikäviä päätöksiä kehen luottaa ja ketä ottaa mukaan?Kiinnostusta herättävät piirteet?
Banner Saga on siisti kuin sika pienenä. Viikinkimytologia toki kiinnostaa ja pelin tulkinta siitä tekee oikeutta saagoille. Toisaalta peli kertoo selviytymistarinaa ja sen edetessä käy selväksi että verhojen takana on paljon ihmistä suuremmat voimat työssään. Maailmaa ei siis pelasteta ensimmäisessä pelissä, mutta tärkeitä voittoja saadaan. Mielenkiintoisena yksityiskohtana päähenkilöt ovat sitä mieltä että ‘jumalat ovat kuolleita’, mutta tarinan edetessä tämä kyseenalaistetaan seurueen vieraillessa jumalkivien luona. Ovatko jumalat kuolleet? Jos ovat miksi? Elääkö tässä maailmassa eräs preussilainen filosofi? Banner Saga saattaa ärsyttää joitakin että se ei paljasta salaisuuksiaan kovinkaan helpolla.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Pelin grafiikka on sarjakuvamaista, Ralph Bakashin ja vanhojen Disney-piirrettyjen tapaaan. Vaikka tarina on hurmeinen on kuvaus tekstipohjaista. Väkivalta pelilaudalla taas on linnunsilmäperspektiivistä johtuen hyvin etäännytettyä. Peli on suunnattu aikuisille (tarkennus: siis niille jotka jaksavat uppoutua tekstipohjaisten tarinoiden maailmaan), mutta graafisesti sitä voinee pelata myös lasten nähden.
Ladattava lisäsisältö?
Banner Saga: Factions on moninpeli joka päästää ihmispelaajien ohjaamat kuuden hengen viikinkijoukkueet taktiseen käsikähmään keskenään. Peli on ilmaispelattava, mutta hintavilla mikromaksuilla voi nopeuttaa kokemuksen hankintaa.
Pelin ikäraja?
Sarjakuvamaisuus ja vahva etäännytys tarkoittaisi ettei peli saisi suomessa kovinkaan korkeaa ikärajaa. PEGI-ikäraja on 16 tietokannan perusteiden ollessa:
“Characters use swords, long handled axes, spears, bows and arrows to cause realistic looking violence towards human-like characters.”
PEGIn peruste ‘realistiseen väkivaltaan’ on vahinkopistieden näkyminen ja taistelusta eliminoitujen lysähtäminen maahan - jos PEGIn kriteeristöä katsotaan tarkasti on nimenomaan osumaan reagointi kynnyskysymys kun taas suomen kielessä realistinen väkivalta tarkoittaisi huomattavasti tarkempaa kuvausta kuin veretön - implikaation tasolla oleva animaatio. Käytännössä tämä on jo aikaisemminkin havaittu ilmiö, eli PEGI antaa kriteeristönsä mukaan hyvin helposti 16 ikärajan, ottamatta huomioon esittämistapaa tai mitään muutakaan lieventävää asianhaaraa. Joku voi tietysti pitää tätä hyvänä systeeminä, mutta itse en näe mitään erinomaista vasaralla filosofoinnissa.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Mitä tiedät viikinkien mytologiasta?
- Miten taistelujärjestelmä toimii, kannattako lyödä panssaria vai terveyttä vastaan?
- Kuka murhasi mielestäsi Vognirin?
- Mitä mielestäsi Dredget ovat? Näillä on tekniikkaa?
- Mitä historiasta tiedetään?
- Ovatko jumalat kuolleet?
- Mitä parantajat ovat?
- Mikä on käärmeen tarina?
No comments:
Post a Comment