Wednesday 21 September 2016

The Turing Test

 Europa-raportti



Turingin testi on Alan Turingin 1950 kehittämä testi, joka pyrkii vastaamaan siihen voivatko tietokoneet ajatella. Lyhyesti jos tietokonetta ei voi keskustelussa erottaa ihmisestä, sen ajattelee kuten ihminen. Itse peli lähtee astronautti Ava Turingin herätessä Jupiterin kuuta Europaa kiertävältä avaruusasemalta. Muut astronautit ovat katkaisseet yhteydet ja muuttaneet planeetan tukikohdan yhdeksi suureksi Turingin testiksi, pelaajan on edettävä tukikohdan läpi käyttäen älyään

(Huomautettakoon myös tässä että tämä kirjoitus sisältää pieniä juonipaljastuksia PEGIn ikärajan perusteita pohdittaessa, joten teitä on varoitetu.)



Pelin tiedot


Pelin nimi: The Turing Test Pelin julkaisija/kehittäjä: Square Enix/Bulkhead Interactive (2016)
Alustat: PC, XBox One Pelin tyyppi: ongelmanratkaisu
Ikäraja(t): PEGI 16 (ESRB: Teen)
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
Traileri
Gameplay


Mekaniikat ja pelattavuus

Pelistä tuli hyvin pian Portal 2 mieleen, luultavasti sen takia että tasot ovat ongelmanratkaisutehtäviä ja niiden alussa Ava keskustelee T.O.M tekoälyn kanssa tehtävän tilasta. Päähenkilöllä on käytettävissä sähköpyssy, johon voi kaapata energiapalloja lukoista ja ampua niitä muihin virtapistokkeisiin avaten uusia etenemisreittejä. Välillä kannellaan paristoja ja vaihdellaan roolia tekoälyn ohjaamien robottien välillä.


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?

The Turing Test on melkoisen kova tieteistarina. Miehistö on muuttanut tukikohdan rottakokeeksi, josta vain ihminen voi päästä läpi. Onko siis tarkoitus testata päähenkilöä, T.O.M-tekoälyä vai onko taustalla jotain mystisempää? Ajatuksia herättävistä tieteistarinoista pitävät ovat varmasti kotonaan.

Varsinaiset ongelmanratkaisutehtävät vaihteelvat helposta vaikeisiin, säännöllisin väliajoin lähti sivuhuoneissa olevat ylimääräiset tasot sisältävät haastavampia pähkinöitä, kuten boolen algebraa sähköpalloilla (auts).






Pelin eettinen sanoma?

Europasta on löydetty elämää ja sen vaikutuksesta astronautit ovat alkaneet toimia oudosti. Kansainvälinen avaruusjärjestö on asettanut päähenkilön kylmäuneen ongelmatilanteita varten, joten ongelmien ratkaisu on Avan varassa. Europalta löytyneen elämän käsittely on tehtävästä henkiinjääneiden astronauttien varassa. Pelin aikana kyseistetään kansainvälisen avaruusjärjestön sekä T.O.M-tekoälyn valinnat sekä pohditaan vapaata tahdon olemusta.



Kiinnostusta herättävät piirteet?

Onko Avalla vapaata tahtoa? Entäpä tekoälyllä - molemmat ainakin ovat sitä mieltä että heillä on tunteet? Mitä syvemmälle pelin tarinaan uppoaa sitä ovelammalta se tuntuu, eikä uskottavuus kärsi pahasti motiivien paljastuessa koska keskustelu on ollut pitkään meta-tasolla. Mitä tarkoittaa olla ajatteleva olento? Oliko koko peli vain Turingin testiä? Itse pidin pelin tavasta antaa tarinalle selkeä loppu, vaikka vaihtoehtoisia tulkintoja voidaankin esittää pelin tapahtumista.


 

Jännitystä aiheuttavat elementit?


Miehistön välirikosta sekä tapahtumien etenemisestä voi kuunnella lokitekstejä useassa kohtaa peliä ja nämä voivat olla jossain määrin häiritseviä. Toisaalta pelin asettamat kysymykset ovat niin korkealentoisia että lapset, eivätkä kaikki nuoretkaan välttämättä saa kaikkea irti pelistä.



Ladattava lisäsisältö?

Ei ole.


Pelin ikäraja?

Pelin 16-ikärajaa on taas perusteltu yhden (1) valinnaisen kohtauksen kanssa. Pelin lopussa voi nimittäin ampua astronautit. PEGIn tietokanta kertoo ikärajan perusteluksi:


Violence consists of a scene at the end where you have a choice to execute two human women who are trying to disable the AI. Blood isn’t shown but their reactions to being shot and killed are realistic which contributes directly to the age rating.”


Eli verta ei näytetä, mutta avaruuspukuiset hahmot lysähtävät räsynukkena lattialle - samalla perusteella tosin esimerkiksi Space Engineers sai väkivallasta ikärajaksi PEGI 12, vaikka siinä ammuttiin rynnäkkökiväärillä avaruuspukuisia hahmoja (perusteena epärealistiseen väkivaltaan oli se että luotiaseella ampuminen saisi astronautin pyörimään villisti avaruudessa). PEGI-järjestelmän kynnyskysymys on se miten kohde reagoi? Yleinen ongelma järjestelmässä on ollut se että se järjestään luokittelee epärealistisia kohtauksia kuten fantasiakontekstia ja sarjakuva/pikseligrafiikkaa “realistisen väkivallan” kriteerillä, mikä kielii siitä että väkivallan arviointiaperuseet ovat enemmän mielivaltaisia, eivätkä ota huomioon peliä kokonaisuutena.


Suomalaiseen kriteeristöön verrattuna kohtaus on yksittäinen (Allekirjoittaneelle tuli 7 tuntia peliä Steamin mukaan), vaihtoehtoinen ja väkivalta siinä on kuvattu korkeintaan selväpiirteisesti. Näin ollen kyseinen kohtaus ja peli ei tulisi saamaan suomessa 16 ikärajaa. Samaan tapaan suomalainen ahdistus-kriteeristö ei myöskään tulisi nousemaan kuin 12 synkempien kohtausten takia. Tässä mielessä amerikkalainen “Teen”-ikäraja olisi huomattavasti lähempänä suomalaista arviota.



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Mistä tiedät että olet itse ajatteleva olento?
  • Mistä voisi tietää että tietokone on ajatteleva?
  • Mistä tiedät että et ole vain tietokoneohjelma virtuaalitodellisuudessa?
  • Mitä henkilöitä tarinassa on ja mitä on tapahtunut ennen pelin alkua?
  • Minkälainen tekoäly T.O.M on?





To

No comments:

Post a Comment