Wednesday 30 November 2016

Opiskelijapelejä 2016


Pelien tekeminen on vaativaa puuhaa. Peliala ei ole vielä sellainen jota kutsuttaisiin ‘discipline’-alaksi, eli sellaiseksi jossa on vakiintuneet käytännöt joilla tulee valmista. Esimerkiksi sosiaalialalla on vakiintunut tapa miten alan ajattelu saadaan juurrutettua opiskelijoihin jo ensimmäisena vuotena. Pelialaa voisi verrata sepän kisälliin joka tekee töitä seuraten kokeneempaa, kunnes ymmärtää itse miten pystyy omin käsin tekemään ja julkaisemaan pelin, se on siis vahvasti ‘craft’ ala. Tässä artikkelissa otan katsauksen muutamaan tuoreeseen ilmaispelattavaan opiskelijaprojektiin.


Sivuhuomautuksena mainittakoon että jos Android-laitetta ei satu olemaan kotona, niin Bluestacks-niminen Android emulaattori löytyy PC- ja Mac-laitteille ihan mainosrahoitteisena.






Pelin nimi: Grand Gliders Pelin julkaisija/kehittäjä: Pelite Productions
Kotisivu: https://www.facebook.com/PeliteProductions/
Alustat: Android Pelin tyyppi: toiminta, lentely, väkivallaton, F2P
Ikäraja(t): Pegi 3 (Google Play)
Videokuvaa Traileri

Grand Gliders on taitolentoa kanjonissa mielikuvituksellisella riippuliitimellä. Peli on Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemä ja siinä on kevyitä monetisaatiopiirteitä. Pelin valuuttaa voi ostaa tai saada pelaamalla, käytännössä kallein optio avaa koko pelin. Mainoksilla saa ylimääräisen 50% lisää pisteitä, joten fiksut pelaajat ottavat mielellään tämän lahjuksen vastaan.

Ohjattavuus on hieman herkkä kosketukselle joten myös tabletilla pelatessa tuli välillä vastaan tilanne että nojasin liikaa sormella ruutuun, muuten pelin graafinen ulkoasu on todella lapsiystävällinen ja tasoissa on paljon etsittävää mm. piilotettujen timanttien muodossa. Peli sopii lapsille esimerkiksi matkoille huvitukseksi. Lisäksi on hyvä mainita että ryhmä on tekemässä "Roller Game" työnimellä uutta toimintapeliä.






Pelin nimi: Neoninja Pelin julkaisija/kehittäjä: Kyy Games
Kotisivu: http://kyygames.com/presskit/sheet.php?p=neoNinja
Alustat: Android Pelin tyyppi: toiminta, hiippailu, F2P
Ikäraja(t): Pegi 16 (Google Play)
Videokuvaa Traileri

Kyy Games antoi kesällä 2016 mahdollisuuden kolmelle opiskelijalle tehdä oma mobiilipeli, joten pienen pähkäilyn seurauksena porukka halusi tehdä stealth-toimintapelin. Kyseessä on nopeaa pyyhkäisypelaamista kosketusnäyöllisillä puhelimilla.Pelin pelattavuus on huippuluokkaa ja peli hauskaa.

Pelin ikäraja on hieman korkea Google Play PEGI 16 ja sanosiin että kyseessä on esimerkki virheellisestä ikärajasta. a) Google play ottaa huomioon myös etäännytyksen eli kuinka kaukaa toimintaa kuvataan - peliä seurataan korkealta katosta. b) Ninjailussa ei ole kyse ‘realistisesta väkivallan kuvaukesta’, eli vaikka verta leviää ympäristöön tapahtuu tämä yhden arcademaisen syöksyn seurauksena ja miekan huitaisulla. c) Jos vartija ampuu pelihahmon tämä kaatuu vaikka syöksyn kesken heti maahan ilman mitään verijälkiä. Näiden seikkojen takia takia PEGI kriteeri #22 tai #13 olisi sopivampi, jolloin (kyseisen ikärajajärjestelmän kannalta) ikäraja olisi todennäköisemmin 12.Syynä tähän kritiikkiin on se että ikärajaasteikko loppuu kesken jos hyvin kevyistä asioista aletaan antamaan ikärajaa.

Pelin rahoitusmalli on näyttää tasojen välissä mainosvideoita. Peliä helpottavia shurikeneita voi ostaa oikealla rahalla, tosin tässä ollaan lievästi ahneita. Ainakin erään peliprojektissa työskennelleen mukaan ammusten myyminen heitettiin ilmaan vitsinä ja se säilyi, koska shurikenit helpottavat peliä suuresti.





Pelin nimi: Rathamn City Pelin julkaisija/kehittäjä: Buho Family Oy (iOS)/ PeliClan
Kotisivu: http://peliclan.com/
Alustat: Android, iOS Pelin tyyppi: helpot pelit, F2P
Ikäraja(t): Pegi (Google Play)
Videokuvaa Teaser

Ennakkovaikutelmaa pilaa melko karkea grafiikka. Idea on mielenkiintoinen, eli jengi taistelemassa myrkkyvettä ja saasteita vastaan.  Aamulehdessä uutisoitu tyyliin “kuka vaan voi tehdä pelin” - mielellään lehdet saisivat muistakin peleistä tehdä juttuja. Nyt taitoa ei neitokaisilla ollut joten ohjelmoijat hankittiin TAMKin puolelta. Käytännössä pelissä ohjataan rottaa joka vierii läpi viemäriputkien. Välillä käytetään erikoisominaisuuksia esteistä eroon pääsemiseksi. Pelissä on muutamia mielenkiintoisia piirteitä sekä hieman hämmentävää logiikkaa kuten se että lihavan rotan ohjaaminen on oikeasti hankalaa.

Saastevesi seuraa ja antaa potkua pelaajalle, mutta jos se saa kiinni pelaaja voi ostaa juustolla ja katsomalla mainosvideon pelastusrenkaan, mikä tuntuu vähän sellaiselta että 'rahastetaan nyt pelaamisella oikein kunnolla.' 

Eräänlaiset supervoimat ja pommit ovat mukana, mutta huolimatta mukiinmenevästä tasosuunnittelusta graafisesta ulkoasusta ei oikein pääse yli. Omaa hahmoa voi vaatettaa juustolla ostetuilla tuotteilla, mutta miksi vaivautua? Käsinpiirretty voidaan myös saada näyttämään hyvältä, mutta pelissä on tällä hetkellä hieman liikaa indie/opiskelijaprojekti-leima. Ei silti etteikö idealla voisi menestyä jatkossa, käytännössä ikinä ei ensimmäinen peli menesty, mutta toisella (tai kymmenennellä) pelillä voikin olla jo erilaiset mahdollisuudet.








No comments:

Post a Comment